استفاده از ماسک مانع از بروز فاجعه انسانی در ایران می‌شود

در مواجهه با کرونا می‌توان با پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی، افزایش رعایت بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی و از همه مهمتر استفاده از ماسک،‌ آمار مرگ و میرها را کاهش داد.

استفاده از ماسک مانع از بروز فاجعه انسانی در ایران می‌شود

‌کنار هم قرار دادن چند گزارش سازمان بهداشت جهانی در مورد وضعیت کرونا ویروس در ایران، نشان می‌دهد که باید منتظر یک فاجعه انسانی در کشور باشیم؛ و تنها در صورتی می‌توانیم پیش‌بینی‌ها _ در مورد مرگ براثر ابتلا به کووید-۱۹ _ را ملغی کنیم که امروز را دریابیم. ماسک را به‌عنوان تزیینی در صورت استفاده نکنیم و در فضای باز و یا در جمع‌های دوستانه آن را بر چانه نزنیم، مرتب دست‌ها را ضدعفونی کرده و بیش از هر زمان دیگر فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.

پیش‌بینی‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی از وضعیت کووید-۱۹ در ایران نشان می‌دهد؛ گسترش بیماری کووید-۱۹ در ماه‌های آتی در ایران بسیار بدتر خواهد شد. آن‌گونه که از گزارش‌ها برمی‌آید شهریور، ماه سختی برای کادر درمان خواهد بود و در صورت ادامه وضعیت فعلی، در اوایل آبان ماه با آمار وحشتناکی مواجه می‌شویم. همچنین اوایل مهر، تعداد بیماران مبتلابه کووید-۱۹که نیازمند مراقبت ویژه هستند، از تعداد تخت‌های ICU کل کشور بیش‌تر خواهد شد. اوایل آبان نیز تعداد کل بیماران مبتلابه کووید-۱۹ که نیازمند بستری هستند، نصف کل تخت‌های بیمارستانی خواهد بود.

این در حالی است که طبق گزارش دیگری از سازمان جهانی بهداشت (WHO) ممکن است زمان تولید واکسنی برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ طولانی باشد. طبق این گزارش دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفته: «درحالی‌که همچنان امیدهایی برای تولید واکسن بیماری کووید-۱۹ وجود دارد اما ممکن است واکسن این بیماری هرگز ساخته نشود. به همین دلیل از مردم جهان درخواست می‌شود تا از قوانین و تدابیر وضع‌شده از قبیل حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک پیروی کنند.»

در سطح جهان بیش از ۱۸ میلیون نفر به کروناویروس جدید آلوده‌شده‌اند. همچنین طبق آمارها بیش از ۶۹۷ هزار نفر از این افراد جان خود را ازدست‌داده‌اند.

حالا می‌توانیم دو سناریو را متصور شویم، اول آنکه با جدی نگرفتن دستورالعملهای بهداشتی طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفته و شاهد فاجعه انسانی باشیم و دومین سناریو اینکه با پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی، افزایش رعایت بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی و از همه مهم‌تر استفاده از ماسک پیش‌بینی‌ها را بر هم زده و شاهد کاهش آمار مرگ‌ومیر و بهبود بیشتر مبتلایان باشیم.

به هرحال، تنها راه نجات ما در حال حاضر، استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی خارج از منزل و کاهش یا تعطیلی تجمعات و مراسم‌های مختلف است. یادمان باشد محصول رعایت های ما در تیر و مرداد، اوایل شهریور ظاهر می‌شود و طبق پیش‌بینی ها، استفاده از ماسک، به کاهش جدی موارد ابتلا و فوت بر اثر کرونا منجر خواهد شد. پس از تنها سلاح ارزان و موجود استفاده کنیم تا هم خودمان در امان باشیم، هم دیگران.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها