دو گزینه پیش روی لبنان؛ یا شرق یا صندوق بین‌المللی پول

یک کارشناس اقتصادی لبنانی اعلام کرد، بندر بیروت رقیب بزرگی برای بندر حیفای رژیم صهیونیستی است برای همین این رژیم از آنچه اتفاق افتاده، بیشتر بهره می‌برد.

دو گزینه پیش روی لبنان؛ یا شرق یا صندوق بین‌المللی پول

زیاد ناصرالدین، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت: بندر بیروت شاهرگ حیاتی لبنان است و با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش نقش مهمی در پروژه جاده ابریشم دارد. آنچه رخ داده بزرگترین ضربات اقتصادی و اجتماعی است که ممکن بود در این کشور رخ بدهد.

وی افزود: بازسازی بندر بیروت نیاز به ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار دارد. آمارهای اولیه نشان می‌دهند خسارت‌های ناشی از انفجار به یک میلیارد دلار رسیده است. برخی کارشناسان انفجار در بندر بیروت را دومین انفجار بزرگ بعد از هیروشیما می‌دانند.

وی گفت: بندر بیروت رقیب بزرگ بندر حیفای اسرائیل است برای همین اسرائیل از اتفاقات رخ داده بهره می‌برد.

این کارشناس گفت: هیچ گزینه‌ای مقابل دولت لبنان نیست جز اینکه مأموریت‌های بندر بیروت را به بنادر دیگر در داخل منتقل کند. فرصت جدی در مقابل لبنان برای مجازات عاملان این اقدام فاجعه‌انگیز وجود دارد. کسانی که بر لبنان حکمرانی کرده‌اند حتی اگر امروز خارج از حکومت باشند بخشی از سامانه فساد هستند.

وی گفت: صحبت‌هایی درباره استعفای دسته‌جمعی برخی از افراد از پارلمان وجود دارد که جزو این سامانه فساد هستند. نگرانی‌هایی درباره بین‌المللی کردن و کشاندن لبنان به مرحله‌ای غیرقابل تحمل وجود دارد.

وی گفت: بندر بیروت با توجه به اهمیتش بند اصلی در مذاکرات با صندوق پول بین‌المللی است. دو گزینه پیش روی لبنان است یا شرق یا صندوق بین‌المللی پول. چین قادر به بازسازی بندر بیروت و ارتقای آن است. هر نشستی در سطح پولی و مالی باید از طریق هماهنگی با دولت صورت گیرد.

ناصرالدین گفت: دولت باید سریعا تماس‌هایی برای اتخاذ موضع فوری و امضای توافقنامه بازسازی بندر برقرار کند به این دلیل که ممکن است بندر بیروت وارد دایره کشمکش‌های سیاسی شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها