دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع بیماری تب سه روزه هشدار داد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع تب سه روزه (BEF) در بین دام‌های سنگین هشدار داد و گفت: این بیماری ویروسی و واگیردار از طریق گزش و نیش بندپایان و حشرات به دام‌ها منتقل می‌شود.

دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع بیماری تب سه روزه هشدار داد

دکترسعید رحیمی روز چهارشنبه افزود: تب بالا با فاصله زمانی ۱۲ تا ۱۸ ساعته ، لنگش همراه با عدم تعادل در حرکت، بی اشتهایی و ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی و زمین گیر شدن دام از جمله علایم بیماری تب سه روزه است.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری کاهش وزن، کم شدن تولید شیر و ضرر و زیان بالا را به همراه دارد، اظهار داشت: شدت بیماری تب سه روزه در گوساله‌های چاق بیشتر بوده و ممکن است درصد تلفات به ۳۰ درصد نیز برسد.

رحیمی افزود: سم پاشی و ضدعفونی جایگاه دام‌ها برای مبارزه با حشرات ناقل، استفاده از جیره غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن حیوان و واکسیناسیون دام‌ها در مناطق پرخطر از جمله راه‌کارهای مهم مقابله با بیماری تب سه روزه در بین دام‌ها است.

وی ادامه داد: تاکنون موردی از بیماری تب سه روزه در استان مرکزی مشاهده نشده و با توجه به افزایش فعالیت حشرات و بندپایان در فصل تابستان و احتمال شیوع این بیماری در استان نیاز است دامداران نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و مقابله‌ای برای پیشگیری از این بیماری اقدام کنند.

استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان و یک هزار و ۵۳۹ روستا است و ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان در این استان وجود دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها