موافقت مجلس با دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس

مجلس با دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم موافقت کرد.

موافقت مجلس با دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس

در جلسه علنی امروز چهارشنبه نمایندگان با ۱۶۸ رای موافق تصویب کردند که لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم به صورت دو فوریت مورد بررسی قرار گیرد.

اسماعیل جلیلی معاون حقوقی وزارت اقتصاد در توضیح این لایحه گفت: لایحه‌ای که امروز تقدیم مجلس شد لایحه‌ای برای افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم است. یکی از تاکیدات و توصیه‌ها در کمیسیون‌های مجلس و جلسات علمی در حوزه بازار سرمایه تقویت و استمرار تعمیق بازار سرمایه و بورس بود. به همین دلیل دولت در تیر ماه سال جاری دو فوریت لایحه‌ای را تصویب کرد و در اول مرداد ماه آن را تقدیم مجلس کرد.

وی افزود: با این لایحه دستگاه‌های اجرایی که شرکت‌های بورسی را تحت کنترل و تملک دارند برای تامین مالی طرح‌های جاری و توسعه مد نظر با افزایش سرمایه موافقت می‌کند که آن را منوط به عرضه سهام آنها در بورس می‌کنند. یعنی با این کار هم رویکرد تامین منابع و افزایش سرمایه مدنظر است و هم این که با صرف سهام شرکت با سلب حق تقدم شرکت اقدامی صورت می‌گیرد که نتیجه آن کمک به سهامداران خرد است و فرصتی برای شرکت‌های بورسی است که رابطه آنها با منابع دستگاه‌های اجرایی قطع شده و صرفا از محل صرف سهام در بازار سرمایه به تامین مالی و اجرای طرح‌ها عمل کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که مجلس با تصویب دو فوریت این لایحه هر چه زودتر وارد بررسی جزئیات آن شود.

عبدالعلی رحیمی نماینده سروستان به عنوان اولین مخالف بررسی دو فوریت این لایحه گفت: اکنون وضعیت بورس در شرایط حباب است و انجام این طرح بدون کار کارشناسی درست نیست اکنون بازار به گونه‌ای شده است که شرکت‌ها دست در جیب مردم کرده و تنها تورم ایجاد می‌شود.

جعفر قادری نماینده شیراز به عنوان اولین موافق این دو فوریت گفت: استقبال مردم به بورس بسیار خوب است با توجه به تقاضای زیاد باید تلاش شود عرضه به موقع باشد تا حباب قیمتی ایجاد نشود، یکی از این راه‌ها عرضه کافی متناسب با تقاضای سهام است. اکنون بهترین فرصت برای واگذاری سهام جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام و شروع طرح‌های جدید بوده تا مردم سرمایه‌های خود را برای سرمایه گذاری صرف کنند و به بازارهای دیگر مثل سکه و مسکن نروند. اقدامی که به اقتصاد کشور و تامین مالی شرکت‌ها برای سرمایه گذاری کمک می‌کند.

علی بابایی نماینده ساری به عنوان مخالف دیگر این دو فوریت گفت: مردم روزانه بسیار در بورس سرمایه گذاری می کنند اما معلوم نیست این سرمایه‌ها در کدام شرکت‌ها و در چه طرح‌هایی سرمایه گذاری می‌شود. اینها شفاف نیست مردم به دولت اعتماد ندارند خدای نکرده شرایط همچون وضعیت بانک‌ها و موسسات مالی نشود.

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا به عنوان موافق دیگر دو فوریت این لایحه گفت: باید مدیریت درست در بازار بورس وجود داشته باشد با این لایحه شرکت‌ها می‌توانند افزایش سرمایه داشته باشند که این به اقتصاد کمک می‌کند البته مجلس هم لازم است نظارت‌های کافی را داشته باشد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها