دود عروسی‌هایی که به چشم دهیاران لرستان رفت

هرچه محدودیت‌های بیشتری برای برگزاری مراسمات عروسی اعمال می‌شود، به همان اندازه عروس و دامادهای جوان با بی خیالی بیشتری مراسم شادی خود را برپا می‌کنند تا ویروس منحوس کرونا همچنان جولان دهد.

دود عروسی‌هایی که به چشم دهیاران لرستان رفت

در اوایل شیوع بیماری کرونا در لرستان، همه از ابتلای به این بیماری مرموز وحشت داشتند و نهایت تلاش خود را برای عدم ابتلای نزدیکان و عزیزانشان به این بیماری منحوس را به کار می گرفتند و عملکرد مردم واقعا ستودنی بود،آنها دو ماه تمام حضور در قرنطینه را با جان و دل پذیرفتند و تمامی توصیه های مسئولان سلامت را مو به مو رعایت می کردند، خیابان ها و معابر هر شهری از استان چنان خلوت شده بود که گویی هیچ شهروندی در آنها سکونت نداشت.

مردم حتی به دیدار نزدیک ترین افراد خانواده خود نمی رفتند و تنها از طریق فضای مجازی و تماس های صوتی و تصویری با عزیزان خود در ارتباط بودند و اینگونه شد که در مقطعی کوتاه توانستیم بر همه گیری ویروس غلبه کنیم و در اکثر شهرها در کنترل آن به پایداری و ثباتی چشمگیر برسیم اما دل انگیز بودن هوای اردیبهشت و خستگی مردم از ماندن در قرنطینه و مهمتر از همه اعلام بازگشایی مشاغل توسط مسئولان باعث شد تا مردم اینگونه تصور کنند که کرونا رخت سفر را بربسته و دیگر وجود ندارد.

دیگر کسی به توصیه های بهداشتی آنگونه که باید عمل نمی کرد و به یکباره تمامی کسانی که ۲ ماه تمام مو به مو پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده بودند خسته از دوران قرنطینه در جمع ها حضور یافتند.

بسیاری از زوجینی که در شرف ازدواج بودند و به خاطر حضور ویروس کرونا، مراسم ازدواج خود را به تعویق انداخته بودند به تصور اینکه دیگر اثری از بیماری هم به جای نمانده و اوضاع آرام و تحت کنترل است، شروع به برپایی مراسم های شادی خود کردند و همین باعث شد تا دوباره بیماری اوج بگیرد، خبرهای تلخی روزانه از ابتلای افراد زیادی در این مراسمات در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده و می شود اما هنوز به درستی مشخص نیست که چرا زوجین و خانواده های آنها همچنان اصرار به برپایی مراسم آن هم با حضور حداکثری اقوام و نزدیکان خود دارند.

در لرستان به دلیل فضای قومی و طایفه ای که بر آن حاکم است، مراسمات شادی و عزاداری همواره با حضور گسترده بستگان و نزدیکان برگزار می شود و همین امر باعث شده تا استان لرستان در زمینه بیماری به وضعیت هشدار و قرمز برسد.

متاسفانه هرچقدر که تدابیر سخت گیرانه تری در برگزاری مراسمات عروسی اعمال می شود، به همان اندازه اصرار زوجین برای برپایی مراسمشان بیشتر می شود و گویی به این موضوع اصلا نمی اندیشند که سلامت بستگان و اقوام در گرو عدم حضور در تجمعات است.

جالب اینجاست که اغلب افراد دعوت شده با نارضایتی تمام مجبور به شرکت در این مراسم شادی با چاشنی بیماری و مرگ می شوند.

مسئولان برگزاری مراسم عروسی در تالارها را ممنوع می کنند، زوجین مراسم خود را به باغ ها و خانه های شخصی می کشند که به مراتب از ریسک بالایی در ابتلای افراد برخوردار است چرا که فاصله اجتماعی را نمی توان به درستی رعایت کرد.

در شهرستان سلسله وضع به مراتب از این هم دشوارتر است چرا که هرچه به ماه محرم نزدیک تر می شویم شمار مراسم های عروسی با شدت بیشتری افزایش می یابد و روزانه شاهد برگزاری چندین عروسی در سطح شهر و روستاهای این شهرستان هستیم، گرچه تالارها تعطیل شده اند اما اغلب زوجین مراسم های عروسی را در خانه ها و باغ های شخصی خود برگزار می کنند و فامیل و دوستان هم از سر اجبار و به منظور در امان ماندن از گلایه ها و طعنه اقوام مجبور به حضور در این عروسی های دلهره انگیز هستند.

در مصوبه اخیر ستاد شهرستانی مدیریت کرونا، جلوگیری از برگزاری مراسم های شادی و عزاداری در روستاها به دهیاران محول شده است که به نظر می رسد اجرای این مصوبه برای دهیاران با چالش ها و دشواری هایی همراه باشد چرا که اغلب آنها معتقدند حتی اگر قوه قهریه ای پشت این موضوع باشد با تنش هایی سخت برای آنها همراه خواهد بود.

یکی از دهیاران بخش مرکزی سلسله که نخواست نامش فاش شود در این باره اظهار داشت: وقتی از برگزاری مراسم عروسی پسر یکی از خانواده های ساکن روستا باخبر شدم، مطابق این مصوبه خود را مقید به جلوگیری از برگزاری این مراسم به منظور حفظ سلامت اهالی دانسته و به همین دلیل به درب خانه فرد مورد نظر رفتم تا با آنها صحبت کرده و مانع برگزاری مراسم در روستا شوم اما متاسفانه خانواده آنها بسیار عصبانی شده و تا مرحله برخورد فیزیکی هم پیش رفتند.

وی افزود: آنها معتقدند که برگزاری مراسم عروسی فرزندانشان به کسی مربوط نیست و خودشان مختار هستند و نباید کسی مانع شود چرا که از سلامت فامیل و دوستان دعوت شده خود به مراسم مطمئن هستند در حالی که اینگونه نیست.

یکی از دهیاران یکی از منطقه های بسیار خوش و آب و هوای شهرستان هم در این خصوص گفت: به محض باخبر شدن از برگزاری مراسم ، بلافاصله به شبکه بهداشت و درمان و نیروی انتظامی اطلاع رسانی می کنیم اما متاسفانه با حضور آنها در محل وضعیت متشنج می شود چرا که آنها معتقدند برگزاری مراسم یک امر شخصی است و به کسی مربوط نیست و گاها با واکنش در مقابل کارشناسان شبکه و دهیار مواجه می شویم.

این دهیار معتقد است که قوه قهریه کارساز نیست و زوجین باید خودشان به این باور و فرهنگ برسند که نباید سلامت دیگران را فدای خودخواهی خود کنند.

دود برگزاری عروسی ها به چشم دهیاران رفت

فرماندار سلسله نیز در این باره گفت: چهار نفر از دهیاران بخش مرکزی سلسله که برگزاری مراسم عروسی در روستاهای حوزه خود را به ستاد مدیریت کرونای شهرستان اطلاع رسانی نکرده بودند به هیات تخلفات استان معرفی شدند.

شریف خسروی اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل های ستاد ملی، استانی و شهرستانی مدیریت کرونا، برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزاداری ممنوع بوده و این وظیفه بر اساس مصوبات ستاد شهرستانی برعهده دهیاران گذاشته شده است.

وی افزود: به دلیل قصور دهیاران روستاهای چناره، نیازآباد، ناصروند و جوادآباد در اعلام گزارش برگزاری مراسمات عروسی در این روستاها، بدون اغماض به هیات تخلفات استان برای برخورد معرفی شدند.

خسروی با تاکید بر لزوم همکاری دهیاران در کنترل ویروس کرونا در روستاها، خاطرنشان کرد: دهیاران رئیس شورای سلامت روستا محسوب می شوند بنابراین ضرورت دارد که به منظور کنترل کرونا و عبور از وضعیت قرمز، برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزاداری را فورا به ستاد برای برخورد اطلاع رسانی نمایند.

فرماندار سلسله همچنین با اشاره به پلمب ۱۴ واحد آرایشگاه زنانه در شهرستان توسط ماموران بازرسی شبکه و با همکاری اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی، عنوان کرد: به تعداد هفت بانک عامل نیز به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اخطار کتبی داده شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مسئولین سن و سال دهیاران را بر باد دادند . چه مدیریت ضعیفی در سطح کشور وجود دارد . باید مجددا تلاش شود که کشور را از ساختار بسازیم . هر کسی یک دهل وساز می زند . مسئولین به فکر یک مدیریت واحد و منسجم باشید . دهیاران را در یابید . با حقوق بسیار ناچیز یشتر از شما در حال تلاش برای آبادانی هستند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها