در مسیر یک رویای پوچ / جو بایدن بعد از ریاست جمهوری به برجام باز می‌گردد؟

بایدن سعی می‌کند از تصمیمات رقیب جمهوری خواه خود استفاده کرده و فشار بیشتری بر ایران بیاورد تا بتواند توافق برجام را تا حد ممکن به نفع خودش تغییر دهد. اما آیا او موفق خواهد شد؟

در مسیر یک رویای پوچ / جو بایدن بعد از ریاست جمهوری به برجام باز می‌گردد؟

به گزارش خبر فوری ، تصور برخی در داخل ایران در این باره که با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همه چیز رو به راه شده و کشور گلستان می‌شود تا چه حدی درست است؟ با نزدیک شدن به انتخابات نوامبر و افزایش شانس بایدن در نظرسنجی‌ها بسیاری در ایران در مورد پیروزی او رویاپردازی می‌کنند اما به نظر می‌رسد که تحلیل این افراد زیاد هم دقیق و درست نیست.

بیایید با یک مثال این بحث را ادامه دهیم. یک صاحب خانه نسبتا مهربان و دلسوز خانه خودش را با قیمت ماهیانه 2 میلیون تومان به شخصی اجاره می‌دهد. فرض کنید مدتی بعد این صاحب خانه بار سفر بسته و به خارج کشور می‌رود و املاک و کار و بارش را هم به پسر بزرگش می‌سپارد. پسر مانند پدر پیرش چشم و دل سیر نیست و اجاره خانه را دو برابر می‌کند. مستاجر بیچاره که چاره ای ندارد می‌پذیرد که ماهی 4 میلیون تومان بابت اجاره خانه به پسر صاحب خانه بدهد. مدتی بعد پدر از سفر باز گشته و حساب و کتاب ها را از پسرش پس می‌گیرد. با این حال، او هرگز اجاره خانه را از 4 میلیون به 2 میلیون تقلیل نمی‌دهد. نهایت لطفی که او بکند این است که بر مبلغ 4 میلیون چیزی اضافه نکند. مستاجر تا مدت‌ها ماهیانه به جای 2 میلیون 4 میلیون به صاحب خانه می‌دهد و راضی هم است و هیچ مشکلی با صاحب خانه ندارد چون همه چیز را به گردن پدرش می‌اندازد.

از این اتفاق‌ها در تاریخ بسیار رخ داده. یک نمونه اش مربوط به پایان دوران صفویه و آغاز حکومت افغان‌ها است. محمود افغان با ورودش به ایران جنایات بسیاری مرتکب می‌شود. او گروه گروه شاهزاده، تاجر، بزرگ زاده و دانشمند را از دم تیغ می‌گذراند تا حکومت خود را بر روی سریر خون بنا کند. اشرف افغان پسر عمویش با وعده صلح و صفا و محبت فرماندهان ارتش افغان‌ها و نیز شاهزادگان صفوی را فریب می‌دهد و علیه محمود قیام می‌کند. بعد از به تخت نشستن اشرف اما چیزی تغییر نمی‌کند. افغان‌ها همچنان بر ایرانیان (تا 7 سال) حکم می‌رانند و شهرها را تصرف و غارت می‌کنند. اشرف تنها از برخی وحشی گری های پسرعمویش اجتناب می‌کند و از همین طریق می‌تواند تا 7 سال اعتماد مردم و شاهزادگان را به خود جلب کند.

به نظر می‌رسد شرایط فوق مصداق اتفاقاتی است که با ورود بایدن به کاخ سفید بر سر ما می‌افتد. با ورود ترامپ به کاخ سفید برجام از بین رفت. تحریم ها با شعار "فشار حداکثری" مجددا اعمال شد و به خصوص روابط ایران و اروپا نیز به هم خورد. هر چند آمریکا در رسیدن به هدفش موفق نبود اما تحریم ها آسیب زیادی به کشور زد. حالا فرض کنید جو بایدن بتواند ترامپ را شکست دهد. بعید است او بدون هیچ پیش شرط و اما و اگری به برجام باز گردد. او سعی می‌کند از تصمیمات رقیب جمهوری خواهش استفاده کرده و فشار بیشتری بر ایران بیاورد تا بتواند توافق برجام را تا حد ممکن به نفع خودش تغییر دهد. این روش آمریکایی‌ها است و بعید است دست از این مرام بردارند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

بیایید نگاهی به نظر کارشناسان در این رابطه بیندازیم. به نظر می‌رسد که بسیاری از تحلیل گران با رای فوق موافقند و پیروزی بایدن را توهم یک دنیای زیبا می‌دانند.

جلال خوش چهره (کارشناس مسائل بین المللی) در یادداشتی که مدت کوتاهی پیش چاپ کرد در این باره نوشت: یکی از اصلی‌ترین شروط تهران برای هرگونه گفت‌و گو با واشنگتن، بازگشت دولت این کشور به برجام است. پیش‌بینی می‌شود که دولت بایدن برای این اقدام آمادگی دارد اما همانگونه که "جیک‌سالیوان" عضو برجسته تیم مشاوران سیاست خارجی بایدن گفت، این بازگشت به گونه‌ای خواهد بود که نتایج سیاست "فشار حداکثری" دولت ترامپ را علیه ایران دربرداشته باشد.

او در مقاله‌ای که در این باره نوشته تصریح کرده که دولت بایدن نیز در سه مقوله «توانمندی موشکی‌، نفوذ منطقه‌ای و غروب برجام» با سیاست دولت‌کنونی امریکا در قبال ایران هم‌نظر است. به‌این ترتیب میان دو جناح رقیب و در‌این حال طرف‌های اروپایی در بازنویسی برجام نگاه مشترک وجود دارد. به‌عبارت دیگر، نمی‌توان با خوش‌بینی ساده‌دلانه چشم‌اندازی متفاوت از آنچه در روابط تهران ـ واشنگتن و به‌تبع آن اروپا وجود دارد را در صورت پیروزی جوبایدن در انتخابات نوامبر ترسیم کرد مگر آنکه اراده‌ای تازه میان طرف‌ها ایجاد شود.

همچنین سید جلال ساداتیان(تحلیل گر سیاسی) نیز در مصاحبه اش با پانا به موضع دیگر جو بایدن در قبال برجام اشاره و تاکید کرد: جو بایدن نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا با کمک تعدادی از مشاورانش سندی 80 صفحه‌ای را منتشر کرده است که در ارتباط با سیاست‌های داخلی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و ... است و در صورتی که رای بیاورد آن‌ها را عملی خواهد کرد، از جمله نظرات این سند است که ما به برجام باز خواهیم گشت. آن‌ها چگونه باز خواهند گشت؟ طبیعتا آ‌ن‌ها هم انتظاراتی را مطرح خواهد کرد و می‌خواهند با شرط و شروط‌هایی باز گردند. در هر صورت آقای بایدن مطرح کرده است که به برجام برمی‌گردد، اگر این مهم اتفاق بیافتد طبیعتا همه آن تحریم‌هایی که از جانب آمریکا اعمال شده است تغییر خواهد کرد، به این صورت که ایشان می‌تواند آنچه را که رئیس‌جمهور آمریکا یعنی ترامپ تصمیم گرفته است، لغو کند، ولی اگر از طریق کنگره آمریکا اتفاق افتاده باشد، نیاز به رایزنی دارد که مقداری لابی صهیونیست‌ها و اعراب، آقای بایدن و حزب دموکرات را راحت نخواهند گذاشت که خیلی گل و بلبل به سمت ایران بیاید و همه چیز عالی پیش برود.

اما این فقط مطلبی نیست که در رای تحلیلگران ایرانی باشد. ایلان گلدنبرگ، مشاور سابق جان کری، به عنوان یک دموکرات نیز همین نظر را دارد. گلدنبرگ در مقاله‌ای در فارین پالیسی در باره آینده برجام می‌نویسد: آمریکا نباید به‌سادگی به برجام برگردد. بازگشت به این توافق، به شکل سابق آن اشتباه خواهد بود. رئیس‌جمهور بعدی( بایدن ) باید از اهرم فشاری که پس از خروج ترامپ از برجام ایجاد شده برای رسیدن به تفاهم اولیه بر سر بسیاری از مسائل محل اختلاف با ایران و آینده برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کنند.

همچنین ویلیام برنز، معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا و مدیر اندیشکده کارنگی در خصوص نحوه بازگشت دولت دموکرات بعدی این کشور به توافق هسته‌ای می‌گوید: لازم است ایرانی‌ها واقع‌بین‌تر باشند. تصور موافقت ایالات متحده با رفع تحریم‌ها، بدون ضمانت‌هایی از جانب ایران مبنی بر آغاز فوری مذاکرات بر سر یک توافق تکمیلی که در آن دست‌کم چارچوب‌های زمانی توافق تمدید شده و به مسائل راستی‌آزمایی و موشک‌های بالستیک ایران پرداخته می‌شود، غیرعملی است.

رویای قدرت؛ رویای بایدن!

اما اگر چنین است پس چرا برخی در ایران اینقدر مشتاقانه از ریاست جمهوری بایدن به جای ترامپ سخن می‌گویند؟ به جز ساده نگری سیاسی شاید دلیلش امیدواری خوشبینانه برای کسب قدرت است. احمد زید آبادی(از تحلیلگران اصلاح طلب) این مساله را مربوط به حب قدرت اصلاح طلبان و اعتدال گراها می‌داند. او در یادداشتی در این رابطه می‌نویسد: در این میان اما چرا برخی محافل اصطلاحاً اعتدالی و بعضاً اصلاح‌طلب، حضور احتمالی بایدن در کاخ سفید را معادل بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها معرفی می‌کنند؟ دلیل‌اش ظاهراً به افسانه‌ای باز می‌گردد که بین خصائل رؤسای جمهوری ایران و آمریکا نوعی ربط مستقیم قائل است! طبق این افسانه، ورود یک شخصیت تندرو به کاخ سفید مستلزم ظهور رئیس جمهوری مشابه آن در ایران است و به عکس!

از همین رو، اعتدالی‌ها و بخشی از اصلاح‌طلبانِ نزدیک به آنان، پیروزی احتمالی بایدن را در حقیقت شانسی برای ادامه حضور خود در قوه مجریه می‌دانند و بدین منظور ظاهراً از قرینه‌سازی‌های بی‌پایه و اساس و اغراق در تفاوت رویکرد دمکرات‌ها و جمهوری خواهان نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی ابا ندارند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • بهلول
    0

    اینها همش کشک است برای مردم آیاگشایشی است ؟ما باید در فکر خودمان باشیم نه اینکه مملکت را رها کردیم مردم زیر فشار تورمی هزار درصد هستند میخواهیم ببینیم در آمریکا چه کسی رییس جمهور میشود .پس شعار ما چه .متاسفانه روسای ما از بالاتاپایین چشم دوختن که درامریکا چه میشود .پس همه ........هستند.

  • شهروند
    0

    ١- هر شخصى بجاى اين مردك ديوانه (ترامپ) رئيس جمهور ايالات متحده شود روابط خارجى بهترى با ساير كشورهاى جهان خواهد داشت. ٢- مگر پس از توافق برجام و در زمان دولت اوباما جمهورى اسلامى با ايالات متحده روابط سياسى و اقتصادى داشت؟ قطعاً جواب منفى است. بايد توجه داشت در صورت برگشت رئيس جمهور بعدى آمريكا به برجام چنانچه روابط تجارى ايران با اتحاديه اروپا و همچنين كشورهاى آسيايى از سر گرفته شود اقتصاد نيمه جان ايران كه نفس هاى آخر را ميكشد جان تازه اى خواهد گرفت. ٣- فراموش نكنيم علاوه بر اينكه از سوى دولت ترامپ تحت شديدترين تحريمهاى ظالمانه هستيم بيش از ٢ سال است كه از سوى برخى عناصر داخلى هم مورد تحريم قرار داريم! چه بسيار افراد و گروهايى در داخل بودند بخاطر منافع خودشان به مخالفت علنى با برجام برخواستند تا برجام و دولت روحانى را ناكار آمد معرفى كنند! در روزنامه هاى خود تبليغات منفى به راه انداختند روى موشكها شعار مرگ بر اين و آن نوشتند، بدبختى و فلاكت مردم هم برايشان اهميتى نداشت! عجيب تر آن است كه بعضى از همان افراد و گروه ها امروز معيشت مردم را فرياد مى زنند! شايد دليلش هم اين باشد حال كه مجلس يازدهم را قبضه كرده اند به فكر راهيابى به پاستور در سال ١٤٠٠ هستند! ٤- خلاصه كلام اينكه در اين گير و دار فقط مردم عادى و اقشار آسيب پذير جامعه هستند كه با اين گرانى ها و فشارهاى اقتصادى صداى شكستن استخوان هايشان به گوش مى رسد!

  • مورخ
    0

    تحلیل بسیارواقعگرایانهای بود شکست ترامپ وپیروزی بایدن تاثیری در وضعیت ما ندارد ما باید به فکر مردم خودمان باشیم این حرفها برای دو روز بیشتر ماندن در پست و تامین منافع نامشروع برخی اصحاب قدرت وعوام فریبیست.

  • ح
    0

    چه ترامپ چه بایدن انشالله با رفتن روحانی ناچارند بدون برجام به کشور و ملت ایران احترام گذاشته در مسیر دیپلماسی متوازن ارتباط برقرار نمایند ..دیگر دوران دیپلماسی ذلت و ناکارآمدی دولت و مجلس تمام شده است..

  • ایرانی
    0

    مهم نیست چه کسی در امریکا سرکار بیایید.مهم این است که باید با دنیا ارتباط داشته باشیم . وبه دنبال دشمن سازی نباشیم و خود را قیم منطقه ندانیم . بجای ارتباط با گروه ها و گروهک ها کشور های همسایه با دولت ها همسایه و مسلمان ارتباط برقرار کنیم و اعتماد انها را جلب کنیم . مهمتر از همه اعتماد کاهش یافته داخلی را احیا کنیم . اقتصاد نا بسامان را ترمیم کنیم . در غیر اینصورت ملت تحت فشار برعلیه سران رویا پرداز شورش خواهند کرد . از همه مهمتر روحانیت از مردم بریده به متن مردم برگردند. دومجلس شورا و خبرگان به وظیفه ذاتی خود عمل کنند...نهایتاً مشکل ما ترامپ و امریکا نیست .مشکل عملکرد چند ده ساله سران خودمان است .که تلاش دارند حرفش را به دنیا دیکته کنند . دنیا از انها نمی پذیرند. حتی مردم خودشان که سالها برای حرفشان می مردند امروز بر افکار گذشته خود متاسف هستند ...

  • پرتوی
    0

    مصالح در این نیست که با آمریکا و اسرائیل دوست شویم بلکه مصلحت در این است دشمن نباشیم . سیاست ما باید از حالت ایدئولوژی صرف خارج شود و برمبنای منافع ملی تعریف شود و مهمتر این که این سیاست بین کشورهای بزرگ حالت چرخش و جابجایی داشته باشد.یعنی در مواردی که نیاز است سمت چین و یا آمریکا و روسیه چرخش صورت گیرد هیچ جای دنیای سیاست نوشته نیست که شما هر دو روز یک جور صحبت کنید. عزیزان اصلاح طلب ما با برجام خودشان انرژی هسته ایی ما را نابود کردند و می گفتند : علت مشکلات اقتصادی کشور همین غنی سازی است و بخش بزرگی از مملکت را متقاعد کردند که با رای دادن به آنها و روی کار آمدن مشکلات را حل می کنیم همه دیدند که نشد. به نظرم بهتر بود که می گفتند مشکلات اقتصادی کشور معلول سیاست ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی است . دموکرات و جمهوری خواه هر دو سرو ته ی یک کرباس هستند یکی با قلدری شما را می برد به قربانگاه و دیگری با حرف زیبا و نرم که اصلا متوجه نیستی از کجا خوردی. آقاجان به چسبیم به مملکت خودمان . فقط مملکت خودنان .این وضعیت حق این مردم نجیب نیست

  • محمدی
    0

    روابط ایران و آمریکا تا زمانیکه تفکر سلطه گری بویژه یهودیان صهیونیست آمریکا نشین در مسند ثروت و قدرت و تصمیم گیری هستندوایران رادشمن اول ومانع بلند پروازی های اسرائیل میدانند هرگزبه این راحتی ها درست بشو نیست همچنین ایران و آمریکا هیچگاه از مواضع اساسی خود دست بر نمی دارندلذا هرگونه دلخوشی به بهبود روابط زهی خیالی باطل است.

    نظرات شما -
    • شهاب ترکاشوند
      0

      سلام دقیقا این دوکشورمتضادهم هستندواصلا هیچ مشکلی حل نخواهدشد.بایدباورکنیم حقیقتو

    • کاربر ناشناس
      0

      سلام دقیقا این دوکشورمتضادهم هستندواصلا هیچ مشکلی حل نخواهدشد.بایدباورکنیم حقیقتو

    • محمد حسین .
      0

      دقیقا زدی به هدف.

    • مهدی
      0

      ما اگر اسرائیل را به رسمیت شناخته بودیم، در سال 58، به سرنوشت دولت اخوانی محمد مُرسی دچار شده بودیم و تمام انقلاب و همه اهدافش هم برای همیشه نابود میشد و پهلوی مثل آب خوردن برمی گشت بلایی که مشابها سر مصدق هم آمد

  • محمود
    0

    سیاست آمریکا در مقابل ایران تغییر ناپذیر است و با تغییر حزب حاکم تغییر نخواهد کرد بنابراین باید قوی بود و حرکات دشمن را مثل بازی شطرنج از قبل پیش‌بینی کرد

  • حامد
    0

    از این نگاه اگر دیپلماسی و سیاست در پیش گرفته با امریکا صحیح است دیگر ببینیم در امریکا چه کسی روی کار می اید برای ما بلحاظ دیپلماسی و رابطه با ان کشور فرقی نمی کند بهر حال در جهان سیاست اتفاقی می افتد که ما باید از ان در جهت منافع کشور برای رفاه واسایش مردم استفاده بکنیم این خود این هنر است وهنرمند باید از ان به موقع استفاده کند

  • علی
    0

    سلام. آیا رییس جمهور معتدل در امریکا بنام اوباما همزمان با رییس جمهور اصولگرا و تندرو نبود. مگه رترامپ تندرو همزمان با روحانی باصطلاح اصلاح طلب نبود. دقیقا همیشه بالعکس بوده

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      رئیس جمهور در کشور ما کاره ایی نیست. همین حالا همه می‌دانند اجازه یا عدم اجازه مذاکره را کدام مقام صادر می‌کند

    • علی.
      0

      اگر رئیس جمهور کارایی نداشت تا الان اینقدر با مذاکره ما رو سرکار نذاشته بودن.

  • یوسف طاهرزاده
    0

    بایدن شاید بخواهد برجام حفظ کنه کمی نرمش نشان بده ولی دست چندین داره.مابایدباقدرت برخورد کنیم بگیم اگه تحریم باشه ماهم دروبین ها را خاموش و اجازه بازرسی نمیدیم.آمریکا اسرائیل سعودی واورپا خودشان را خراب میکنن.

  • ناشناس
    0

    اتفاقاً ترامپ یک تاجر است خیلی ساده میتوانستیم با او مذاکره و برجام را ادامه دهیم فرصت ها در حال ازبی رفتن است به این نظر سنجی ها دلخوش نباشید در دوره قبل احتمال برنده شدن ترامپ ۱۵ درصد بود ولی رای آورد. حالا نیز بابسته های حمایتی در خصوص کرونا که انجام داده و کاهش نرخ بیکاری قطعاً ریس جمهور است. به هر حال با مطلب فوق موافق هستم چون سیاست آمریکا فردی نیست و حزبی است و حزب ها نیز اصول را رعایت میکنند.

    نظرات شما -
    • یوسف طاهرزاده
      0

      نه برادر من ثرامپ اگه خیلی تاجر و مذاکره کننده بود کره شمالی استفاده میکرد.

    • کاربر ناشناس
      0

      یوسف طاهرزاده نه برادر من ثرامپ اگه خیلی تاجر و مذاکره کننده بود کره شمالی استفاده میکرد.

    • مهدی
      0

      کلا احمدی نژادی های ساده لوح، چنین نظری دارند

  • امانی
    0

    حاکمیت و ملت ایران با ید در جهت منافع کشور اقدام کنند، تاکنون حاکمیت بدون نظر مردم تصمیم گیری کرد و متاسفانه از فرصت ها استفاده مطلوب نکرده و بسیاری از تصمیم گیری در جهت منافع گروه خاص بو د حاکمیت درسیاست خارجی د ر طول زمامداری برنامه راهبردی درست نداشت وبه همین دلیل فساد،رانت،ریاکاری،فحشا،دزدی،فقر،بیکاری،فاصله طبقاتی،اعتیادوفلاکت درکشوربیداد می کند.

  • ساسان احمدی
    0

    در مثال، "مستاجر بیچاره که چاره ای ندارد" را خوب اومدی

  • رضا.
    0

    جمهوری خواهان و خصوصا همین ترامپ اهل معامله هستند. سیاست نه گفتگو نه جنگ یعنی تحلیل رفتن اقتصاد و فشار وحشتناک به مردم است و اینکه بنشینیم منتظر باشیم که شاید بایدن پیروز شود که تازه اصلا معلوم نیست چه سیاستی در قبال ایران دارد و این قمار بزرگی است. مذاکره با دولت فعلی امریکا که در آستانه انتخابات و نیاز به مذاکره با ایران دارد قطعا می‌تواند برای منافع ملی ما بهتر باشد و می‌توانیم در شرایطی که ترامپ تحت فشار است به خاطر منافع ملی از آنها پوئن بگیریم. اگر هم آمریکا زیاده خواهی داشته باشد حداقل این می‌شود که جهانیان بدانند ترامپ مدام درخواست مذاکره را برای عوامفریبی اعلام می‌کند.

  • علی
    0

    مسئولین نمی‌توانند از پس اختلاسگران داخلی بر‌آیند چگونه می‌خواهند با استکبار جهانی بجنگند!

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      مسئولین را باید عوض کنیم ایران اینقدر گنج دارد که نیازمند چند قطره دلار برجامی که آن هم نصیب وارداتچی های اصلاحات می شود، نباشد

  • رضا
    0

    جمهوری خواه یا دموکرات ، هر دوشون یک هدف مشترک دارن ولی از 2 مسیر متفاوت. یکی برجام رو امضا می کنه ولی به اون عمل نمی کنه (اوباما : دموکرات) . اون یکی هم میاد برجام رو پاره می کنه (ترامپ:جمهوری خواه) . برجام 1 چه دستاوردی برای ما داشت که بخواد برجام 2 ، با ترامپ یا بایدن داشته باشه ؟ جز این بود که تحریم ها 3 برابر شد ؟ و جلوی رشد اقتصادی گرفته شد ؟ اون ها هیچ وقت صلاح مردم ما را نمی خوان. مذاکره و این حرف ها هم عوام فریبیه.

  • مسعود
    0

    خبری جان من هم با متن بالا (رویای بایدن)موافقم ولی از خبرهای منتشر شده در کانال شما چنین بر می یاد که شما هم بایدن رو منجی برجام و ایران میدونید-در هر صورت اونها عاشق چشم و ابرو ما نیستند خواهشا دیگه از این خبرا که ترامپ بده بایدن فرشتست دست بر دارید -ممنون

  • محمد
    0

    کافیه به تاریخ نگاهی بی اندازیم . همین لیبی که با آمریکا مذاکره کرد و موشک ها و تسلیحات نظامیش رو تسلیم او کرد، چی به دست آورد ؟ آمریکا بعد از خلع سلاح لیبی به اون حمله کرد و به یه ویرانه تبدیل کرد.

  • نگین
    0

    ترامپ برنده دور بعدی ریاست جمهوری امریکاست عاقلانه تصمیم بگیرید و بیشتر از این مردم را در رنج و تعب قرار ندهید خاور میانه بین دول تقسیم شده یه سفره ای به نان نفت پهنه که خدادیه چرا همه بندگان خدا نباید از ان استفاده کنند و در صلح و صفا زندگی کنند

  • بینام
    0

    با ترامپ بهتر توافق کرد تا بایدن مکار وحیله گر ولی متاسفانه زندگی معیشت مردم را نادیده گرفتن ولج کردن که با ترامپ مذاکره نمیکنیم

  • امید
    0

    بنظر من ترامپ رای بیاره بهتره. سیاست آمریکا یچیزه و هیچوقت تغییر نمیکنه هر ریس جمهوری بیاد بازم همونه .اما با وجود ترامپ دوستان امریکا بیشتر از امریکا ناراضی میشن و با سرعت بالاتری رو به افول میره

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      آمریکا رو به افول یا ما؟

  • مرتضی
    0

    چه ترامپ رییس جمهور آمریکا شود و چه بایدن ، هیچ فرقی به حال ملت ندارد ، تا وقتی یه مشت نور چشمی و آقازاده دزد هستند سگ زرد برادر شغال است

  • مریم
    0

    اگه این دشمنی بیهوده با آمریکا و... نباشه مسئولان ما بی عرضگی خودشون رو گردن کی بندازن!؟فعلا که نفع آقا و آقازاده ها در دشمنی صوری با آمریکا ست، بدبختیش هم مال مردم! و گرنه آقا زاده ها چرا توی آمریکا زندگی میکنن! عمرمون با این دشمن دشمن ،بیکاری و فقر و فساد روز افزون گذشت!مردم ما خودشون هم میدونن و شعورشون میرسه هیچ کشور خارجی دوستمون نیست و در وهله ی اول منافع خودش رو در نظر میگیره که کاملا امر طبیعی هست ، این مسئولین هستن تا موگرینی رو میبینن وا میدن !با دوستان مروت با دشمنان مدارا! ی رحمی به حال جوانها کنید!دست از دشمنی بردارید خسته ایم خسته! مسئولین از روزی بترسن که مثل مردم لبنان برای فرار از بی عرضگی و اختلاس و... مردم دست به دامان بیگانگان شوند که این نهایت خفت و خواری ست، بیشتر از این ناامیدمان نکنید!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟