آیا تیک تاک برنامه جاسوسی حزب کمونیست است؟

یکشنبه ‌شب مسوولان مایکروسافت طی بیانیه‌ای اعلام کردند که در پی گفت‌وگوی ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت با دونالد ترامپ، مایکروسافت به مذاکره با شرکت چینی بایت دنس برای خرید اپلیکیشن تیک‌تاک ادامه خواهد داد.

آیا تیک تاک برنامه جاسوسی حزب کمونیست است؟

رییس‌جمهور آمریکا که روز جمعه گفته بود به زودی در راستای ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن چینی تیک‌تاک فرمانی اجرایی صادر خواهد کرد از موضع خود عقب‌نشینی کرده و گفته است ۴۵ روز به مایکروسافت فرصت خواهد داد تا برای خرید امتیاز این برنامه با طرف چینی مذاکره کند.

یکشنبه ‌شب مسوولان مایکروسافت طی بیانیه‌ای اعلام کردند که در پی گفت‌وگوی ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت با دونالد ترامپ، مایکروسافت به مذاکره با شرکت چینی بایت دنس برای خرید اپلیکیشن تیک‌تاک ادامه خواهد داد. تیک‌تاک در آگوست سال ۲۰۱۸ به دنبال ادغام با شرکت امریکایی موزیکال لی در جهان فراگیر شد و توانست نظر مخاطبان امریکایی را به خود جلب کند. این اپلیکیشن در حال حاضر بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در سطح جهان دارد که شامل ۱۵۰ میلیون نفر از شهروندان امریکا نیز می‌شود. ترامپ و برخی مسوولان دولتی مدعی هستند که شرکت بایت دنس به عنوان مالک و صاحب‌امتیاز این اپلیکیشن اطلاعات کاربران خود را در اختیار «حزب کمونیست چین» قرار می‌دهد و دولت چین از این اطلاعات علیه منافع امریکا استفاده می‌کند. رییس‌جمهور امریکا روز جمعه هشدار داد از اختیاراتش در خصوص وضعیت اضطراری به منظور صدور یک فرمان اجرایی طی چند روز آینده با هدف ممنوع‌کردن تیک‌تاک و فعالیت آن در امریکا استفاده خواهد کرد. ترامپ در سخنانی به خبرنگاران در هواپیمای ریاست‌جمهوری خود گفت:«در ارتباط با مساله تیک‌تاک ما فعالیت آنها را در امریکا ممنوع می‌کنیم.» ترامپ همچنین به گزارش‌ها درباره اینکه شرکت مایکروسافت در حال مذاکره برای خریدن تیک‌تاک از بایت دنس است واکنش نشان داده و عنوان کرده بود از چنین معامله‌ای حمایت نمی‌کند.

این موضوع هرچند با اجماع نسبی دو حزبی در امریکا روبه‌رو است اما مخالفتی جدی در میان افکار عمومی و انجمن‌های مدنی برانگیخته و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، دونالد ترامپ را به نقض آزادی بیان متهم می‌کنند. روز شنبه نیز انجمن آزادی‌های مدنی امریکا اعلام این تصمیم از سوی ترامپ را محکوم و تصریح کرد:«ممنوع کردن تیک‌تاک خطری برای آزادی بیان بوده و به لحاظ تکنولوژیکی غیرعملی است.» شرکت چینی نیز مدعی است که هیچ اطلاعاتی را در اختیار دولت چین قرار نداده و سوءاستفاده از داده‌های کاربران صرفا یک اتهام اثبات ‌نشده است. به نوشته پایگاه خبری هیل، این شرکت روز جمعه ساعاتی پس از تهدید ترامپ اعلام کرد:«داده‌های کاربران امریکایی تیک‌تاک در داخل امریکا ذخیره می‌شوند و کنترل‌های سفت و سختی بر دسترسی کارمندان اعمال می‌شود. بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران تیک‌تاک از امریکا هستند. ما متعهد به حفظ امنیت و حریم شخصی کاربران بوده و به کارمان در راستای شادی بخشیدن به خانواده‌ها و ارایه شغل‌های معنادار به کسانی که در پلتفرم ما خلاقیت داشته باشند، ادامه می‌دهیم». تیک‌تاک همچنین روز شنبه ویدیویی را از وانسا پاپاس، مدیرکل بخش امریکا منتشر کرد که از این اپلیکیشن دفاع کرده و از شغل‌های ایجاد شده توسط این شرکت در امریکا و دیگر تدابیر آن در این کشور دفاع می‌کند. پاپاس در این ویدیو اظهار کرد:«ما نمی‌خواهیم به جای دیگری برویم. ما برای بلندمدت اینجا هستیم».

شرکت چینی مدعی است که هیچ اطلاعاتی را در اختیار دولت چین قرار نداده و سوءاستفاده از داده‌های کاربران صرفا یک اتهام اثبات ‌نشده است

فرصت ۴۵ روزه

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه با تایید ادعای مایکروسافت مبنی بر دریافت اجازه در راستای مذاکره برای خرید اپلیکیشن تیک‌تاک در خبری اختصاصی اعلام کرد که دونالد ترامپ تنها ۴۵ روز به این غول فناوری امریکایی فرصت داده و در صورتی که طی این مدت مذاکرات میان مایکروسافت و بایت دنس به نتیجه نرسد، رییس‌جمهور امریکا فرمان ممنوعیت فعالیت تیک‌تاک در امریکا را امضا خواهد کرد. به نوشته رویترز، شرکت مایکروسافت اعلام کرده که متعهد به جلب رضایت شرکت چینی برای به دست آوردن مالکیت تیک‌تاک است و تلاش خواهد کرد تا نگرانی‌های امنیتی مد نظر رییس‌جمهور را رفع کند. این شرکت همچنین متعهد شده در پی به دست آوردن مالکیت این شبکه اجتماعی، عایدی مناسب اقتصادی را برای امریکا به ویژه خزانه‌داری این کشور فراهم آورد. رویترز همچنین نوشته است که ارزش این اپ چینی حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد شده اما دولت امریکا تصمیم دارد با فشار و تهدید مالک چینی را راضی کند تا سهم خود را به قیمتی پایین‌تر به شرکت مایکروسافت بفروشد.

طرح مذاکره برای خرید تیک‌تاک که در حال حاضر به‌طور موقت جایگزین ایده ممنوعیت فعالیت این شرکت در امریکا شده با استقبال نزدیکان ترامپ نیز روبه‌رو شده است. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در توییتر خود این دستور ترامپ را یک «توافق برد- برد» خواند؛ هرچند که هنوز مشخص نیست، شرکت چینی راضی به فروش اپلیکیشن تیک‌تاک باشد. شرکت بایت دنس که هنوز اظهارنظری درباره مذاکرات جدید با مایکروسافت و فرصت ۴۵ روزه پیش رو نداشته در آخرین ساعات شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی چینی توتیائو منتشر کرد، اعلام کرد خود را به «باقی ماندن به عنوان یک شرکت بین‌المللی و فرا دولتی» متعهد می‌داند و از چالش‌هایی که در این مسیر وجود خواهد داشت آگاه است. در بیانیه این شرکت آمده است:«ما هنوز به چشم‌انداز جهانی‌سازی پایبند هستیم و همچنان به افزایش سرمایه‌گذاری در بازارهای جهان از جمله چین برای ایجاد ارزش برای کاربران در سراسر جهان ادامه می‌دهیم.» این شرکت همچنین افزوده است که به‌طور کامل از قوانین محلی کشورها تبعیت می‌کند و تاکنون اقدامی در راستای نقض قوانین از جمله افشای اطلاعات کاربران و فروش این اطلاعات به دولت‌ها صورت نداده است.

در صورتی که مایکروسافت بتواند این اپلیکیشن را تحت مالکیت خود در بیاورد،از یک سو خواهد توانست در رقابت با شرکت‌های رقیب نظیر گوگل و فیس‌بوک گام بزرگی به جلو بردارد و ضعف خود در عدم بهره‌برداری از یک شبکه اجتماعی پرطرفدار طی سال‌های اخیر را پوشش دهد و از سوی دیگر می‌تواندکمک بزرگی به ترامپ باشد که مدعی بود، اپلیکیشن تیک‌تاک و مالکان چینی آن به دنبال اثرگذاری بر انتخابات هستند. مایک پمپئوف وزیر خارجه امریکا روز پنجشنبه در کنگره امریکا در این باره گفته بود:«تیک‌تاک و سایر اپلیکیشن‌های چینی ابزارهایی هستند که حزب کمونیست چین از آنها برای جاسوسی علیه مردم عادی در امریکا بهره می‌برد. از چهره کاربران تا تمام افرادی که با آنها در ارتباط هستند در اختیار چینی‌هاست و آنها هر زمان که بخواهند، می‌توانند از این ابزار علیه مردم امریکا و در درازمدت علیه ماهیت امریکا استفاده کنند». پمپئو همچنین تاکید داشت که این موضوع یک «نگرانی امنیتی جدی» است و باید تلاش کرد تا نگرانی رییس‌جمهور در این باره رفع شود.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها