‎متن کامل مصاحبه احمدی‌نژاد با روزنامه تایمز لندن

محمود احمدی نژاد در گفت و گو با ریچاد اسپنسر خبرنگار با تجربه روزنامه تایمز لندن به پرسش های او در باره مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی پاسخ داد.

‎متن کامل مصاحبه احمدی‌نژاد با روزنامه تایمز لندن

خبرنگار باسابقه تایمز لندن در این گفت و گو به یک نکته عجیب اذعان کرد و گفت که ادعاهای دولت های غربی در خصوص برنامه هسته ای ایران عامل اصلی وقوع جنگ میان دولت عربستان با یمن است و مردم یمن دارند هزينه ادعاهاي دولت هاي غربي را مي پردازند.

‌‎متن این گفت و گو به شرح زیر است:

با سلام خدمت دكتر احمدي نژاد. خوشحاليم كه در خدمت شما هستيم. لطفا در ابتدا بفرماييد كجا هستيد و چه مي كنيد؟

بسم الله الرحمن الرحيم
‌‎اللهم عجل لوليك الفرج و العافية و النصر و جعلنا من خير اعوانه و انصاره والمستشهدين بين يديه.
‌‎بنده هم اكنون در تهران هستم. يك مقدار در دانشگاه فعال هستم و يك مقدار هم به كارهاي عمومي مي رسم.

در مورد فعاليت هاي بين المللي‌تان مقداري توضيح بفرماييد که چه چیز باعث شد در حوزه خليج فارس و ‌به خصوص عربستان و يمن فعال شوید و صدايتان را به گوش همگان برسانيد؟

مسائل انساني همانند مسئوليت هاي انساني حد و مرز ندارد. من هم به عنوان يك انسان نسبت به مسائل انساني در كل جهان حساس هستم و معمولا اظهارنظر مي كنم، نامه مي دهم یا مصاحبه مي كنم اما مسائل اخير در افكار عمومي از حسايت بيشتري برخوردار شد.

پيام اصلي شما به سعودي ها و دولت هاي غربي چه بود؟

خطاب مستقيم من، بن سلمان، وليعهد سعودي و عبدالمالك بدرالدين رهبر گروه انصارالله يمن بود. اين موضوع بسيار مهم است و من معتقدم كه همه ملت ها و انسان ها بايد در صلح و دوستي با هم زندگي كنند. هر جا اختلاف و جنگي هست، برخلاف فطرت انساني انسانهاست. منطقه ما هم مدتهاست كه دچار درگيري شده است. جنگ چيز بسيار بدي است. بنظرم مسئوليت همه دولت ها، ملت ها و هر انساني این است كه تلاش بكند اين درگيري ها در سايه احترام و عدالت به دوستي و همكاري های برادرانه تبديل شود. رقابت هاي سياسي را مي توان به نحوی توجيه و مثبت تلقي کرد اما جنگ به هيچ وجه نمي تواند جنبه مثبت داشته باشد. جنگ تمامش كشتار و خرابي است. جهان هنوز تحت تاثیر جنگ دوم جهاني قرار دارد و بابت آن خسارت مي پردازد. همه بايد تلاش كنيم جنگ ها ريشه كن بشوند. امروز يمن و مردم يمن دچار يك جنگ خانمانسوز هستند. زنها و كودكان كشته مي شوند، زيرساخت ها تخريب مي شوند، فقر گسترش پيدا مي كند، بيماري ها گسترش پيدا مي كنند، بسياري از ابنيه فرهنگي و تاريخي تخريب مي شود. اين جنگ، محصول برخي از رقابت ها و البته دخالت هاي منطقه اي و بين المللي است و هيچ دليل منطقي و روشني ندارد. بنظرم همه بايد تلاش كنيم كه اين جنگ و همه جنگ ها ريشه كن شوند. پيوستگي هاي تاريخي بين مردم يمن و مردم عربستان و زمينه هاي دوستي آنان بسيار بيشتر از زمينه هاي اختلاف و درگيري است.

همه اين ها حرفهاي خوب و قشنگي است اما اگر ايران مي خواهد نشان بدهد كه جدي است، يكي از مشكلاتش مسئله انرژی اتمي است كه هدف آن مورد توجه دولت هاي غربي است و زياد واضح و روشن نيست. چرا ایران با اسرائيل صلح نمي كند در حالی كه این مساله يكي از ريشه هاي اصلي درگيري در منطقه است؟

البته من نظر خودم را مي گويم، من مقام رسمي نيستم. مقامات جمهوري اسلامي نظرات خودشان را اعلام خواهند كرد. اما من اين سوال شما را اگر درست متوجه شده باشم، اينگونه مي فهمم كه شما مي گوييد علت جنگ يمن، نگراني دولت هاي غربي از پيشرفت هسته اي ايران است، درست متوجه شدم؟

به طور مستقيم خیر! ولي بصورت غيرمستقيم دليل اصلي جنگ يمن اختلاف بين ايران و عربستان است. حمايت ايران از حوثي ها هم دليل اصلي جنگ است ولي اگر ايران برنامه اتمي خودش را متوقف بكند يك پيام مثبت و واضح است!

پيام براي چه كسي است؟

ترس عربستان سعودي از اين هست كه ايران دارد از متحدان خود در يمن حمايت مي كند، ايران را يك كشور تهاجمي مي بيند كه مي خواهد صاحب سلاح اتمي بشود. از نظر من اگر ايران برنامه اتمي خود را متوقف كند، اين يك پيام عملي هست كه دنبال صلح است ولي اگر مثلا شما با اين موافق نيستيد، به جز نامه نوشتن كه چيز خوبي هست، ایران چه اقدام عملي مي تواند انجام دهد تا همگان بفهمند كه این کشور تهاجمي و به دنبال جنگ نیست؟

من باز هم تاكيد مي كنم كه نظرات خودم را دارم بعنوان يك نفر از هفت و نيم ميليارد انسان روي زمين ابراز می کنم.

معتقدم اگر هيچكس در امور يمن دخالت نكند و اجازه داده شود مردم يمن خودشان راجع به خودشان تصميم بگيرند، مسائل حل خواهد شد.

‌‎اما درباره موضوعي كه مطرح كرديد، دو نكته را خاطر نشان می کنم. آن روز كه ایران در غني سازي به سطح صنعتي رسيد، من با مرحوم ملك عبدالله تماس گرفتم و به ايشان اطلاع دادم كه ما به سطح صنعتي رسيديم و اعلام كردم كه حاضريم دانش و تكنولوژي خودمان را زير نظر آژانس، در اختيار عربستان هم قرار بدهيم. این ادعا که ایران خطرناک است یک مطلب القايي است. من از شما سوال مي كنم؛ آيا علت جنگ هايي كه در گوشه و كنار دنيا رخ مي دهد، اين است كه بعضي كشورها غني سازي اورانيوم دارند؟ اگر اينطور باشد، آیا ما نمی توانیم آنهايي را كه سالي ۲۰ هزار تن غني سازي مي كنند و انواع بمب اتم را در انبارهاي خود ذخيره كرده اند، علت اصلي جنگ هاي دنيا به حساب بياوريم؟ من اگر مطالب شما را درست متوجه شده باشم، به اين نتيجه مي رسم كه مردم يمن دارند هزينه ادعاهاي دولت هاي غربي را مي پردازند، اين برداشت من درست است؟

بله مطمئنا. یک سئوال دیگر به اظهار نظر چند وقت پيش درباره قرارداد ايران و چين مربوط می شود و بنظر مي آيد كه شما مخالف اين قرارداد هستيد. لطفا در اين مورد بيشتر توضيح بدهيد.

بنظرم توضيحات من در صحبت هاي قبلي مناسب و كافي بوده. من موافق ارتباط همه ملت ها هستم منتهي ارتباط و همكاري بر اساس عدالت و احترام و تامين حقوق همه ملت ها. توضيحات من در این خصوص روشن است.

درست است كه شما الان مي گوييد به عنوان يك فرد صحبت مي كنيد ولي به هر صورت رئيس جمهور سابق ايران بوديد. آيا نامه اي كه به بن سلمان نوشتيد، قبل از نوشتن اين نامه با دولت ايران صحبت كرديد و از آنها اجازه خواستيد؟ و آيا با رهبر انقلاب صحبت كرديد و ايشان اين اجازه را دادند يا اينكه خودتان شخصا و بدون هماهنگي اين نامه را نوشتيد؟ سوال بعد اينكه آیا مي خواهيد در قرارداد با چین تاثيرگذار باشيد با اينكه مقام رسمي نداريد؟

برمي‌گرديم به صحبت هاي اول. مسئوليت هاي انساني ربطي به پست هاي سياسي ندارد. همه انسانها درباره سرنوشت‌شان مسئولند و بايد دخالت، نظارت و فعاليت كنند. اتفاقا يكي از اشكالات اساسي مديريت امروز جهان اين است كه امور سياسي فقط در انحصار دولت ها و سياستمداران رسمي قرار گرفته و مردم و صاحبنظران از اين عرصه كنار گذاشته شده اند. سوال مي كنم؛ الان كه شما داريد با من مصاحبه مي كنيد، با دولت خودتان هماهنگ كرده ايد؟ يا بعنوان يك مسئوليت انساني مصاحبه مي كنيد؟

به هر حال من روزنامه نگار يك روزنامه هستم و از سردبيرم اجازه خواستم براي اين مصاحبه! بنابراين فكر كردم شما به عنوان يك مقام سابق، شايد قبل از نوشتن نامه با كسان ديگري هماهنگ كرده ايد.

البته من بعد از فرستادن نامه براي آقاي بن سلمان و آقاي بدرالدين، يك رونوشت آن را هم براي وزارت امور خارجه فرستادم و از آنها هم خواستم كه پشتيباني و كمك كنند.

خطاب مستقيم من، بن سلمان، وليعهد سعودي و عبدالمالك بدرالدين رهبر گروه انصارالله يمن بود. اين موضوع بسيار مهم است و من معتقدم كه همه ملت ها و انسان ها بايد در صلح و دوستي با هم زندگي كنند. هر جا اختلاف و جنگي هست، برخلاف فطرت انساني انسانهاست

چه گفتند؟

منتظريم تا هر چهار طرف پاسخ بدهند. البته برخي پاسخ دادند و موافقت خودشان را اعلام كردند و بعضي ديگر را منتظريم كه نظرشان را بدهند. وقتي پاسخ ها آمد من اطلاع رساني خواهم كرد. در مورد سوال دوم شما، بنده در همان روز اول توضيحات لازم را دادم. بايد مراجعه كنند، متن سخنراني موجود است.

من اين سوالات را پرسيدم تا به این نکته برسیم که آیا مي خواهيد دوباره داوطلب رياست جمهوري بشويد؟ شما اين را نه تاييد كرديد و نه تكذيب. آيا قصد داريد دوباره رئيس جمهور بشويد؟

من اصلا به اين موضوع فكر نمي كنم. من به مسئوليت هاي امروز توجه دارم.

پس اين يك تكذيب كامل نيست و امكان دارد كه شما دوباره براي رياست جمهوري كانديد بشويد.

در فضاي سياسي معمولا رسانه ها برداشت خودشان را مي كنند ولي من تا امروز در اين باره اظهارنظري نكرده ام.

خودتان علاقه اي داريد كه رئيس جمهور شويد؟ آيا از آن 8 سال رياست جمهوريتان لذت برديد يا اينكه بنظرتان كار سنگيني بود و همان يكبار كافي است؟

طبيعي است كه مسئوليت رياست جمهوري، مسئوليت سنگيني است اما فكر مي كنم كه پست ها و صندلي ها مهم نيستند، انگيزه ها و تلاش هاي انساني براي اصلاح جامعه مهم است. مشكل جوامع از آنجا آغاز مي شود كه رقابت ها، بجاي تلاش براي اصلاح، تبديل به تلاش براي تصرف پست هاي قدرت مي شود. من فكر مي كنم كه مهمترين وظيفه ما تلاش براي اصلاح وضعيت زندگي مردم در جهان است. البته درباره آن مناصب و سيستم هاي قدرت هم ملت ها بايد به طور آزاد و مستقل تصميم بگيرند.

يكي از چيزهايي كه مي تواند باعث روابط بهتر بين مردم ايران با مردم كشورهايي مثل بريتانيا و كشورهاي غربي مثل آمريكا بشود اين است كه مردم دو كشور بتوانند آزادانه به كشور هم مسافرت كنند. خيلي از كسانيكه به ايران رفته اند، بدون اينكه نيت بدي داشته باشند، حتي دوستدار ايران هم بودند، زنداني كرده اند. مثل نازنين زاغري كه اين الان در زندان است و اين ها براي مردم غرب زياد قابل قبول نيست و به همين دليل به ايران مسافرت نمي كنند. آيا براي نشان دادن حسن نيت ايران، بهتر نيست آنها آزاد بشوند؟

من معتقدم كه همه ملت ها بايد آزادانه ارتباط داشته باشند و با یکدیگر رفت و آمد كنند و به فعاليت هاي علمي، فرهنگي، تجاري و اقتصادي بپردازند و در اين عرصه محدوديتي وجود نداشته باشد. من معتقدم كه هيچكس نبايد محدوديت ايجاد كند.

‌‎اما بنظرم ما بايد مشكل را ريشه اي حل كنيم. در مسائل جهاني اگر بخواهيم فقط يك عده را متهم و خودمان را تبرئه كنيم، مسئله حل نمي شود. بنظرم با شرايطي كه در دنيا و در منطقه ما پيش آمده، همه طرف ها مقصر هستند. در همه كشورها عده اي وجود دارند كه مخالف ارتباط آزادانه ملت ها با هم هستند. يك عده از آنطرف از پوشش مسافر و شهروند براي كارهاي اطلاعاتي و دخالت در امور كشورها استفاده مي كنند و يك عده هم از طرف ديگر اين را بهانه مي كنند و رابطه بين ملت ها قطع مي شود. بنظرم هر دو طرف در قطع رابطه بين ملت ها نقش دارند. من هر دو طرف را دعوت مي كنم كه ملت ها را آزاد بگذارند و اجازه بدهند آزادانه با یکدیگر ارتباط داشته باشند و هيچكس بدنبال سوءاستفاده از روابط انساني بين ملت ها نباشد.

‌‎من به عنوان يك شخص اعتقاد دارم و علاقه مند هستم كه برای هيچكس و در هيچ نقطه ای از دنيا محدوديتي ايجاد نشود و زنداني هم نشود و هيچكس مورد سوءاستفاده هم قرار نگيرد و اين امر مستلزم آن است كه همه برای ساختن يك دنياي جديد دست به دست هم بدهيم. هيچكس دنبال تسلط يا برتري بر ديگران نباشد. همه واقعا دوست و برادر يكديگر باشيم.

نظر شما درباره نازنين زاغري و كساني كه در ايران زنداني هستند چيست؟ آيا شما فكر مي كنيد اين ها در همان پوشش هايي كه گفتيد به ايران مسافرت كرده اند تا كارهاي اطلاعاتي بكنند يا اينكه سپاه پاسداران اينها را دستگير كرده تا بين ملت ها اختلاف باشد و ملت ها نتوانند آزادانه با همديگر ارتباط داشته باشند؟

من در مقام اظهار نظر درباره پرونده های قضايی نیستم. اميدوارم مسئولين مربوطه اطلاعات لازم را در اختيار افكار عمومي قرار بدهند. اما باز هم تاکید می‌کنم که شخصا دوست دارم که هیچ انسانی در هیچ نقطه‌ای از جهان نه مورد سو استفاده قرار بگیرد و نه زندانی شود.

دلتان مي خواهد آزادي آنها را ببينيد حتي اگر اتهام آنها درست باشد ولي به عنوان حسن نيت يك قدمي برداشته شود؟

شما فكر مي كنيد در دنيا چند نفر زنداني هستند؟ در بريتانيا چند نفر زنداني هستند؟ من آرزو دارم تمام زندانيان دنيا آزاد شوند به جز آن معدود افرادي كه خطرناك هستند و بقيه انسانها را به خطر مي اندازند. براي آنها هم آرزوي سلامتي مي كنم و اميدوارم آنها هم اصلاح شوند و به جامعه برگردند.

شما قبلا گفتيد كه دلتان مي خواهد روابط خوبي بين همه مردم دنيا برقرار باشد، آيا اين شامل اسرائيل هم مي شود؟ چون اين يكي از مشكلاتي هست كه در مورد روابط ايران و ساير كشورها وجود دارد.

يعني شرط كشورها براي ارتباط با ما، رابطه با رژيم صهيونيستي است؟

به طور قطع براي آمريكا اينطور هست و براي كشورهاي اروپايي كه با ايران ارتباط دوستانه تري دارند، با آنها هم روابط بهتر خواهد شد اگر ايران به اين شكل با اسرائيل دشمني نكند و روابط خصمانه نداشته باشد.

مردم همه جا محترم هستند. ما همه مردم و ملت ها در سراسر جهان را دوست داريم. مسئله اشغال فلسطين، مسئله‌ای است كه به منطقه ما تحميل شده است. من فكر مي كنم اگر عده اي دست از اصرار بر تحميل "راه حل" بردارند، مسئله حل مي شود. آنهايي كه مسئله را درست كردند، اصرار دارند كه فقط راه حل خودشان در آنجا پياده شود، اين غلط است. ۷۰ سال است كه منطقه ما دچار مشكل بسيار سنگين و جدي است. من فكر مي كنم راه حلي كه داده می شود بايد راه حلي باشد كه در هر موضع مشابهي قابليت دفاع و اجرا داشته باشد. اگر ما براي يك مشكل راه حل مي دهيم، اين راه حل بايد منطق قابل ارائه به کل جهان را داشته باشد.

پيشنهاد ما هم روشن است، یعنی نظر مردم باید اجرا شود. هيچكس دخالت نكند و اجازه بدهند كه مردم فلسطين خودشان تصميم بگيرند. اين بحث روشن انساني و اصولي است، منتهي فكر مي كنم برخي كشورهاي اروپايي و دولت آمريكا هم بايد در سياست هايشان تغيير موضع بدهند. اين شيوه اي كه در اين صد سال با آن دنيا را اداره كرده اند، موفق نبوده و منجر به وضع کنونی شده است كه همگان مشاهده می کنند.

آنها هم بايد از داروينيسم سياسي دست بردارند و بر پايه احترام و عدالت به همه ملت ها، سعي كنند در اصلاح اوضاع جهان مشاركت كنند. ما آمادگي داريم كه بر پايه عدالت و احترام به حقوق اساسي انسانها، همه دور هم جمع بشويم و مشكلات را حل كنيم. به نظر من حل شدني است و من دارم تلاش مي كنم كه چنين چيزي اتفاق بيفتد. اميدوارم همه كساني كه دل در گرو انسانيت دارند و دوست دارند صلح پايدار در جهان برقرار شود، آنها هم در اين زمينه تلاش كنند.

شما مي گوييد كه سرگرم تلاش براي صلح و دوستي هستید ولي وقتي كه رئيس جمهور بوديد نطق هاي بسيار آتشين و تنش آوري عليه غرب و اسرائيل مي كرديد و آن زمان يك شهرتي داشتيد كه يك فرد جنگ افروز هستيد. آيا از آن شيوه اي كه آن زمان اتخاذ مي كرديد و صحبت هايي كه زمان رياست جمهوري مي كرديد، پشيمان هستيد و فكر مي كنيد مي بايست مقداري دوستانه تر صحبت كنيد؟

تصويري كه رسانه هاي غربي از افراد درست مي كنند بر اساس اميال خودشان است نه واقعيات، اما من از شما سوال مي كنم اگر كسي كشور شما را تهديد بكند، شما چه كار مي كنيد؟ آيا سكوت مي كنيد و تهديد را مي پذيريد؟ ما تمام مواضعمان، در برابر تهديداتي كه شديم مواضع دفاعي بوده و هيچكس را تهديد نكرديم. ما فقط پاسخ تهديد را داديم و البته از آن شرايط خوشحال نبوديم.

دولت هاي غربي از روز اول حضور بنده در دولت، موضعگيري كردند. هم تهديد كردند و هم تلاش كردند ما را از حقوق مسلم خودمان محروم كنند و متاسفانه بسياري از رسانه هاي غربي، براي موضعگيري در اين زمينه از دولت هايشان اجازه مي گرفتند. من ۹ سخنراني در سازمان ملل داشتم كه ۸ مورد آن در مجمع عمومي و يك سخنراني هم در مجمع آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده است. موضوع همه آنها نیز دعوت به همكاري، صلح و دوستي بود.

در موضوع هسته اي هم از روز اول دعوت به همكاري كردم و گفتم همكاري به جاي تقابل باشد، اما بعضي از دولت هاي غربي نخواستند و فرصت ها را از دست دادند. در دوره ما بيشترين ارتباطات با كشورهاي دنيا برقرار بود، دوستي با كشورهاي منطقه در اوج بود. با آمريكاي مركزي، آمريكاي لاتين، آفريقا و آسيا ارتباطات ما بسيار خوب بود.

من فكر مي كنم سياستمداران غربي بايد يك مقدار گوش هايشان را باز كنند و حرف هاي ديگران را هم بشنوند. دنيا را با امپراتوري نمي شود اداره كرد و با دنیا نمی‌شود مانند يك پادگان نظامي رفتار کرد. همه بايد در ساختن دنيايي بهتر با هم مشاركت كنيم.

اينها همان حرف هايي است كه من در سخنراني هاي مجمع عمومي و بيش از صد كنفرانس خبري، تكرار كردم.

بعيد مي دانم كه نشريه شما اين حرف ها را يكبار هم منتشر كرده باشد. من نمي خواهم به گذشته برگردم. حرف از گذشته بسيار زياد است و مسائل زيادي براي مطرح شدن وجود دارد اما من نگاهم به آینده است. برای همه انسانها احترام قائلم و فکر می کنم همه باید از حقوق مساوی برخوردار باشند و برپایی صلح و رفاه، جز در سایه عدالت و همکاری همگانی امکان پذیر نیست. برای شما هم آرزوی موفقیت دارم.

برخی نسبت به اظهارنظر اخیر شما فکر می کنند اینها پیام های رمزگونه ای هست که دارد به آمریکا فرستاده می شود که مربوط به انتخابات آنهاست و اگر جوبایدن در انتخابات پیروز شود، این یک پیام از طرف نظام و رهبر ایران است که ایران به دنبال روابط بهتری با غرب هست. شما راجع به این موضوع چه فکر می کنید؟

به نظر شما مهم است که چه کسی در آمریکا رای بیاورد؟ من فکر می کنم سیاستمداران آمریکایی در عرصه بین الملل یک سیاست واحد را دنبال می کنند. انتخابات آمریکا مربوط به مردم آمریکا است و ما دخالتی نداریم و من سخنگوی مقامات ایران نیستم. آنچه را که من دنبال می کنم تغییر سیاست های متوالی دولت های آمریکاست که بیش از ۷۰ سال در دنیا ادامه داشته و من می خواهم آنها تغییر کنند. اینکه چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود، به مردم آمریکا مربوط است، برای شخص من فرقی نمی کند. البته آرزو می کنیم انتخابات، آزاد و سالم باشد و آنچه مردم آمریکا می خواهند، همان محقق شود.

آیا واقعا فکر می کنید هیچ فرقی بین اوباما که آن قرارداد اتمی را با ایران بست با ترامپ که آن قرارداد را فسخ کرد وجود ندارد؟

من فکر می کنم آن قرارداد بسته شد که فسخ شود. مشخص است قراردادی که یکطرفه نوشته می شود برای فسخ است نه برای اجرا. قرارداد باید عادلانه و دوطرفه باشد. از یاد نبرید که پروژه خاورمیانه جدید و ایجاد درگیری در منطقه خاورمیانه را دولت آقای اوباما کلید زد و دنبال کرد. فکر می کنم این حس که برخی کشورها فکر می کنند یک ایالت از ایالت های آمریکا هستند، حس بدی است و باید از بین برود. آمریکا کشور بزرگی است، مردم خوبی هم دارد.

سیاستمداران آمریکا باید توجه خودشان را معطوف به آبادانی و حل مشکلات داخل آمریکا کنند. رویای تسلط بر جهان، به تاریخ پیوسته است و برای هیچکس محقق نمی شود. امیدواریم همه ملت ها سالم و عزیز باشند و در تمام جهان، صلح و برادری حاکم شود.

گفته می شود وقتی شما ریاست جمهوری را ترک کردید، روابط خوبی با رهبر و سپاه پاسداران نداشتید. آیا از آن زمان به بعد روابط شما بهتر شده و آیا اخیرا رهبر انقلاب را ملاقات کرده اید و روابط بهتری با بیت رهبری دارید؟

من فکر می کنم یکی از مشکلات دنیا، نیت خوانی است. عده ای به دنبال نیت خوانی هستند و این کار بسیار بدی است. من درباره یمن گفتم که جنگ بد است، بیایید صلح کنیم. اگر این حرف خوبی است همه بیایند و حمایت کنند، اگر حرف بدی است بیایند و استدلال کنند که چرا خوب نیست. چه کسی جز خداوند می تواند نیت دیگری را تشخیص بدهد؟

خیلی متشکرم.

من انتظار دارم که شما این صحبت ها را جوری منعکس کنید که هرکس بتواند از آن واقعیت را بفهمد. برای شما و خانواده شما و مردم انگلستان آرزوی سلامتی و موفقیت می کنم.

منبع: کانال دولت بهار

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ایرانی
    0

    علمای قم بخوانند . کدامیک از شماها در دنیای سیاست از احمدی اعلمترید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ که وجودش وحشت دارید.

  • بینام.
    0

    درود بر دکتر احمدی نژاد حرف حق دیگه جواب ندارد.درود بر شرفت

    نظرات شما -
    • بیجانی کرج
      0

      سلام و ارادت به امید ۱۴۰۰ با حاج محمود احمدی نژاد بدرود

  • ناظمی
    0

    به نظرشماالان نوبت کیه که درمقابل این مصاحبه موضع گیری کنه؟؟اصول گرانماها یا افسادطلبان فرصت طلب؟

  • مهدی ندیمی
    0

    آقای دکتر احمدی نژاد.!!..لطفا در منزل بمانید،راز و نیاز کنید،استغفار کنید،به محض فرصت مناسب از مردم و رهبری به خاطراون هشت سال حلالیت طلب کنید..دیگه بس است!!.شورای محترم نگهبان هم دیگر صلاحیت شما رو نخواهد پذیرفت.

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      با تعیین صلاحیت آقای احمدی نژاد درشرایط اخیرش موافق نیستن اماشورای نگهبان صلاحیت آقای روحانی وجهانگیری را تایید کرد! وکشوررا به این روزانداخت انصافا احمدی نژادازاین دوبزرگوارتوانمندتر وشایسته ترنیست ؟امیدواریم شورای نگهبان درانتخابات پیش رو نیز مانندانتخابات اخیرمجلس عمل کندواسیرجوسازی های سیاسی نشده وکسانی را که صلاحیت وتوانایی اداره کشوررا ندارند وبستگان درجه یکشان مساله داریا خارج ازکشورهستند ویا زندگی لاکچری تافته جدا بافته از مردم را دارند ومنازلشان روی کوه ها وقیمت ماشیناشون چندمیلیاردی هست راتاییدنکند

    • بیجانی کرج
      0

      سلام اقا مهدی .بنظر شما ول کردن ۱۰ در صد از جامعه و چسبیدن به ۹۰ درصد قشر متوسط و پایین با هدف برخورداری از حداقل امکانات برای کل کشور و مردم ویا اجرای مسکن مهر که اگر اجرا نمیشد الان چند درصد جامعه یا از هم پاچیده شده بودن یا همه جا باید شاهد اسباب و اثاثیه در پارکها یا گوشه کنار شهرها بودیم ،هستند هنوز خانواده هایی که با اندک یارانه دریافتی میگذرانند و دعا بر اموات بانیش میکنند ، فراموش نکنیم وام معیشتی که گرفتیم به ضمانت همین یارانه بود ، اگر چند پتروشیمی و پالایشگاهی که در دوران حاج محمود احمدی نژاد ساخته شد ،نمیشد بجای سه هزار تومن، الان معلوم نبود قیمت سوخت چقدر میشد ،صادرات بنزین و گازوییل که به حیاط خلوت امریکا میفرستیم و به ان افتخار میکنیم و هزاران طرح های خوب دیگه را مدیون کسی جزء محمود خان نیستیم ،اقای احمدی نژاد خیلی طرح های خوبی داشت از طرفی یک سری مخالفین و از طرفی کمبود وقت باعث شد اجرایی نشود ،درست میفرمایید اقای احمدی نژاد باید از ۱۰ درصد سرمایه دار ومخالفینش باید حلالیت بخواهد که نتوانستن مثل الان بارو بندیلشان را ببندن با یک نگاه میبینید قشر متوسطی دیگر نمانده و همه جزء دهک های پایین شدن اگر قرار شد کسی رییس جمهور بعدی باشد خدا کند که اهداف و نیات احمدینژادی داشته باشد

  • مهدی باقری
    0

    ملت ایران :این صحبتها همه از روی پختگی و عاقلانه بود خواهشا منطق رو پایمال نکنید.از این آقا حمایت کنید.درود بر احمدی نژاد

    نظرات شما -
    • توانا
      0

      آقا مهدی عزیز..من نمیدونم شما چندسال داری و دوران احمدی نژاد رو خوب یادت هست یا نه..!!..به هرکی قسم هرچی رو از این آقا انتظار داشته باش جز رفتار پخته و عاقلانه..!!...یه خبرنگار ازش پرسید گوجه و میوه چرا اینقدرگرون هست؟؟..جواب داد خب بیاین از سر کوچه ما بخرین!!!!!!

    • بیجانی کرج
      0

      سلام و ارادت ،جناب توانا اگر سن اقا مهدی نرسد، ولی سن بنده حقیر میرسد و بچشم خود زحمات شبانه روزی احمدی نژاد و اطرافیان وی را دیدم به همان قسمی که نوشتید، اگر نیمی از خدمات ان مرد بزرگوار نبود خیلی زودتر از اینها تحریمهای ظالمانه جواب میداد ،از مسکن مهر ،یارانه ،ساخت پالایشگاه و پتروشیمی ، جاده ها یک مثال کوچک بزنم بنده چون شغلم راننده بیابون و اکثرا در مسیر اتوبان قزوین زنجان بودم در دولت محمود خان عین ۸ سالش همیشه سه اکیپ در حال مرمت اتوبان بودند در ان زمان جاده صاف و زیبا بود الان بروید و حال اتوبانها را بپرسید اگر متری درست کرده باشن پس اگر نمک خوردیم نباید نمک دان را ........... بدرود

  • غلی
    0

    بسیار عالی و شفاف بود خداوند پست و پناهت

  • ناشناس
    0

    آقای احمدی نژاد در دوران شما یادمان نرفته آمارسازی های شما حاله نور دیدنتان وقطعنامه های سازمان ملل را کاغذ پاره پنداشتنتان اجبارتان برای دریافت پروانه کسب مستأجران واحد های صنفی ومدیریت کر دن جهان هم که بماند از قهرتان وخانه نشینیتان در اوج تحریم ها وعبور از فرامین رهبری

  • فکوری
    0

    همین که نام احمدی نژاد لرزه بر اندام مخالفین داخلی و خارجی می اندازد لدت میبرم و بر خود می بالم در گرد و غبار ناعادلانه عالم کثیف سیاست در دفاع از او اسیر جوسازی های نامردان هر دو جریان اصول گرا و اصلاحات نشدم بر خود و هم فکرانم می بالم و خدا را بر این عهد و پیمان شاکرم

  • امیرعلی ج
    0

    دورد بر بزرگ مرد ایران احمدی نژاد ...ب امید ریاست جمهوری دکتر ...مامردومان شمال منتظریم ک جناب دکتر ب ریاست جمهوری برسه ...وهمیشه با تمام وجود هستیم کنارتون

  • ز س
    0

    کسانیکه میگویند این آقا در زمان ریاست جمهوری چه کرد میگویم خیلی کارها کرد همین یارانه هایی که قشر ضعیف میگیرند و سهام عدالت و خیلی کارهای عمرانی در شهرستانها محصول همین رییس جمهور است منتها چون دزد نبود افراد مفسد برای زمین زدنش خوب باهم یار شدند و چوب لای چرخش گذاشتند در کشور ما هر کسی درست کار کند و محبوب مردم شود مافیای ریاست طلب ودزد همدست میشوند و ناکارش میکنند

  • علی
    0

    سلام بر ملت ایران . هم وطنان عزیزم ضمن ابراز دوستی وآرزوی سلامتی وخوشبختی برای شما خواهشمندم حوصله بفرمایید و از روی لطف مطلبی را که تقدیم حضورتان میشود بدون تعصب و جانبداری و بدون پیشداوری مطالعه فرموده و لحظاتی به آن بیاندیشید. آقایان و خانمهای هموطن ! میدانیم که این سرزمین کهن با تاریخ و فرهنگ ۷۰۰۰ هزار ساله مهد تمدن بوده و فراز و نشیب های زیادی بخود دیده است. آبا و اجداد ما در این کهن سرزمین روزگارانی شیرین و تلخ را سپری نموده اند. ما وارث گذشتگانی هستیم که در خوشی ها و بویژه ناخوشی ها باهم بوده اند. اکنون دوران جولان ماست. هم وطنان جان ! کشور عزیزمان ایران چشم براه همت مردانه ماست بیایید اینبار نیز دست در دست هم یارِهم غمخوارِ هم مایهِ رونقِ بازارِ هم باشیم. ملت نجیب ایران ! امروز کشور تحت تحریم نامردان خارجی و چپاول و خیانتِ نامردان داخلی قرار دارد . چشم خوشگل ایران زیبا منتظر شما فرزندان وطن است . زبان شیرینِ ایرانِ بی نظیر برای شما دلیر مردان و شیر زنان پیامی دارد که ای بچه های نازنین از خواب بیدار شوید شیرین زبان میگوید : دلبندان مادر باهم باشید تا نامردان شما را نشکنند. جدی باشید ، احساس مسئولیت کنید، همدیگر را به صبر و وفاداری سفارش کنید، کسانی راکه دزدی میکنند از خود ندانید، از رئیس عدلیه بخواهید با دزدان خیانتکار و مسئولین تنبل و فرصت طلب برخوردی عبرت آموز کند ، در مبارزه با فساد دستگاه قضا را تنها نگذارید و به او شجاعت دهید، همدیگر را به فردای مملکت امیدوار کنید. و باز وطن گرامی ما ایران از زبان شیرین خود پیام داد و گفت : ای فرزندانم ای ملت نجیب ایران ! خون شهیدان و رنج جانبازان و علم وتلاش دانشمندان و راهنمایی حکیمانه پیران را ارج بنهید و با توکل و امید به یاری خداوند دانا و توانا و توجه پیامبر عالی مقام اسلام اصالت و هویت خود را بار دیگر حفظ کنید. و در آخر زبان به دعا گشود و گفت: مهین کاخ ایران آباد باد همیشه بر و بومش آزاد باد. گرامیان سپاس " خاک پای ملت ایران"

  • 405
    0

    نتیجه در رفتن از جواب درست سوالها یعنی چرند وپرند ودروغگویی وترس

  • .
    0

    ایشون بشرط چرخش مواضع و برگشت به سمت مردم رییس جمهور بعدی ایرانه البته اگه شورای میلی نگهبان بذاره

  • ایرانی
    0

    درود بر این رادمرد بزرگ مردم ایران میبینید که همه مردم مستضعف که الان نصف بیشتر ایرانیها هستند و به برکت این گرانیها بیشتر هم هستند طرفدارشن و بهش رای میدندددددد

  • بیجانی کرج
    0

    سلام و ارادت .هم میهنان عزیز، وجدان تنها محکمه ای است که نیاز به قاضی ندارد ،بیایید برای چند لحظه کلاهمان را جلوی خود گذاشته و بعد اظهار نظر کنیم همانطور که همگان مستحضرید خداوند میزان (ترازو ) را برای سنجش و قیاس در اختیارمان گذاشته تا راه درست را انتخاب کنیم شما طرح ها ،خدمات ،خوبی های جناب احمدی نژاد را در یک کفه و معایب و کاستی ها را در کفه دیگر قرار دهیم ، واضح است و بر همگان روشن است که در مقابل حسنه های خوب ، کاستی ها اصلا بچشم نمیاید پس خدایی حاج محمود بیش از توانش ما را مدیون خودش کرده و پس ما با حمایت قاطع حداقل خسته نباشید جزءی گفته باشیم .به امید ۱۴۰۰با حاج محمود بدرود

  • توانا
    0

    ناظر محترم سایت باسلام...در جوابیه یکی از اظهار نظرهای اینجانب...مخاطبی به اسم مجهول شهدای فکه توهین گوسفند چران به بنده کرده است..لطفا کامنت ایشون رو حذف کنید..ممنونم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها