کارگردان سینمای ایران:

با موبایل فیلم بسازند اما اجازه ندهند سینما دست نامحرمان بیفتد

منیژه حکمت تهیه‌کننده و کارگردان سینما که متقاضی دریافت مجوز نمایش فیلم «دربند بند» است، می‌گوید: در این روزهای سخت امیدوارم تحمل بچه‌های اصیل سینما بالاتر رود و حتی شده با موبایل فیلم بسازند و نگذارند سینما دست نامحرمان بیفتد.

با موبایل فیلم بسازند اما اجازه ندهند سینما دست نامحرمان بیفتد

منیژه حکمت در توضیح فیلم جدیدی که ساخته و برای نمایش در جشنواره فیلم تورنتو هم پذیرفته شده است، گفت: با توجه به شرایط تأسف‌بار سینما، پول‌های کثیف، حضور آدم‌های نامربوط به سینما و تغییر کل مناسبات حرفه‌ای به پولشویی شرایط طوری شد که ما نمی‌توانستم راحت فیلم بسازیم. سینمای مستقل آسیب‌پذیرترین گروهی بود که در این ورطه غیرمنصفانه‌ی حضور ارگان‌ها و پول‌های کثیف زمین‌گیر می شد. من فکر کردم بهترین کار همان است که در اروپا و برخی کشورهای دیگر اتفاق افتاد که در بحران های خاص جریان‌سازی می‌کردند و الان بهترین زمان است که جریان ایجاد کنیم و فیلم کم‌بودجه بسازیم، چون این‌ کار به غیر از اینکه حرفه ماست، دغدغه ما نیز است و بعد از ۴۰ سال کار قرار نیست اجازه دهیم خروجی سینما آن چیزی باشد که بعضی از آن‌ها را روی پرده می بینیم.

حکمت افزود: سینماگرانی که هنوز این حرفه برایشان هنر است نباید اجازه بروز برخی اتفاق‌ها را می‌دادند ولی به هرحال فکر می‌کنم مسئولان سینمایی در این میان از همه بیشتر مقصر هستند و زمینه‌ای را ایجاد کردند که سینمای مرجع زمین گیر شود. من در این اوضاع تصمیم گرفتم با حداقل‌ها و با یک تیم حرفه‌ای درجه یک فیلم‌های کم‌بودجه بسازم که قصه‌های جذاب داشته باشند و اکران هم شوند.

او با تقدیر از همراهی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این مسیر و انتقاد از بنیاد سینمایی فارابی که «قرار بود سینمای راستین را حمایت کند ولی پروانه‌هایی که صادر می‌شود این را نشان نمی‌دهد» گفت: من فیلم دیگری را هم قصد دارم شروع کنم، امیدوارم تحمل بچه‌های اصیل سینما بالاتر رود و حتی شده با موبایل فیلم بسازند اما اجازه ندهند که سینما به دست نامحرمان بیفتد.

حکمت افزود: «بندر بند» یک فیلم مستقل با دغدغه‌های مستقل است که در ۱۵ روز ساخته شد و به همه گروه درجه یک آن دست‌مریزاد می‌گویم که با حداقل امکانات و در شرایط سخت همراه ما شدند. در حال حاضر هم حضور آن برای چند جشنواره خارجی برنامه‌ریزی شده و بعد به اکران داخلی می‌رسیم.

حکمت برای دریافت پروانه نمایش این فیلم متقاضی شده که البته در فهرست منتشر شده از سوی سازمان سینمایی نام آن «مسابقه» بود و تغییر نام داده است.

به گفته وی در نوروز سال قبل که در کشور سیل آمد، براساس یک طرح و قصه اولیه‌ای که داشت با همکاری دوستانش طرح اصلی را آماده کرد و چون فرصت نبود ابتدا درخواست پروانه ویدیوی داد ولی بعد درخواست سینمایی فیلم ارائه شد.

رضا کولغانی، امیرحسین طاهری، مهدیه (مهلا) موسوی و پگاه آهنگرانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

این فیلم به کارگردانی منیژه حکمت و تهیه کنندگی مشترک حکمت و مهشید آهنگرانی فراهانی، فیلمی جاده‌ای با چشم‌اندازهایی از کشورمان و مملو از موسیقی در میانه سیل خانمان‌برافکن در ایران است که در نمایش افتتاحیه جهانی در بخش سینمای معاصر جهان در جشنواره تورنتو روی پرده می‌رود.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها