آیت‌الله وحید خراسانی: اقامه عزای سیدالشهدا(ع) نباید تعطیل شود

مرجع تقلید شیعیان گفت: شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصاً اقامه‌ عزای حضرت سید الشهداء علیه‌السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه متخصصین امر توصیه می‌کنند.

آیت‌الله وحید خراسانی: اقامه عزای سیدالشهدا(ع) نباید تعطیل شود

آیت‌الله وحید خراسانی مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به سؤالی نظر خود را درباره برگزاری مراسم عزای سیدالشهدا(ع) در ماه محرم در ایام کرونایی بیان کردند که سؤال و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است:

سؤال

حضور محترم حضرت آیه الله العظمی وحید خراسانی دام ظلّه:

وظیفه ما در ایام محرم‌الحرام نسبت به اقامه عزا حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و سایر مناسبات اهل‌بیت علیهم‌السلام باوجوداین بیماری (کرونا) چیست؟


پاسخ معظم له:

شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصاً اقامه‌ عزای حضرت سید الشهداء علیه‌السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه متخصصین امر توصیه می‌کنند.

منبع: تسنیم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • کاربر ناشناس
    0

    بسم الله حاج آقا

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      تو خودت. بشین زارزار گریه. چکار. به مردم. بدبخت. داری. روزی. دویست. نفر. می. میرند. تو. راستی. مسلمان هستی

  • خاتون
    0

    حتما ،حتما ،حاج اقا

  • علي
    0

    پيري بسم ا... ، خودت هم برو با رعايت پروتكل وسط هيئت زنجير بزن ... مرد نيستي اگه نري

  • مهدي
    0

    يه داستانكي از قديم ميشنيديم . ميگن پسر يه مولا فرش فروش بوده .... كار پسره كساد ميشه !!! مولا ميره روي منبر . ميگه آي مردم . اگًه بچه شاشيد ، بايد اون قسمت فرش و قيچي كنيد. تا مياد خونه ميبينه فرش ، وسطش سوراخه . ميگه اين چه وضعيه ؟؟؟ عيالش ميگه خودت گفتي بچه شاشيد فرش و قيچي كنيد .مولا ميگه آخه زن ، اون و واسه مردم گفتم نه خودمون ... حالا حكايت شماست!!!! آهاي شماهايي كه بخاطر منافعتون جون مردم و بخاطر ميندازيد . قسم ميخورم يه كدومتون تو هيئتها پا نميذاريد .

  • مهدی
    0

    میپسندم

  • علی
    0

    احسنت به شما مرجع عالیمقام و فرهیخته

  • حرف حساب
    0

    واقعا بنظرت مراسم مستحب محرم امسال قابل مديريت بهداشتي است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    یک سوال از این حضرات بپرسید. حالا سید الشهدا امام حسین (ع) در بهشت در نزد درگاه الهی است. و هیچ گریه من تو به حال آنها سودی ندارد. آیا اهداف حسین همین هیات و عزاداری محرم است؟ آیا راه حسین همین است یک مراسم بگیریم و هرچه میخواهد اتفاق بیفتد. آیا ما در برابر اعمال خود مسول نیستیم؟ آیا جان دیگران مهم نیست؟ آیا ما اگر برای خود و دیگران مشکل ایجاد کنیم مسول نیستیم؟ آیا به بهانه اینکه عده ای مسایل را رعایت نمیکنند مجوز میشود ما هم رعایت نکنیم؟

  • علی
    0

    مرجع عالیقدر خودتان در مراسم ها ک مملو از حضور پر شور مردم است شرکت میکنید؟!

  • .
    0

    چون اگر نباشد دیگه شما هویت و جایگاه خودتون را از دست می دهید . با این کارها نان می خورد و مقام کسب می کنید. این اقایون چرا یک یک بار از ملت دربرابر حکومت دفاع نمی کنند.سو استفاده از امامان عزیز سالهاست که ادامه دارد

  • عباسی
    0

    شما بفرمایید زارزار گریه کنید حاج آقا . راستی حاج آقا ردیف بودجه شما چقدره ؟ احتمالا کمه که دنبال مراسمی

  • ناشناس
    0

    خداوند قرآن و عقل را برای چه به بشر عنایت فرموده است؟ --- اهداف والای انساز نهضت الهی عاشورای حسینی در سخنان حضرت سید الشهداء أبا عبد الله حسین بن علی و سبط پیامبر اسلام صلوات الله علیهم اجمعین و بستگان و یاران والام مقام آن حضرت و در رفتار انسان دوستانه ی این بندگان مقرب در طول مدت این نهضت تجسم و تجلی یافته اند و بی تردید می توانند بهترین الگوی اصرار بر مبارزه ی عالمانه ی خدا پسندانه علیه ظلم وستم و ستم پیشگانی باشند که خلق الله را با انواع ترفند و دغل بازی و نیرنگ زیر یوغ قدرت شیطانی خود نابود و چپاول می کنند و اموال آنان را به تاراج می برند. اصرار بر خلاصه کردن اهداف این نهضت در رفتارهایی که هیچ پایگاه و ریشه ی قرآنی و عقلی آشکار ندارند و پیوسته با هزینه سازی روزمره ی پول و دارایی بی بازده از جیب پیروان صدوق مذهب به کالای کاسبی حرام دین فروشی و مذهب فروشی عده ای من در آوردی ساز و خرافه گستر سودجو تبدیل می شوند چه بهره ی مثبت وسازنده برای پیشبرد اهداف الهی دین و مذهب و نهضت حسینی می تواند داشته باشد و تاکنون چه نتیجه ی مثبت و سازنده ای برای پیشبرد و بهینه سازی زندگی صدها میلیون مسلمان و برای پیشرفت و شکوفایی و نیرومندی کشورهای آنان داشته است؟؟؟!!! اصرار ورزان بر خلاصه کردن اهداف نهضت حسینی در رفتارهای مذکور رایج خرد گریز که هیچ پایگاه قرآنی ندارند بنام بزرگان دین ، به پیروان مذهب محض رضای خدا بگویند چه چیز را دنبال می کنند و بازده مثبت و سازنده ی آن چیز را که دنبال می کنند برای پیشبرد اهداف حیات بخش دین خدا و مذهب اهل بیت مظلوم پیامبر و برای صدها میلیون مردم مذهبی با دلایل قرآنی و عقلی تشریح کنند؟؟؟!!! صدا و سیما و شبکه های اجتماعی و انترنت در حال حاضر پیشرفته ترین دستاگهای اطلاع رسانی همگانی هستند که می توان با استفاده ی عالمانه ی بهینه از آنها با تشریح حقایق علمی انسان ساز نهضت حسینی بی نیاز به کشاندن مردم به انجام رفتارهای خرد گریز بی بازده زیان بار ؛ این مردم را با روشهای علمی گویا و رسا به اهداف والای ظلم ستیز نهضت الهی عاشورای حسینی جذب کرد و دین و مذهب را ، به دور از من در آوردیها و خرافات پوچ و بدنام کننده ، نزد عموم مردم عالمانه جاذبه دار ساخت و دکان کاسبی حرام سود جویان را تخته کرد و دستان پلید دشمان بیگانه را ، که پیوسته برای تحقق اهداف چپاول گری خود مذبوحانه تلاش می کنند فتنه و تفرقه را ، با سوژه قرار دادن این رفتارهای پوچ بی پایه ، در جهان اسلام میان مذاهب اسلامی رواج دهند برای همیشه کوتاه کرد و برید.

  • آشنا
    0

    میراث تشیع ناب علوی فقه توحیدی احکام قرآن است --- اگر در سنت و سیرت معتبر و بی خدشه ی پیامبر و در نهج البلاغه و در صحیفه ی سجادیه با نگرش علمی بی طرفانه و به دور از تعصبات طایفه ای بیگانه با دین غور کنیم در می یابیم ؛ میراث اصیل تشیع از زمان پیامبر اکرم تا پاین دوره های امامت امیر مؤمنان حضرت علی و امام حسن مجتبی و سید الشهدا ابا عبد الله امام حسین و حضرت سجاد علیهم صلوات الله اجمعین ، فقه توحیدی بر خاسته از قرآن و عقل بوده است. این میراث توحیدی قرآنی اصیل پس از سقوط امبراطوری امویها ، که با منشهای شاهانه ی طاغوتی دولت اسلامی را مدیریت می کردند ، و مرور به دوره ای از بی بند و باری فکری در جهان اسلام ، اصالت توحیدی خود را با ورود به اعتقاداتی خارج از قرآن از دست می دهد. برای دین شناسان خرد گرای بی طرف وفا دار به به دین خدا با سیر و غور بی طرفانه ی خرد گرا با دید قرآنی در تاریخ جهان اسلام دشوار نیست که با دید بصیرت ببینند پس از رحلت امام چهارم از اهل بیت پیامبر حضرت سجاد (ع) و باز شدن زمینه برای جولان احادیث و روایات بی شمار نا هماهنگ و نا متجانس با محکمات قرآن و متضاد با اصول استدلال عقلی در زمینه های مناقب و مثالب و مستحبات و مکروهات بنام اهل بیت پیامبر ، چگونه با رواج یافتن دعواهای طائفه ای فقه توحیدی مذهب از اصالت توحیدی خود در زمینه ی احکام قرآنی بیرون می آید و جایگاه اصیل خدا پسندانه ی خود را که قران برای آن تعیین کرده با ورود به احکام برخاسته از اعتقادات غیر قرآنی اثبات ناپذیر مربوط به مناقب و مثالب و مستحبات و مکروهات از دست می دهد و جهت گیری مذهبی پیروان مذهب را نیز روی این احکام و اعتقادات غیر قرآنی متمرکز می سازد که خداوند در قرآن کریم با هشدارهای آشکار مسلمانان را از ورود به آنها منع کرده است. این تحول واژگون متضاد با خواست خداوند در سیر و حرکت نا صواب و غیر قرآنی تشیع و حتی نزد بیشتر مذاهب منتسب به اسلام نشان می دهد و ثابت می کند چگونه و چرا جهان اسلام در طول 14 قرن تا کنون به چه بلاها و فتنه های ویرانگر خانمان بر افکن دچار شده است . این که چرا متولیان تبلیغ و آموزش دین و مذاهب منتسب به اسلام تا کنون هنوز به اصل علت بروز این بلاها و فجایع جهان اسلام آگاه نشده اند رازی و رمزی است نه چندان پنهان برای صاحبان بصیرت که به واکاوی جدا گانه ای نیاز دارد.

  • ناشناس
    0

    سر انجام تحمیل یکسویه اطلاعات دینی و مذهبی گمراهی و کفر است --- اگر تعقل و تفکر و تدبر وتأمل و بردن مسائل حیاتی زندگی زیر محک پرسشگری عقلی برای شناخت و تشخیص سره از نا سره ی اندیشه ها و تفکرات و راه حلهای مسائل و مشاکل و تئوریهای زندگی عرضه شده به بشر اهمیتی نداشت خداوند در قرآن کریم بشر را به اندیشه وری و فکر ورزی و خردگرایی و برگزیدن بهترین سخنان عرضه شده به او در این کتاب آسمانی و در جایهای دیگر هرگز فرا نمی خواند. در قرآن هیچ نشانه ای از دعوت بشر به تحمیل یک سویه و پذیرفتن اجباری افکار و اندیشه های چگونگی زندگی وجود ندارد ؛ بلکه بشر همیشه به تفکر و تعقل و اندیشه وری و برگزیدن بهترینهای معقول در این زمینه فراخوانده شده است. تحمیل یکسویه اطلاعات یک نواخت و رم کردن از تقابل اندیشه ها و هشدار به مؤمنان به ضرورت چشم بستن به اندیشه های متعارض با هم ، هرگز شیوه های الهی قرآنی در رویا رویی با اندیشه های زندگی نیست. اصرار بر تزریق یک سویه اطلاعات به بشر بنام دین و مذهب و بستن راه به روی نگرش و تأمل در اندیشه های متعارض زندگی و منع پرسش گری و اندیشه وری در این زمینه ؛ پشت کردن به خواستهای قرآنی خداوند در این زمینه ی حیاتی است و بشر را بعلت این دگم گرایی نسبت به دین و مذهب به بد بینی و گمراهی و کفر دچار می سازد. خداوند اصرار ورزی تهی از تدبر و تأمل عقلی بر پذیرفتن هر اندیشه ای برای نیازهای زندگی بنام دین و مذهب ؛ سخت در قرآن تقبیح کرده و اصرار ورزان بر این روش را به گمراه تر از چهار پایان بی عقل توصیف کرده است. دین و مذهب برای سازمان دهی زندگی بشر نیاز حیاتی هستند ؛ بنا بر این باید متدینان بویژه جوانان متدین را در پذیرش هر آن چه بنام این ارزشها عرضه می شود و به پرسش گری برای برگزیدن بهترین یافته های عقلی در این زمینه عالمانه تشویق کرد و راه عقلانیت تهی از تعصب و افراط و تهی از بی تفاوتی و تفریط را در این نیاز حیاتی به روی آنان باز گذاشت.

  • ناشناس
    0

    قدرت الهی حقایق قرآنی شکست ناپذیر است --- « قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا » ﴿ آیه ۸۸ سوره اسراء ﴾ . آیه ی فوق در رد همه ی ادعاهای باطل بشری تاکید می کند که با قدرت الهی حقایق آشکار سرشت نشین و اثبات پذیر احکام و اعتقادات قرآنی چون برخاسته از علم فراگیر خداوند آفریننده ی جهان هستی است حتی قدرت اتحاد مشترک نوع بشر و نوع جن ، که همگی با هم از دست رسی به کمال و تمام جزئیات حقیقت حتی کوچک ترین شیء از موجودات این جهان ناتوان اند ، نمی تواند رقابت کند و شکست بدهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها