علت کاهش آمار بستری بیماران کرونایی در گلستان چیست؟

کاهش آمار بستری و ابتلا به کرونا در گلستان موجب دل‌خوشی اهالی استان شده اما مدیران حوزه پزشکی معتقدند که رغبت برخی بیماران و خانواده‌ها به طی مراحل درمان در منزل به ویژه در تعطیلات اخیر در کاهش این آمار موثر بوده است.

علت کاهش آمار بستری بیماران کرونایی در گلستان چیست؟

کم توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی و آسان پنداری کرونا، از اواخر خرداد ماه روند افزایش ابتلا و بستری کرونا در گلستان آغاز شد و هر چند در ابتدا این رویه مختص شرق استان بود اما آرام آرام سایر مناطق نیز در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند که مسوولان این آمار را به عنوان نشانه آغاز پیک دوم بیماری در گلستان اعلام کردند.

تعدادی بستری شدگان و افراد بد حال در مراکز درمانی رشد چشمگیری داشت و مراجعان سرپایی در هفته به حدود ۲ هزار نفر افزایش یافت تا جایی که دوباره زمزمه نیاز به احداث بیمارستان صحرایی بر سر زبان ها افتاد.

در این مدت برخی تجهیزات و سخت افزارهای درمانی گلستان به علت استفاده بیش از حد ازچرخه خدمت دهی خارج شد و گلستان در آستانه بحران قرار گرفت .

همراهی رسانه ها و مشارکت روحانیون شیعه و سنی در کنار افزایش ترس مردم از تعداد جان باختگان ناشی از این بیماری سبب شد تا بالاخره پس از حدود ۴۵ روز، رویه ابتلا و بستری در برخی مناطق استان شیب نزولی را تجربه کند و میزان مراجعان برای ویزیت سرپایی در هفته به هزار و ۲۰۰ و بستری شدگان نیز به محدوده کمتر از ۱۰۰ بیمار برسد.

با وجود این کاهش آمار، مدیران دانشگاه علوم پزشکی گلستان معتقدند تا زمانی که روند کاهشی ابتلا به کرونا در همه شهرهای استان ظاهر نشود نمی توان به این شیب نزولی دل خوش کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هر چند بر کاهش تعداد مبتلایان و بستری بیماران کرونا تاکید دارد اما بر عقیده است که افت شدید تعداد بیماران کرونایی قابل اعتماد نیست و ممکن است در روزهای آتی این روند بار دیگر صعودی شود.

سراج الدین عارف نیا اظهار داشت: در آستانه تعطیلات و اعیاد اخیر رغبت بیماران و خانواده ها برای بستری کاهش یافته و احتمال اینکه کاهش نسبی بیماران متاثر از علاقه افراد برای حضور در جمع خانواده باشد محتمل است.

وی بیان کرد: در بیمارستان مطهری و شهدای گنبدکاووس تعداد بیماران کرونایی ۵۰ درصد، در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) این شهر ۳۰ درصد و در گرگان هم از ۲۴۰ نفر به ۱۷۳ نفر کاهش یافته است.

وی گفت: در شهرهای اهل سنت‌نشین به علت نزدیک شدن به عید قربان، بیماران اصرار به ترخیص از بیمارستان داشته و یا تمایلی به بستری شدن نداشتند که ممکن است کاهش آمار بستری شدن کرونا در این مناطق به همین دلیل باشد.

دکتر عارف‌نیا یادآور شد: با توجه به سپری شدن عید قربان و برگزاری آیین های این ایام در برخی مناطق استان، افزایش تعداد بیماران بستری در گلستان دور از انتظار نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم با اشاره به درپیش بودن عید غدیر خم و نیزعزاداری های ماه محرم افزود: برای رسیدن به مرحله ثبات بیماری باید رعایت پروتکل ها جدی‌تر از گذشته مد نظر باشد تا استان وارد مرحله زرد یا سفید شیوع کرونا شود.

عبدالرضا فاضل تاکید کرد: در دوره نخست شیوع کرونا افرادی با مشاغل خاص و پر خطر بیشترین تعداد مبتلایان به این بیماری را تشکیل می دادند اما در حال حاضر شیوع این بیماری در همه رسته ها و مشاغل گسترش یافته که لازم است دقت نظر همگانی برای در امان ماندن از کرونا افزایش یابد.

وی افزود: در سه روز گذشته آمار بستری بیماران کرونا در بیشتر بیمارستان‌های استان کاهش یافت اما شرایط گلستان همچنان قرمز است و برای رسیدن به سطح ثبات نسبی نیازمنداجرای بهتر و بیشتر پروتکل ها هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت: هم اکنون وضعیت همه شهرهای استان قرمز بوده اما کاهش ورودی را شاهد هستیم.

ناهید جعفری افزود: به جز گمیشان روند شیوع کرونا در همه شهرهای گلستان کاهشی است اما این شرایط به معنای رها کردن شرایط بهداشتی و انجام ندادن پروتکل‌ها نیست.

وی اظهار داشت: دلخوش شدن به کاهش تعداد بیماران کرونایی و سهل انگاری در رعایت پروتکل بهداشتی ممکن است عواقب تلخ و وخیمی برای استان گلستان به همراه داشته باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز یکشنبه گفت: تاکنون ۳۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۰۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۷هزار و ۱۹۰ نفر رسید.

طبق اعلام روز گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان تاکنون ۶۴۹ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

فاضل با بیان اینکه هم اکنون ۵۲۱ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های گلستان بستری هستند، اظهار داشت: اکنون ۹۱ بیمار کرونایی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان‌های گلستان بستری هستند که ۳۹ نفر آنان به علت وخامت حالشان به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با یادآوری شرایط پرخطر قرمز در تمام شهرستانهای ۱۴ گانه استان گفت: اگر تعداد بستری بیماران به ۲.۶۱ نفر در یکصد هزار جمعیت برسد، شرایط سفید و مساعد خواهد شد که با آن فاصله داریم.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها