تبعات صنعتی‌شدن برای مردم استان بوشهر/ اعتراض اهالی دشتی به فعالیت دوباره معدن "بیرمی"

نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات و دشواری‌های زندگی مردم این استان‌گفت: صنعتی‌شدن استان بوشهر پیامدها و تبعاتی نظیر گرانی زمین و مسکن، بیکاری، آلودگی هوا برای مردم به همراه داشته است.

تبعات صنعتی‌شدن برای مردم استان بوشهر/ اعتراض اهالی دشتی به فعالیت دوباره معدن "بیرمی"

ابتدا به مشکل فعالیت دوباره معدن مرمریت در کوه بیرمی و اعتراض اهالی منطقه دشتی و مجوزی که از سوی سازمان‌صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر برای آغاز به کار این معدن صادر شده، اظهار داشت: این مجوز بدون استعلام و کسب اجازه از سوی ادارات آبفا و میراث فرهنگی این شهرستان صادر شده است. البته اهالی منطقه به شدت نسبت به این موضوع معترض‌اند و چند سالی می‌شود که پیگیر این مطالبه عمومی از سوی مسئولان هستند.

وی تصریح کرد: پیش از این چندین بار مردم با اعتراض و تجمع در محل معدن سنگ مرمریت که از سوی سازمان صمت به بخش خصوصی واگذار شده از فعالیت این معدن جلوگیری به عمل آمد و به تازگی چند روز پیش نیز مردم شهرستان دشتی دوباره به محل مذکور به نشانه اعتراض به فعالیت معدن تجمع کردند.

عضو شورای عالی استان‌ها، صنعتی شدن استان بوشهر پیامدهایی نظیر گرانی زمین و مسکن، بیکاری، آلودگی هوا، قتل، فقر ، فساد اخلاقی و بیماری های تنفسی، قلبی و سرطان برای مردم این استان به همراه داشته است.
فاطمی با بیان اینکه این معدن در کنار عمارت تاریخی "شیرینه" و بزرگترین آبشخور حیات وحش و همچنین ذخایر زیرزمینی آب شیرین در تنگه شیرینه بنا شده است، گفت: با توجه به بحران آبی که در استان بوشهر و به خصوص شهرستان دشتی وجود دارد با وجود این معدن سنگ، خواه ناخواه ذخایر آب شیرین منطقه در تنگه "شیرینه" کوه بیرمی از بین خواهد رفت.

مسئولان با مردم برای حل این مشکل جلسه بگذارند

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: استاندار بوشهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان صمت استان باید با دعوت از نمایندگان مردم شهرستان دشتی تشکیل جلسه داده و به بررسی این موضوع بپردازند و بگذارند مردم دلایل مخالفت شان را با راه اندازی این معدن مطرح کنند.

کمبود آب همچنان به قوت خود باقی است

وی اضافه کرد: مشکل کمبود آب شرب در استان بوشهر مثل سال‌های گذشته همچنان در بسیاری از مناطق استان و حتی در خود شهرستان بوشهر به قوت خود باقی است. اما این بحران بیشتر در شهرستان‌های تنگستان، دشتستان و عسلویه بیشتر مشهود است و مردم واقعا در مضیقه‌اند. متاسفانه اوضاع برخلاف ادعاهایی است که از سوی مسئولان شهری و استانی مطرح می‌شود و همین اطلاع رسانی‌های غلط و اشتباه باعث می‌شود مردم بیشتر به این وضعیت معترض باشند.

کمبود دارو و دستگاه اکسیژن برای بیماران کرونایی

نماینده بوشهر در شورای عالی استان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان بوشهر به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد، تصریح کرد: در بازدیدی که از بیمارستان شهرستان دشتی داشتم این مرکز درمانی هم به لحاظ دارویی و هم دستگاه اکسیژن با کمبود مواجه است. برای داروی بیماران کرونایی در استان بوشهر فقط 30 قلم ارسال شده و از این تعداد سهمیه شهرستان دشتی با 13 مورد بیمار بستری با حال وخیم 2 قلم دارو تعلق گرفته است. تاکنون نیز 8 یا 9 نفر بر اثر کرونا در این شهرستان جان باخته اند.

کارگران بیکار شده در شرایط سختی به سر می برند

فاطمی با بیان اینکه بسیاری از پروژه های کاری در استان به دلیل بیماری کرونا تعطیل و کارگران بسیاری بیکار شده اند، افزود: روزی نیست که این کارگران به ما مراجعه نکنند. مردم در شرایط سختی قرار دارند و هرچه درباره وضعیت معیشت شان با مسئولان صحبت می‌کنیم هیچ توجهی نمی‌کنند.

علاوه بر این کارگران و پیمانکاران نیز برای دریافت مطالبات‌شان از شهرداری مدام به ما در شورا مراجعه می کنند که در حال حاضر مبلغی که قرار بوده 6 ماه یا یکسال پیش دریافت کنند امروز به کارشان نمی آید چرا که در حال حاضر برای خرید مصالح ساختمانی باید چندین برابر گذشته هزینه کنند.

حق آلایندگی استان تنها به 2 شهرستان تعلق گرفت

وی ادامه داد: هفته گذشته نیز در شهرستان عسلویه با رئیس منطقه ویژه اقتصادی دیدار داشتیم و در مورد مشکلات مردم منطقه با ایشان صحبت کردیم. یکی از موضوعات سهم آلایندگی استان بوشهر بود که به جز عسلویه و کنگان سهم تمامی استان قطع شده است.

چالبته 3 شهر از استان فارس و یک شهر از هرمزگان نیز در این موضوع سهیم هستند. در این جلسه عنوان کردیم که به دلیل تردد ماشین آلات سنگین شرکت های عسلویه تمامی زیر ساخت‌های جاده ای استان تخریب شده که برای بازسازی این جاده ها نیاز به تزریق اعتبار سهم آلاینده ها داریم که در جواب عنوان کردند که قرار است تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان محیط زیست موضوع را با وزیر نفت درمیان بگذارند تا برای جبران این خسارت ها تصمیم مناسبی اتخاذ شود و حق آلایندگی به دیگر مناطق استان بوشهر تعلق بگیرد.

عضو شورای عالی استان ها: به تازگی بازدیدی از بیمارستان شهرستان دشتی داشتم که این مرکز درمانی هم به لحاظ دارویی و هم دستگاه اکسیژن با کمبود مواجه است. برای بیماران کرونایی در استان بوشهر تنها 30 قلم دارو ارسال شده در حالیکه از این تعداد سهمیه شهرستان دشتی با 13 مورد بیمار بستری با حال وخیم تنها 2 قلم دارو تعلق گرفته است.
فاطمی گفت: موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که برای استخدام نیروهای عسلویه از سهم 50 درصدی استفاده شود که متاسفانه استفاده از نیروی های استان های همجوار از جمله فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان را نیز جزو نیروهای بومی استان بوشهر قرار دهند و این سهم را فرارتر از 50 درصد و 80 درصد اعلام کردند و این درحالی است که طبق آمار تنها 15درصد از نیروهای بومی استان بوشهر در شرکت‌های پتروشیمی مشغول به کارند.

صنعتی شدن عسلویه جز فقر و فساد سودی نداشت

عضو شورای عالی‌استان‌ها ادامه داد: صنعتی‌شدن استان بوشهر پیامدهایی نظیر افزایش قیمت زمین و مسکن، بیکاری، آلودگی‌هوا، قتل، فقر، فساد اخلاقی و بیماری های تنفسی، قلبی و سرطان برای مردم این استان داشته است. خانواده ها با چندین فرزند قادر به خرید ملک و اجاره خانه نیستند آنهم با شرایط اقتصادی امروز پس حداقل جوانان بومی این شهرستان را در این شرکت ها به کار بگیرند که ریشه این همه فقر و فساد کاهش یابد و کمتر شاهد خم شدن کمر مردم فقیر این شهرستان در زیر بار فشارهای اقتصادی باشیم.

مشکل قطعی برق در استان بوشهر

وی در پایان گفت: مشکل دیگر استان بوشهر نوسان، افت ولتاژ و قطعی مداوم برق مشترکان است که به همین دلیل امروز و فردا حضور کارمندان ادارات در این استان از ساعت 6:30 دقیقه تا ساعت 11 است و چهارشنبه این هفته نیز به طور کامل تعطیل اند. با توجه به گرمای هوا کشاورزان در بخش های گلخانه ای که کشت گوجه فرنگی و فلفل دارند با این قطعی برق محصولات شان از بین می رود و متحمل خسارت های زیادی می‌شوند.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها