«تابستان کیش»، مصداق وصف العیش نصف العیش در روزگار کرونا

مثلی شیوا در زبان فارسی رایج است که توصیف و تعریف از خوشی و بزم را در شرایط احتذار، نیمی از درک و تجربه آن می‌داند و به «وصف العیش نصف العیش» معروف است.

«تابستان کیش»، مصداق وصف العیش نصف العیش در روزگار کرونا

حالا در روزگاری که شیوع ویروس کرونا دمار از روزگار بشریت درآورده و رفتارهای اجتماعی و تمام مکانیسم های دفاعی و هنجارهای انسانی را تحت الشعاع خود قرار داده، بی شک در سبک زندگی ما هم تغییراتی ایجاد شده است.


روزگاری که در آن مثلاً سفر رفتن نیز ریسک پذیری بالایی می طلبد و فارغ از استطاعت مالی و فرصت فراغت، نوعی آغوش باز گشودن برای استقبال احتمالی از کروناست.


در این شرایط رسانه ها نقش پررنگی برای پر کردن این دست خلأها و البته روحیه بخشی به مردم، دست کم به شکل مقطعی و گذرا دارند.
در واقع کرونا با وجود قتل عام بي رحمانه مردم دنیا تا کنون، چنان افکار عمومی را متاثر، متاسف و در عین حال هراسان کرده که تجدید قوا و ترمیم روحیه تضعیف شده جامعه امری حیاتی محسوب می شود.


«تابستان کیش» از جمله تولیدات اخیر تلویزیون دقیقاً با چنین نگاه راهبردی و اثربخشی در شبکه دوم سیما مجال پخش یافته است. برنامه ای ترکیبی که با نگاهی توریستی به جزیره زیبای کیش ساخته شده و جاذبه های گردشگری ابن جزیره دیدنی را در پکیجی مقبول در قاب کوچک به نمایش می گذارد. برنامه هایی از این دست همواره در تلویزیون های مهم دنیا مانند نشنال جئوگرافی (هرچند با سبک و سیاقی متفاوت) در همین سیمای خودمان هم بارها ساخته شده و روی آنتن رفته اند. تولیداتی که بر پایه بسترسازی جهت شناخت فرهنگ ها و معرفی اماکن و شهرهای دیدنی ساخته می شوند و بخش عمده ای از جذابیت شان در ایجاد موقعبت برای سفر مجازی به اقصی نقاط ایران و جهان بازمی‌گردد. زیست بوم و جغرافیایی که شاید روزی گذرتان به آنها بیفتد و شاید هرگز امکان سفر به آنها برایتان فراهم نشود که در هر دو صورت، این دست برنامه ها می توانند آموزنده و راهگشا باشند.

«تابستان کیش» در بحبوحه شیوع کرونا چنین رسالت و هدفی را مدنظر قرار داده و الحق، بی انصافی است اگر با تکیه بدخواهانه بر مواردی چون لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط فعلی، ساخت و پخش آنرا مذموم تلقی کنیم.


آیا به واقع در روزهای سخت دست و پنجه نرم کردن با بیماری کرونا، باید نشاط آوری و سرگرم کردن مردم را به دست فراموشی سپرد و مدام بر طبل افسردگی، احتضار و وحشت کوبید؟ آیا باید ناامیدی را در بطن جامعه تزریق کرد یا خوش‌بینانه، شور و نشاط را از طریق رسانه ها و امواج تلویزیون به مردم خسته از هجوم اخبار کرونایی هدیه داد؟


برنامه «تابستان کیش» نمونه‌اي از اين رويداد رسانه‌ای است که مخاطب را به واسطه قاب تلویزیون به جزیره کیش و تماشای زیبایی‌های چشم نواز آن دعوت می‌کند. برنامه ای که بر خلاف اتهام زنی های مشکوک برخی، لزوماً مردم را در شرایط کرونایی تشویق به سفر نمی کند و از قضا در اغلب آیتم ها بر ضرورت رعایت موارد بهداشتی و ابعاد عینی بارها توصیه شده آن، مثل استفاده از ماسک و دستکش اصرار دارد.


چه شهرام شکیبا در مقام مجری «تابستان کیش» و چه محسن حاجیلو در جایگاه گزارشگر این برنامه به دفعات بر لزوم استفاده از ماسک و دستکش برای مصونیت از ابتلا به بیماری در روزگار حاضر تأکید کرده اند. ضمن اینکه در کنار ارائه تصویری توریستی از کیش، بارها در این برنامه توصیه شده تا بینندگان بهتر است در زمان فروکش کردن شیوع بیماری سفر به این جزیره را تجربه کنند و حتی اگر در حال حاضر، گزیر یا ناگزیر فرصتی برای سفر به کیش می یابند، حتماً پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. این مهم در میان برنامه ها هم به تعدد مورد اشاره قرار گرفته است.

از سویی بهره گیری از لحن طنز و شوخی در جای جای برنامه «تابستان کیش»، تمهیدی درست بوده تا بلکه اندکی از فشار عصبی و بار نگرانی جامعه مواجه با تبعات کرونا بکاهد و نشاط فکری و شادابی روحی را به مخاطبان تزریق کند. خط مشی سازنده و لازمی که مردم امروز بشدت نیازمند آن هستند. شیوه ای کارساز و مبتنی بر اصول روانشناسی در برنامه سازی که نباید با ذهنیت منفی و تجاهل بر آن تاخت و بی رحمانه به سازندگانش انگ زد و با فضاسازی و شانتاژ، به آنان افترا بست.


امروز اگر کیش و دیگر جزایر و شهرهای توریستی با زیرساخت‌های جذاب گردشگری و امکانات مناسب برای مسافران، رونق کسب و کارشان را زیر سایه سیاه کرونا مخدوش می‌بینند و تورها و هتل‌ها، فرصت پذیرایی از انبوه مهمانان را از دست داده اند، برنامه هایی نظیر «تابستان کیش» به واقع مصداق دقیق مثل وصف العیش نصف العیش هستند. برنامه هایی که با کنار زدن ابرهای یأس و اندوه، با ابزارهای در دسترس در مدیوم تلویزبون، به قدر وسع و ظرفیت خود، طراوت، امید و انگیزه را به خانه های بینندگان می برند و چشم به فردایی روشن و عاری از کرونا دارند.


«تابستان کیش» در سرمای افکار منفی باف و مخرب، گرمابخش دلهای مردمی است که به ایران زیبا عشق می ورزند و زندگی را در دشوارترین برهه ها همچنان دوست می دارند.

«تابستان کیش»، چشم انتظار فردایی روشن و عاری از کرونا


هادی اعتمادی

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها