تهرانی ها هر ۲۴ روز به اندازه وزن برج میلاد زباله تولید می کنند

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماندگفت: در تهران به طور متوسط روزانه حدود شش هزار و ۵۰۰ تن پسماند تولید می شود و این یعنی تهرانی ها در هر ۲۴ روز به اندازه وزن برج میلاد پسماند تولید می کنند.

تهرانی ها هر ۲۴ روز به اندازه وزن برج میلاد زباله تولید می کنند

نرگس رجایی با اشاره به دلایل اجرای طرح واگذاری مخازن جدید و حذف تدریجی مخازن ۱۱۰۰ لیتری از سطح شهر گفت: روزانه در کشور حدود ۵۸ هزار تن پسماند تولید می شود؛ این بدان معنی است که ایرانی ها هر سه روز یک بار به اندازه وزن برج میلاد پسماند تولید می کنند. در تهران هم به طور متوسط روزانه حدود شش هزار و ۵۰۰ تن پسماند تولید می شود و این یعنی تهرانی ها در ۲۴ روز به اندازه وزن این سازه عظیم الجثه پسماند تولید می کنند.

وی با بیان اینکه در برآوردی دیگر می توان گفت: تهرانی ها روزانه به اندازه وزن ۳۸ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ (بدون بار و مسافر) پسماند تولید می کنند، ادامه داد: واقعیت این است که مجتمع پردازش و دفع آرادکوه برای مدت نیم قرن محل دفن پسماندهای شهر تهران و حتی برخی از شهرها و روستاهای اطراف بوده است. با توجه به شرایط فعلی و محدودیت زمین باقی مانده تنها در صورت احداث مرکز دفن جدید می توان به دفن پسماندها طی ۱۰ الی ۱۵ سال آینده امیدوار بود. در غیر این صورت و با ادامه روند فعلی تنها برای چند سال آتی امکان دریافت پسماندها در این مجتمع وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت تدبیر برای ساماندهی مشکل زباله در تهران، به روش های مدیریت پسماند در دهه های گذشته پرداخت و عنوان کرد: طرح مکانیزاسیون خدمات شهری در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ به صورت پایلوت در چند منطقه از تهران به مرحله اجرا درآمد و در نهایت در اواسط این دهه در کل شهر تهران فراگیر شد. در قالب این طرح مخازن ۱۱۰۰ لیتری مشکی رنگ در معابر مختلف شهر نصب شدند و به تدریج به عنوان محلی برای ذخیره سازی موقت کیسه های حاوی پسماند خانوارها در میان شهروندان معرفی شدند.

رجایی با بیان اینکه نصب ۵۳ هزار مخزن در اماکن مختلف شهر درگذر زمان با مشکلات زیادی همراه شد، اضافه کرد: از جمله مهم ترین این مشکلات می توان به حذف درب مخازن و گسترش حضور و فعالیت عوامل غیرمجاز جمع آوری پسماند خشک در شهر تهران اشاره کرد. حذف درب مخازن با انتشار بو و تکثیر حشرات موذی و فعالیت جانوران موذی مثل گربه و موش همراه بود و از طرفی سهولت دسترسی عوامل غیرمجاز به پسماندهای خشک تفکیک نشده موجود در مخازن را فراهم کرد.

به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند؛ تشدید فعالیت عوامل غیرمجاز و افزایش قیمت پسماندهای خشک، هزینه های تحمیلی به خدمات شهری و زحمات پاکبانان برای نظافت زمین های اطراف مخازن را افزایش داد و همین امر محرکی برای مطالعه و اجرای طرح کاپ برای حل مشکلات موجود شد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر طرح کاپ با هدف حذف و کاهش پدیده زباله گردی، کاهش تولید پسماند و تفکیک در مبدا به طور پایلوت در مناطق ۶، ۱۶، ۲۱ و ۲۲ اجرا می شود، گفت: در طرح جدید، به طور کلی انتقال مخازن تفکیک پسماند تر و خشک به دویست هزار پلاک ثبتی در شهر تهران پیش بینی شده است. روند کار نیز بدین شکل است که براساس تعداد واحدها و خانوارها، دو مخزن مشکی (برای پسماندهای تر) و آبی رنگ (برای پسماندهای خشک) با ظرفیت های متفاوت به هریک از ساختمان های تحت پوشش ارایه شود و با هماهنگی پیمانکاران پسماند تر و خشک مناطق، مخازن مشکی رنگ سه بار در هفته و مخازن آبی رنگ دوبار در هفته تخلیه شوند.

رجایی اظهار امیدواری کرد تا با اجرای طرح کاپ در تمامی مناطق تهران و ایجاد زیرساخت های لازم همچون اپلیکیشن های جمع آوری پسماند خشک، به تدریج شاهد کاهش هزینه های حمل و انتقال پسماند و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، کاهش میزان پسماند ورودی به مجتمع آرادکوه، توسعه صنایع بازیافت، کاهش دفن و حفظ محیط زیست و افزایش خلوص پسماندهای تر و در نهایت تولید کمپوستی مرغوب تر در مجتمع آرادکوه باشیم.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    خانم محترم شما بهتر میدانید در تمام دنیا به این پسماندها میگویند طلای کثیف روزانه میلیاردها تومان بازدهی ریالی دارد اگر شما مشکل دارید و راست میگوئید اکهی مناقصه بدهید بشرطی هر کس امد جلو با اسلحه تهدیدش نکنند و فراریش ندهید این طلای کثیف در دستتان مافیای خاص است درامد این طلای کثیف کمتر از نفت نیست نمیدانم و به چه جهت دارید ناله میکنید الله و اعلم چند نفر الان در نوبت کاغذ باطله هستند چند نفر الان در نوبت پلاستیک هستند چند نفر الان در نو بت شیشه های شکسته هستند و الا اخر درامد سرسام اور این طلای کثیف را همه میدانند شما برای بهبود نگهداری و دپوی این طلای کثیف از درامد خودش برای خودش استفاده کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها