وزیر خارجه چین:

آمریکا دنبال هژمونی است؛ مدارا در برابر قلدر تنها سبب جسورتر شدنش می‌شود

وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای فرانسوی اعلام کرد، پکن به اقدامات ضد چینی آمریکا پاسخ منطقی و قاطع خواهد داد چرا که «مدارا در برابر قلدر باعث جسورتر شدنش خواهد شد.»

آمریکا دنبال هژمونی است؛ مدارا در برابر قلدر تنها سبب جسورتر شدنش می‌شود

وزیر خارجه چین در رایزنی تلفنی با وزیر خارجه فرانسه ضمن اعلام آمادگی برای وجود «یک ارتباط منطقی» بین کشورش با آمریکا، بر عزم پکن برای پاسخگویی به رفتارهای هژمونی‌طلبی واشنگتن و لزوم اقدام جامعه بین‌المللی برای مقابله با «قلدری» واشنگتن تاکید کرد.

طبق گزارش «شینهوا»، وانگ یی وزیر خارجه چین در رایزنی با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد، چین به اقدامات آمریکا پاسخ قاطع و منطقی خواهد داد.

طبق این گزارش، وزیر خارجه چین در گفت‌و‌گوی تلفنی روز سه شنبه با همتای فرانسوی خود موضع پکن درباره روابط کنونی چین و آمریکا را بیان کرد.

وانگ یی اعلام کرد، وضعیت جاری روابط چین و آمریکا باعث دغدغه بسیاری از اعضای جامعه بین‌المللی شده است.

به گفته وزیر خارجه چین، «دلیل اساسی» تنش‌های اخیر خواست یک جناح سیاسی خاص در آمریکا خواهان از بین بردن تاریخ روابط دو کشور، حمله به سیستم منتخب سیاسی مردم چین، حمله به منافع کلیدی چین و بهتان زدن به حزب حاکم و تلاش برای ایجاد تفرقه بین آن با مردم چین است، اقداماتی که منشا آن تلاش و احساس نیاز به حفظ هژمونی تک قطبی است.

وانگ یی تاکید کرد، اقدامات آمریکا ابتدایی‌ترین حس نزاکت در تعاملات بین کشورها را نادیده گرفته و واقعا اساس هنجارهای بین‌المللی را نقض کرده است و این رفتارهای آمریکا را در سیاست تنها با یک کلمه می‌توان توصیف کرد و آن «هژمونی(طلبی)» است.

این مقام ارشد چینی با اشاره به اظهارات اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا، درباره تهییج «تقابل ایدئولوژیک» و سوق دادن جهان به سمت «یک جنگ سرد جدید» هشدار داد.

وی به همتای فرانسوی خود در رد مواضع پامپئو و برخی مقام‌های آمریکایی گفت، چنین تئوری‌های توطئه نه فقط روابط چین و آمریکا را به سمت تقابل می‌برد بلکه کل جهان را با با بحران تفرقه مواجه خواهد کرد و آینده بشریت در خطر قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه چین با اشاره به تاکید و توسل مقام‌های آمریکایی بر شعار و استراتژی «اول آمریکا» طی سال‌های اخیر هشدار داد، این مواضع در حال حرکت به سمت یکجانبه گرایی و نقض مکرر تعهدات و وظایف بین‌المللی و تضعیف شدید نظم و قوانین بین‌المللی است.

وانگ یی افزود، تعداد معاهدات و پیمان‌هایی که دولت کنونی آمریکا از آنها خارج شده بیشتر از هر دولت دیگر در این کشور بوده است و چیزی که در این برهه حساس کنونی در رابطه با نیاز جامعه بین‌المللی برای مبارزه با کووید-19 است و فاجعه‌بارتر بوده، اعلامیه واشنگتن درباره خروجش از سازمان جهانی بهداشت و بی اعتنایی به مسئولیتهایش به عنوان یک کشور بزرگ بود که به رغم اعتراض (مقام‌های) همه کشورها صورت گرفت.

از نظر وزیر خارجه چین، «آمریکا به بزرگ‌ترین خاطی برای نابود کردن نظم بین‌المللی جاری و به کشوری تبدیل شده که در مسیر مخالف با روند تاریخی و جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

وانگ یی در تماس تلفنی به همتای فرانسوی گفت: «چین در برابر رفتارهای فاحش تضعیف‌کننده حقوق و منافع مشروع چین اقدامات متقابل قاطعی انجام خواهد داد».

وزیر خارجه چین البته تاکید کرد که کشورش به دنبال ایجاد دردسر نیست و «همیشه خویشتنداری حداکثری» در پیش می‌گیرد.

او به اقدام «تحریک‌آمیز و غیرقانونی» آمریکا در بستن کنسولگری چین در هیوستون آمریکا و پاسخ متقابل این کشور در بستن کنسولگری آمریکا در چنگدو اشاره کرد و گفت، قطعا این اقدام با «پاسخ مشروع و ضروری» پکن مواجه شد.

وزیر خارجه چین البته خواستار وجود یک «ارتباط منطقی» بین پکن و واشنگتن شد و اعلام کرد که کشورش اجازه نخواهد داد «یک سری عناصر معدود مخالف چین باعث بر هم زدن چندین دهه همکاری و تعاملات موفق بین چین و آمریکا شوند و همچنین چین اجازه نخواهد داد تعصبات ایدئولوژیک باعث تضعیف توسعه آینده روابط دو کشور شود.

وانگ یی در رایزنی تلفنی با وزیر خارجه فرانسه از جامعه بین‌المللی خواست به طور مشترک بر همکاری تاکید کنند.

به گفته او، «همه کشورها به جای اینکه گروگان یک عده معدود از سیاستمداران آمریکایی باشند، تصمیمات درست و عاقلانه اتخاذ خواهند کرد و همه کشورها تلاش‌های مشترکی برای کشیده نشدن جهان به یک مقابله و تخاصم جنگ سرد جدید انجام خواهند داد».

وزیر خارجه چین هشدار داد: «مدارا کردن در برابر یک قلدر، باعث ایجاد امنیت برای کسی نخواهد شد بلکه تنها سبب خواهد شد که آن قلدر جسورتر شده و بدتر رفتار کند. همه کشورها باید در برابر اقدامات یکجانبه و هژمونی طلب مقاومت کنند و از صلح و توسعه جهانی حفاظت کنند».

وی در پایان خطاب به لودریان گفت: «چین به آینده جهان اطمینان کامل دارد چرا که اقداماتی که نادرست و بد هستند، هرگز نمی‌تواند پایدار و محبوب شوند و قطعا همکاری و صلح انتخاب زمانه و مردم کشورها خواهد بود».

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها