ونزوئلا به دلیل حمله به کنسول‌گری‌اش در کلمبیا به گوترش شکایت می کند

وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت کاراکاس درباره تعرض به کنسولگری ونزوئلا در پایتخت کلمبیا، به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل شکایت می کند.

ونزوئلا به دلیل حمله به کنسول‌گری‌اش در کلمبیا به گوترش شکایت می کند

روز گذشته کنسول‌گری ونزوئلا در بوگوتا توسط اغتشاش‌گران غارت و ویران شد و "خوخه آرئاسا"، وزیر امور خارجه این کشور، ویدئویی از بقایای غارت این محل منتشر کرد. ونزوئلا، دولت کلمبیا را به خاطر ناکامی در تضمین حفاظت از محل کنسولگری بنا بر قوانین بین‌المللی، متهم کرده است.

آرئاسا در بیانیه‌ای اظهار کرد: "نیکولاس مادورو"، رئیس جمهور ونزوئلا به ما دستور داد شکایتی به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل ارائه دهیم. ما از تمامیت کشورمان محافظت خواهیم کرد و تقاضا داریم کنوانسیون‌های بین‌المللی رعایت شوند.

ونزوئلا باور دارد کلمبیا، به‌خصوص کنوانسیون وین راجع به روابط دیپلماتیک و کنسولی را نقض کرده، که در آن مصونیت محل‌های دیپلماتیک و کنسولی در خارج کشور قید شده است.

آرئاسا افزود که کاراکاس بر روی این موضوع حساب کرده که مقامات کلمبیا تحقیقاتی را درباره این حادثه آغاز کرده و مسببان آن را مجازات کنند.

وزارت خارجه کلمبیا به اسپوتنیک گفته که پلیس درباره هیچ‌گونه عمل اغتشاشی در کنسول‌گری ونزوئلا به آن‌ها اطلاع نداده و تأکید کرده است که این کنسولگری از فوریه گذشته و بعد از قطع روابط دیپلماتیک کاراکاس با ونزوئلا، هیچ‌گونه کاربری نداشته است.

این بیگانگی دیپلماتیک بین کاراکاس و بوگوتا، برآیند آن بود که کلمبیا، "خوان گوایدو"، رهبر اپوزیسون ونزوئلا و فرد مورد حمایت آمریکا را به عنوان رئیس جمهور موقت کشور، در ژانویه گذشته، به رسمیت شناخت. گوایدو خود را رئیس جمهور اعلام کرد و حتی رهبری اعتراضات محبوب و کوتاهی را به دست گرفت، اما سرانجام در برابر دولت بر سر کار، میدان را از دست داد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها