آنفلوآنزا در مادران باردار خطرناک تر از کروناست

یک متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: عوارض ابتلا به آنفلوآنزا در مادران باردار بسیار بیشتر و خطرناک تر از ابتلا به کروناست لذا بانوان باردار در صورت بروز علائم در خود یا اطرافیان ایزوله را جدی بگیرند.

آنفلوآنزا در مادران باردار خطرناک تر از کروناست

دکتر مهری نصیری با بیان اینکه میزان ابتلا به کرونا برای بانوان باردار مانند سایر افراد جامعه است، اظهار کرد: مادران باردار از رفت و آمد در مکان های شلوغ پرهیز کنند و سعی کنند بیشتر در خانه بمانند.

وی ماسک زدن را یک امر الزامی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا دانست و افزود: بانوان باردار نیز هنگام خروج از منزل حتما ماسک بزنند و شست وشوی مرتب دست ها با آب و صابون را فراموش نکنند. در صورت استفاده از دستکش نیز باید مراقب باشند ویروس ها را منتقل نکنند، زیرا دستکش می تواند آلوده به ویروس باشد.

این متخصص زنان و زایمان، همچنین از بانوان باردار خواست به واسطه شیوع کرونا مراجعه به پزشک برای کنترل بارداری را به تاخیر نیاندازند و گفت: متاسفانه در ایام کرونایی بسیاری از بانوان از ترس ابتلا به کرونا آزمایشات خود را انجام ندادند لذا بانوان حتما مراقبت های دوران بارداری را جدی بگیرند تا در زمان زایمان دچار مشکل نشوند.

نصیری، پرخوری در دوران بارداری را یک امر شایع دانست و تصریح کرد: مادران باردار سعی می کنند املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن خود و جنین را از طریق خوردن غذای زیاد جبران کنند، اما پزشک متخصص در دوران بارداری ویتامین های لازم برای مادر و جنین مانند آهن و «D» را تجویز می کند تا نیازهای اساسی بدن تامین شود.

وی با بیان اینکه وزن بانوان باردار در هر ماه نباید از نیم کیلو بالاتر رود، گفت: مادر باید وزن نرمال داشته باشد و در دوران بارداری افزایش وزن بین هشت تا ۱۱ کیلو استاندارد است، در حالی که اضافه وزن بیش از ۱۱ کیلو عوارض زیادی مانند فشار خون و دیابت و مسمومیت بارداری به همراه دارد و زایمان را سخت می کند و برای جنین نیز خطرناک است.

این متخص زنان و زایمان، کاهش وزن در سه ماهه اول بارداری را طبیعی دانست و یادآور شد: مادران باردار به واسطه تغییرات هورمونی و حالت های تهوع معمولا با کاهش وزن مواجه می شوند، اما نگران نباشند و این کمبود وزن جبران می شود.

نصیری، با تاکید بر لزوم پرهیز از مصرف غذاهای پرکالری و فرآوری شده برای همگان، خاطرنشان کرد: مصرف غذا باید تنها به رفع گرسنگی کمک کند و غذاهای پرکالری مانند بمب انرژی در بدن ذخیره می شود و تولید چربی می کند لذا تناسب وزن یکی از مولفه های مهم در حفظ سلامتی بدن است.

وی از بانوان باردار خواست ورزش های سبک مانند پیاده روی را دنبال کنند و یادآور شد: پیاده روی یکی از ورزش های مفید برای دوران بارداری است و مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند، اما بانوان باردار سعی کنند در دوران حاملگی ورزش جدیدی را آغاز نکنند و ورزش های کششی و هوازی که در گذشته انجام می دادند را ادامه دهند تا عضلات خود را قوی کنند؛ البته ورزش کردن نباید منجر به خسته شدن مادر باردار شود.

این متخصص زنان و زایمان، با بیان اینکه عضلات قوی به زایمان خوب و راحت کمک می کند، ادامه داد: مادرانی که در دوران بارداری ورزش می کنند، علاوه بر اینکه وزنشان بالا نمی رود، عضلات قوی پیدا می کنند و فشار بر روی استخوان های آنان کاهش می یابد و کمتر دچار کمردرد، پادرد و زانودرد در هنگام حاملگی می شوند.

نصیری، از بانوان باردار خواست نسبت به کرونا دلهره و اضطراب نداشته باشند و اظهار کرد: عوارض ابتلا به آنفلوآنزا در مادران باردار بسیار بیشتر و خطرناک تر از ابتلا به کروناست لذا بانوان باردار در صورت بروز علائم در خود یا اطرافیان ایزوله را جدی بگیرند.

وی همچنین به بانوان توصیه کرد فرزندآوری را به تاخیر نیاندازند و اضافه کرد: سن بارداری بسیار محدود است و افزایش سن فرزندآوری را سخت تر می کند و عوارض ژنتیکی در سنین بالاتر هم برای مردان و هم برای زنان ظهور و بروز بیشتری در جنین خواهد داشت.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها