همه‌چیز درباره نسل جدید شبکه تلفن همراه / دومین تست 5G در غیاب مسئولان اجرایی کشور

تست دوم 5G درحالی امروز در غیاب مدیران ارشد کشوری انجام شد که مدیر عامل ایرانسل با ابراز تردید درباره کارآمدی این تکنولوژی گفته، برای این خدمات، گوشی وجود ندارد!

همه‌چیز درباره نسل جدید شبکه تلفن همراه / دومین تست 5G در غیاب مسئولان اجرایی کشور

در حالیکه اولین تست سرعت نسل پنجم تلفن همراه در غیاب اهالی رسانه و در خفا برگزار شد، امروز دومین تست 5G توسط ایرانسل در حضور خبرنگاران و قهر مسئولان وزارت ارتباطات برگزار شد.

با توجه به اینکه از چندی پیش قیمت بسته‌های اینترنت ایرانسل بسیار گران شده و مسئولان حوزه ارتباطات به مخالفت با این اقدام برخاسته‌اند، امروز جز چند خبرنگار در مراسم این اپراتور حضور نداشتند.

مدیر عامل ایرانسل در این مراسم با بیان اینکه نسل پنجم را می‌خواهیم روی Core خودمان و در سطح کشور ارائه دهیم گفت: هیچ گوشی برای استفاده از 5G در بازار موجود نیست.

نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا دقیق‌تر، نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، هم‌اکنون جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم فعلی ارائه شده‌است. طیف فرکانسی نسل پنجم شامل موج‌های باند بالا (بالای ۶ گیگاهرتز)، باند متوسط (۳ تا ۶ گیگاهرتز) و باند پایین (زیر ۳ گیگاهرتز) است. باند پایین فرکانسی نسل ۵ مشابه نسل چهارم است.

به تازگی اولین تماس از راه نسل پنجم روی داد. در ایران، «نسل پنجم شبکه تلفن همراه» را گاهی به اشتباه «نسل پنجم اینترنت» می‌گویند.

از اهداف نسل پنجم، افزایش سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر)، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه (کاربران بیشتر)، کاهش تأخیر شبکه و بهینگی بیشتر مصرف توان در تجهیزات شبکه و کاربر (مانند گوشی موبایل)، و نیز پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت (مانند کاربر سوار بر اتوموبیل در اتوبان یا قطارهای سریع‌السیر) تعریف شده‌است.

در این نسل باید حداقل یک میلیون کاربرِ ارتباطات پهن‌باند سیار در هر کیلومتر مربع بتوانند به شبکه متصل شوند و هر کاربر باید بتواند در شلوغ‌ترین حالت، حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه کند، که این در استاندارد نسل چهارم قید نشده بود.

کاهش مصرف انٰرژی هم معیاری است که در این نسل به آن توجه شده‌است و دستگاه‌های فرستنده و گیرنده اپراتورها باید در ساعت کم مصرف به حالت صرفه‌جویی انرژی وارد شده و به سرعت فعال شوند که این معیار هم در نسل چهارم قید نشده بوده‌است. در نتیجه، نسل پنجم به عنوان مثال، امکان ارتباط به صورت رسانه جاری در ساعات اوج مصرف از طریق تلفن همراه را برای افراد فراهم می‌کند. همچنین، هدف عملیاتی دیگر آن بهبود پشتیبانی از ارتباطات ماشین با ماشین، یعنی اینترنت اشیا، با هزینه کمتر، مصرف باتری کمتر و تأخیر کمتر از نسل چهارم است.

تست دوم نسل پنجم در ایران امروز از سوی ایرانسل انجام شد اما توسعه این فناوری همچنان با اما و اگرهایی همراه است.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها