طعم تلخ محرومیت در استانی با ۵ مرز رسمی / چرا کرمانشاه هیچ بهره‌ای از اقتصاد مرزنشینی ندارد؟

استان کرمانشاه با وجود داشتن مرزهای متعدد و تحمل هشت سال جنگ تحمیلی و حفاظت از مرزها همچنان طعم تلخ محرومیت را می‌چشد و هیچ بهره‌ای از اقتصاد مرزنشینی ندارند.

طعم تلخ محرومیت در استانی با ۵ مرز رسمی / چرا کرمانشاه هیچ بهره‌ای از اقتصاد مرزنشینی ندارد؟

توجه به معیشت مرزنشینان و همچنین حفظ اشتغال آنها یکی از سیاست‌های اصلی پدافند غیرعامل در اغلب کشورهاست و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، چون بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند توجه به معیشت مرزنشینان به یکجانشینی آنها و حفظ جمعیت در مناطق مرزی کمک خواهد کرد.

این درحالی است که مرزنشینان کرمانشاهی با وجود اینکه مشکلات مربوط به مرزنشینی را تحمل می‌کنند هیچ دستاوردی از حسن همجواری با کشورهای خارجی و رونق اقتصادی آنها همچون سایر کشورها در دهکده جهانی ندارند.

نکته جالب توجه اینجاست که استان کرمانشاه پنج مرز رسمی با کشور عراق دارد که ایجاد رونق اقتصادی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مراودات مرزی می‌تواند بهترین درمان برای درد بیکاری و عدم توسعه‌یافتگی استان باشد؛ اما شرایط موجود حکایت از بی‌توجهی به این ظرفیت مهم دارد و بدون تردید باید مسئولان توجهی ویژه در این بخش داشته باشند.

مرز سومار یکی از مرزهای رسمی استان است که تنها به دلیل نداشتن جاده دسترسی مناسب مردم شهرستان را از عواید آن بی‌بهره ساخته ا و از طرف دیگر نیز مرز پرویزخان با سابقه‌ای دیرینه هنوز گرفتار اجرای طرح جامع است.

همچنین منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین نیز می‌تواند از دیگر ظرفیت‌های استان و کورسوی امیدی برای اشتغال جوانان بیکار منطقه باشد، اما وضعیت این منطقه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

گمرک درحال اجرای طرحی جامع است

خلیل حیدری مدیر گمرک کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح جامع پرویزخان گفت: هرچند گمرک متولی تأمین زیرساخت مرزها نیست؛ اما با توجه به اهمیت مرز پرویزخان طرح جامع برای 45 هکتار از مرز توسط گمرک در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه حمل یکسره بار به عراق بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند عنوان کرد: ارتباط ما با عراق و افغانستان هنوز به شیوه ارتباطات اولیه انجام می‌شود در صورتی که با توسعه صنعت در کشور تبادلات کالا نباید به این شکل باشد و از طرفی جابه‌جایی کالا در مرز هزینه زیادی به دنبال دارد.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه تعدد مرزها را یکی از عوامل نامناسب بودن زیرساخت‌ها دانست و گفت: چنانچه تعداد مرزها کم اما زیرساخت‌ آن مناسبتر باشد به طور قطع نتایج بهتری حاصل می‌شود.

وی افزود: عرضه کالا و جابه‌جایی آن در مرز روشی قدیمی است که تنها در مرزهای ما اجرا می‌شود و این موضوع سبب کاهش ارزش کالاها و بروز مشکلات مختلف می‌شود که البته در برخی مواقع طرف مقابل زیرساخت و امکانات لازم برای انجام کار را ندارد.

خواب 10 روزه کامیون‌ها در مرز پرویزخان

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز در نشستی با انتقاد از وضعیت زیرساخت مرزها و روش‌های اشتباه جابه‌جایی کالا اظهار داشت: کرمانشاه از معدود استان‌های کشور است که در محور اصلی تبادلات بغداد_تهران قرار دارد اما زیرساخت نامناسب مرزها مهمترین مانع توسعه در این بخش است که در بیشتر مرزهای استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه ظرفیت خوبی در بخش کشاورزی دارد اما مشکلاتی برای صادرات محصولات آن وجود دارد عنوان کرد: در برخی موارد ماندن محصولات کشاورزی در مرز سبب افزایش ضایعات و دورریز آن‌ها می‌شود و همین نکته زیان اقتصادی قابل توجهی به صادرکنندگان تحمیل می‌کند.

کاشفی با بیان اینکه طولانی شدن روند اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان روند تجارت را در این مرز با مشکل مواجه کرده و سبب خواب کامیون‌ها شده است گفت: تقاضا داریم یکبار برای همیشه این مشکل رفع شود زیرا این روند دو سال است که به طول انجامیده و باعث می‌شود در برخی از کالاها خواب 10 روز کامیون هم داشته باشیم.

کاشفی اظهار کرد: اگر این مشکل حل شود، صادرات کالا از این مرز از 700 تا 800 کامیون در روز فراتر خواهد رفت.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بر لزوم راه‌اندازی حمل یکسره بین ایران و عراق و حتی از ایران تا سوریه هم تأکید کرد و افزود: سه سال است که این موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما به نتیجه نرسیده‌ایم.

کاشفی با بیان اینکه زمانی قرار شد شرکت‌های حمل و نقل مشترکی بین ایران و عراق تشکیل شود گفت: طرف عراقی مجوزهای لازم را اخذ کرد اما سازمان راهداری کشور ما موافقت لازم را نداشت.

وی با اشاره به اینکه خواستار تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین هستیم عنوان کرد: یکی از مهمترین درخواست‌های استان از نمایندگان تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین است که اکنون به نوعی بلاتکلیفی است.

به گفته وی در گذشته مدیران منطقه ویژه اقتصادی درخواست حضور یک سرمایه‌گذار را در این منطقه داشتند، اما اکنون سرمایه‌گذاران متعددی پای کار هستند، اما زمین به آنها داده نمی‌شود و درخواست تعیین تکلیف هرچه زودتر هیئت مدیره و زمین‌های این منطقه برای واگذاری به سرمایه‌گذاران را داریم.

کاشفی با بیان اینکه بازگشایی دو روز در هفته‌ مرز سومار کارگشا نیست گفت: خواسته دیگر ما تعیین تکلیف راه 60 کیلومتری مرز سومار است که بعد از 3.5 سال هنوز فکری به حال آن نشده است و اگر این جاده درست شود، امکان صادرات یک میلیارد دلاری از این مرز وجود دارد.

کاشفی با اشاره به عدم بازگشایی کامل مرز سومار بعد از شیوع بیماری کرونا افزود: بازگشایی این مرز برای دو روز در هفته نمی‌تواند روند صادرات را میسر کند.

یک ریال از عواید مرز سومار نصیب شهرستان گیلانغرب نمی‌شود

رضا محمودیان فرماندار گیلانغرب با اشاره به اینکه یک ریال از عواید بازارچه سومار نصیب شهرستان گیلانغرب نمی‌شود اظهار داشت: لازم است زیرساخت‌های لازم از جمله جاده دسترسی فراهم شود که شهرستان نیز بهره‌مند شود.

وی عنوان کرد: اخیرا 12 میلیارد تومان از اعتبارات برنامه‌ریزی شهرستان به زیرساخت‌های بازارچه تزریق شده و امید داریم بخشی از زیرساخت‌ها از این طریق فراهم شود و جاده نیز در دست اقدام است.

محمودیان با بیان اینکه 167 میلیارد تومان اعتبار برای جاده زله‌زرد اختصاص داده شده که راه دسترسی به مرز سومار را 20 کیلومتر کوتاه می‌کند گفت: راه گیلانغرب به زله‌زرد راهی است که از گیلانغرب به داخل بازارچه سومار کشیده می‌شود.

فرماندار گیلانغرب افزود: با توجه به ظرفیتی که شهرستان گیلانغرب در حوزه کشاورزی، معادن و دامپروری دارد به طور حتم ایجاد جاده زله‌زرد به صادرات محصولات به کشور مجاور کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان گیلانغرب نیز همچون سایر نقاط استان از نظر اشتغال در شرایط مطلوبی قرار ندارد گفت: در دو سال گذشته از محل اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری و زلزله 80 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره پرداخت شده و 2900 طرح از این منابع ایجاد شده است.

محمودیان گفت: از محل این تسهیلات 4200 نفر اشتغالزایی شده و امید داریم باقی مانده این تسهیلات طی یکی دو ماه آینده پرداخت شود و طرح‌هایی به سرانجام برسد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها