سال 99 چطور بر مردم «سخت» گذشت؟ / پدال ترمز قیمتها زیر پای مدیران دولتی گم شد!

ترمز گرانی های اخیر قرار نیست کشیده شود. روزی نیست که خبری از افزایش قیمت، مصرف کنندگان را شوکه نکند و این درحالیست که به نظر می رسد دولت می تواند با مدیریت بازار، جلوی زیان مصرف کننده را بگیرد.

سال 99 چطور بر مردم «سخت» گذشت؟ / پدال ترمز قیمتها زیر پای مدیران دولتی گم شد!

موج گرانی در سال 99 از رشد ناگهانی قیمت مسکن و اجاره بها آغاز شد. شیب تند افزایش قیمت اجاره چنان بود که خانواده های طبقه متوسط را واداشت تا از وام های ودیعه اجاره استفاده کنند. وام هایی که البته هنوز خبری از پرداخت آنها نیست.

پس از گرانی خانه و اجاره که گاهی تا 100درصد رشد را در دوره ای کوتاه تجربه کرد، نوبت به افزایش قیمت خودرو رسید. رشد ناگهانی پراید که کابوس پراید 100میلیونی را واقعیت بخشید، بر روی سایر خودروها نیز تاثیر گذاشت. هرچند ابتدا پای دلالان به میان آمد و گفته شد احتکار خودرو در پارکینگ ها عامل اصلی گرانی است و از سلطان خودرو و زوجی با صدها پراید نام برده شد، اما کمی بعد که شورای رقابت، خودش مجوز گرانی داد و محصولات سایپا 20 و ایران خودرو تا 35 درصد افزایش یافت.

به این ترتیب حالا روشن است که دولت، خودش هم در مسیر افزایش قیمت بی تقصیر نیست. به ویژه آنکه به جز خودرو، مجوز افزایش قیمت برخی دیگر از محصولات را نیز صادر کرده است. نمونه اش، محصولات لبنی که در تیرماه دولت با افزایش قیمت ۱۰ قلم محصول لبنی موافقت و برای قیمت مرغ که تا ۱۹ هزار تومان نیز بالا رفته بود، قیمت جدیدی تعیین کرد که نسبت به قبل، خودش حکایت از گرانی داشت.

اوج افزایش قیمت ها اما با گرانی نرخ ارز رقم خورد. شیب شدید قیمت دلار و یورو که تا 26هزار تومان به ازای هر دلار نیز بالا رفت، تاثیری ناگهانی بر بسیاری دیگر از محصولات گذاشت. این جهش ناگهانی البته به فاصله ای کوتاه و با ورود دلارهای نیمایی به بازار متوقف شد و قیمت به کانال 20هزار تومان بازگشت، اما رشد قیمت از 15 تا 20هزار تومان در هر دلار، بار دیگر تولیدکنندگان را به دردسر نوسانات ارزی انداخت. دردسری که چاره ای جز رشد قیمت را باقی نمی گذاشت.

به هر ترتیب اکنون هم محصولات صنعتی، هم خدماتی و هم کشاورزی با رشد قیمت مواجه است. دولت در برابر این افزایش قیمت ها دست روی دست گذاشته و مقامات دولتی به برخی حرف های کلیشه ای بسنده کرده اند.

مشکل اصلی آنجاست که دولت وزیر صمت را نیز معرفی نکرده و بنابراین مهمترین وزارتخانه ای که باید به تعادل بخشیدن به قیمتها کمک کند، در کابینه حضور ندارد!

دولت می خواهد با تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، در عمل مسیر را برای واردات هموار کند اما چون در گذشته با مخالفت مجلس روبرو شده، حالا در یک سردرگمی مدیریتی به سر می برد.

اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره معرفی دو وزیر به مجلس، زمزمه ها درباره اینکه دولت بدون مجوز مجلس می خواهد وزرای صنعت و بازرگانی را از هم جدا کند را بیشتر کرده، اما اینکه آیا دولت در سال پایانی حاضر به این روش برای دور زدن قانون می شود یا نه، سوالی است که هنوز بی پاسخ مانده است.

افکارعمومی از دولت انتظار دارد تا برای کنترل گرانی تلاش کند. برای مردم قابل پذیرش نیست که رشد ناگهانی نرخ ارز، یک شبه بازار موبایل یا خودرو را ملتهب کرده و تصمیم گیری فکر نشده درباره واردات گوشی هایی با قیمت های خاص، بازار را بهم بریزد.

هرچند کشور درگیر بحران فشارهای اقتصادی کشورهای غربی است، اما به نظر می رسد به جز تحریم ها، نحوه مدیریت داخلی و استفاده از منابع موجود نیز دلیلی برای از کنترل خارج شدن قیمتها شده و با کاهش شدید ارزش پول ملی، مردم نیز قدرت خود را برای خرید از دست می دهند.

اقتصاددانان بر این باورند که دولت با مدیریت نقدینگی، کنترل بازار به ویژه بازار کالاهای اساسی، ورود موثر به حوزه تقویت توان تولید و نیز واردات ساماندهی شده با ارز دولتی، می تواند تا حد بالایی فشارهای اقتصادی وارد بر کشور را کنترل کند. با این وجود این سلسله اقدامات نیاز به مدیرانی توانمند دارد که به نظر می رسد در این دولت حتی اگر هستند، انگیزه کافی برای مدیریت وضع موجود را ندارند.
در کنار اینها، مشکلاتی چون افزایش نرخ فساد اداری، اختلافات داخلی در سطح عالی دولت و نیز بی برنامگی در حوزه اقتصاد مزید بر علت شده تا مردم سال پایانی دولت را سالی لقب دهند که حسن روحانی خود آن را «سخت» توصیف کرده است.

هرچند رسانه های بیگانه می کوشند تا وضع اقتصادی را بی توجه به فشارهای بیرونی، به پای نظام بنویسند، اما مردم به خوبی می دانند که اگر نبود چالش هایی که دولت روحانی با آن دست به گریبان است، وضع اقتصادی چنین به کجراهه نمی رفت و در دولت بعد با اصلاح رویه های موجود می توان کارآمدی در مدیریت اقتصادی را به اثبات رساند.

76

حجم ویدیو: 12.87M | مدت زمان ویدیو: 00:05:44 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 67
  • Ali
    0

    فقط سال ۹۹ نیست حدود ۱۵ تا ۲۰ ساله که قیمت ها داره بصورت چند برابری میره بالا. مسئولین بی عرضه و نالایق علاوه بر این که کاری نکردند بلکه با سیاست فشار اقتصادی بر روی مردم خواستند کسری های بودجه و خزانه ها را که ناشی از تحریم هستند بر طرف کنند.

    نظرات شما -
    • رهپو
      0

      من پورفسور و استاد دانشگاه توضیح میدهم.دکتر و استاد دانشگاه.

  • گناه کاران
    0

    پیام درد ملتی که از فقر ونداری به ستوه امده اند .آیا گوش شنوایی هست.که فریاد مظلومان را بشنود.وضع بدتر خواهد همه از قحطی و گرانی خواهیم مرد.مسیولین نظام زنده باشند ما به درک ایران ویرانه ایی بیش نیست.مستعمره چین هم شدیم . نه شرقی نه غربی همین بود .که زیر بار ذلت کمونیست های پست فطرت برویم .

  • قاسمی
    0

    راعامل گرانی خود دولت است واراده وقصد او گرانی است نه ارزانی وتعمدی هم هست

  • یک بنده خدا
    0

    مقصر بیشتره مغازه داران یا بعضی از آنها هستند که قیمت با بر چسب خودشون میزنند. رو کالاها. بی وجدانها.

  • میری
    0

    چون سواره خبر از پیاده ندارد و عدم دلسوزی وبی کفایتی

  • FFFF
    0

    وظیفه حاکمیت و دولته که جوابگو باشه مردم که مسئول نیستن،بهتره این سوال از مسئولین پرسیده بشه نظر مردمم مگه مهمه؟!

  • میثم عسکرآبادی
    0

    بی عرضگی مسئولین،همش شعار،جهانگیری رو الان باید بگی بیا عمل کن به اون شعاری که دادی،هر جا میری مردم گله مندن ناراضین....

  • رهپو
    0

    علت گرانی سقوط ارزش ریال است.البته با چاشنی غفلت مدیران .تمام سوالات شما پاسخگو هستم.پورفسور :رهپو.عضو مجمع اقتصادانان جهان و ایران.

    نظرات شما -
    • میعاد
      0

      سلام جناب پورفسور ,لطفا بفرمایید این تورم و گرانی تا کی ادامه دارد ؟جناب پورفسور میشه شما وزیر اقتصاد بشین.ممنونم.

    • محمدی
      0

      سلام نمیدونم آیا واقعا پروفسور هستید یا خیر ولی من به عنوان یک مادر واقعا نگران آینده تک فرزندم هستم با وجودیکه پسرم همیشه بهانه تنها بودنش رو میکنه ولی اصلا نمیتونم ریسک کنم و یک فرزند دیگه ببارم به کل از زندگی ناامید شدم آرزوهای خودمون که دود شد رفت هوا نه خونه ای نه ماشینی نه پس اندازی روز به روز هم گرونتر و بدتر از قبل کاش برا بچه هامون خوب بشه وگرنه خودمون که سوختیم

    • رهپو
      0

      بله ,خانم محمدی موفق باشید.استاد و عضو انحمن علمی دانشگاه پیام نور روستاییان.پورفسور رهپو

  • جوانی که سوخت
    0

    گرانی از دست دولت خارج شده درست، ارگانهای نظارتی و قوه قضائیه چکار میکنن؟ چرا اجازه میدن هر روز امید میلیون ها جوان به یاس تبدیل بشه؟ اگر اون دنیایی وجود داشته باشه هیچوقت بخشیده نمینشن و باید جوابگو باشن...

    نظرات شما -
    • رهپو
      0

      لطفا تا بنده به عنوا ن پوفسور و استاد جواب میدم سوالات بیجا نکنید.پورفسور رهپو

    • ؟؟؟
      0

      دولت وقتی قیمت دلار را در بودجه سالانه خود5700 محاسبه میکنه و بانک مرکزی دلار 23000 هزارتومنی به مردم میفروشه یعنی چی؟ اگر دلار کم بود چرا تا چند وقت پیش که دلار تا18هزارنشده بود دولت اجازه ورود ارز و دلار آزاد را نمیداد؟ ودولت برای عده ی دلار4200 تومنی میده یعنی چی؟ 20میلیارد دلار4200 رفته نیومده!!؟ وما همچنان نخود ولوبیا و...محصولات چینی رو با قیمت دلار 23000 هزار تومنی میخوریم یعنی چی؟ ماجرا آنجا جالبتر میشود که دولت در طول هفت سال گذشته قیمت ارز را در بودجه سالانه با1500تومن شروع کرده که در بازار3000 هزارتومن بوده یعنی تفاوت بازار و بودجه سالانه1500 تومن..... ولی امسال بعد از هفت سال با حدود سه هزارتومن افزایش 5700 رسیده اکنون صرافی های زیر نظر بانک مرکزی دلار 5700 تومنی در بودجه سالانه را به قیمت حدود 23000 هزارتومن به مردم میفروشند این مابه التفاوت قیمت ارز در بودجه دولت و بازار آزاد کجا میره؟ چرا در طول هفت سال قیمت ارز در بودجه سالانه دولت سه چهار هزارتومن تغییر داشته ولی برای مردم عادی حدود بیست هزارتومن تغییر داشته؟؟

    • رهپو
      0

      بله ,باید از اینده نا امید نشود .پورفسور رهپو ,استاد ممتاز دانشکاه.

  • علي
    0

    ااصلا مگر دولتي هم داريم دولت هنوز زنده هس و نفس مي كشه من كه باور نمي كنم اگه ي چوب خشك جاي اينا بود بهتر از اين ادما بود ي خاصيتي داشتن

  • بیتا
    0

    دیگه تخم مرغ و سیب زمینی هم نمیتونیم بخوریم شیر برنج هم هفته ای یکبار باید بخوریم حساب کنید ماهی یک تومن در آمد کرایه خونه پول آب و برق وگاز وسوخته شدن کولر یا خرابی آب گرم کن یک چیزم بدهکار میشیم هرماه به بچم میگم مرغ بوی ضوحم میده فایده نداره که حالش به هم بخوره نگه مرغ میخام آخه ندارم بخرم جزایر ایرانی را که فروختین نفت را که فروختین وچیزی نصیب ما نشد حداقل از کوه دماوندی که میخاهین بفروشین به اماراتی ها که کوه یخی بسازن تو کشورشون وکیف کنن یه چیزی به ما بدهید از پولش به خدا محتاجترینم

  • علی
    0

    خخخ روزگار انگار قرار نیس به کام ایران و ایرانی باشه،خدا بیامرزه ایت الله بهشتی رو که میگه مسئولی که زمستان رو از پشت شیشه و گشنگی رو تو کتابا خونده باشه بدرد ملت نمیخوره،مسئولی که فقط لبو دهن باشه چ فایده،خیلی راست میگین با مردم زندگی کنین نه ظاهری با مردم،عالیجنابان خب با پراید سفر کنین،با حقوق ۲ تومن ماهتونو سر کنین،پایین شهر زندگی کنین ایا واقعا میتونین؟به حرف خیلی چیزا اسونه عمل میخواد عمل:))))

  • علی
    0

    ما مردم بیشتر میهمان داریمون رو یا بیشترین مصرف گوشتمون مرغه حالا انصافه اونم نتونیم بخریم کی میگه روحانی بده روحانی رو خود شما تائید کردید گفتید رای بهش بدین چرا پس شورای نگهبان تائیدش کرده دست از این بازیها بردارید روحانی از ما مردم که نیست یه شخص دوم همین حکومته مملکت اسلامی اینه دین ونوع پوشش امور شخصیه مسولان باید بفکر رفاه مردم باشن اینقد که روحانیها از دین بهشت وجهنم میگن از بدبختی مردم دستنگی نمیگن بس کنید دیگه خسته شدیم

  • سعید یغما
    0

    چطور همه چیز با دلار مقایسه میشه و میگن قیمت خودرو از قیمت دلار عقبه و باید هفت برابر میشد که الان چهاربرابرهست پس حقوق کارمندان رو هم با دلار حساب کنن که نمیشه مقدار دلار قبل رو خرید

  • به یقین
    0

    مردم ایران به مانند یاران امام حسین(ع)در دام دولتی افتاده اند که مانند معاویه بامردمش رفتار می کند،.اوباما گفت هرکه باما نیست ضد ماست،روحانی هم درعمل کاری مانند اوباما سر ملت خود در می آورد.

  • سعیدی
    0

    بی توجه بودن دولت به شرایط بحرانی باعث این همه گرانی وبی سرو سامانی قیمتها است دولت به فکر طبقه متوسط وپایین اجتماع نیست چون خودشون حقوقهای کلان میگیرند

  • مردم ایران
    0

    چرا اینقدر به مردم فشار میارن فقط سیاست دولت اینه از جیب بعضی ها بگیره بریزه به جیب بقیه. تنها قشری که تو این بدبختی شکمش سیر میکنه کارمندای دولتی هستن. بماند یه عده که حلال و حرام سرشون نمیشه... خدایی بقیه شکمشونم نمیتونن سیر کنن.این وسط بچه ها چه گناهی دارن

    نظرات شما -
    • رسول
      0

      چون حداکثر مسئولا و معاونانشون و مدیراشون دزد تشریف دارن بسشون نیست خانوادشونم برای دزدی استخدام کردن

  • عقل سلیم
    0

    اگر انتخواب شما عاقلانه نباشد دودش به چشم خودتان میرود . (رهبر معظم ایران) آیا کسی هست که پند گیرد؟؟؟

  • مهرنوش
    0

    جوونی مون تباه شد حسرت داشتن خیلی چیزا به دلمون موند ،دین و ایمان مردم رو ازشون گرفتن یکیشم خود من تو ۳۰سالگی پیر شدم... خدا نگذره از همه شون خدا لعنت کنه

  • انا
    0

    فقط میشه گفت اگه خدایی وجود داره حق مردم رو از حلقوم این جماعت بی کفایت بیرون بکشه فقط از دین و اسلام پوستش مونده که تن گرگ هاست

  • محمد فردویی
    0

    مملکت ما بی صاحب است

  • بنده خدا
    0

    کسیکه به دشمن پشت کنه و رو به خودی ها توپ وتشربیاد دشمن ناغافل ازپشت سر فرق سرشو میزنه.. کاش دولت تو صف مستضعفان ومردم بودو به دشمن پشت نمیکرد وتمام وقت و انرژی و سرمایه خودشو صرف توجیح کردن دروغ و اشتباهش نمی کرد ... حداقل کاش دولت رو به دشمن وایساده بودو میدید کجا رو میزنن و دستشو سپر میکرد!!! یاد حرف دکتر احمدی نژاد افتادم که میگفت در برابر دشمن یک قدم عقب بشینی اون یکقدم جلوتر میاد، واگر پشت کنی یا بخواهی فرارکنی از پشت سر ضربه محکمتر میخوری... هیچ ابر قدرتی حاضر نیست ده تا بزنه دوتا بخوره چون هیمنه وابهتش میشکند باید ایستاد باید مقاومت کرد.. رو در رو چهره ب چهره اما افسوس که به این پیچ تاریخی خوردیم،، چون میگذرد غمی نیست ولی خدای تا1400 خیلی سخت میگذره هر روز هزار روز میگذره

  • رسول
    0

    وقتی حداکثر مسئولین مملکت و معاونین و مدیرا و افراد خانوادشون دزد هستند تنها کاری که میتونن باهاش دزدیهاشونو لاپوشانی کنند گرون کردن کالا و خدمات تو این مملکته به حق این شبهای عزیز خدا ازشون نگذره امید وارم چرک و خون بشه تولوی زن و بچه هاشون

  • مصطفی
    0

    با سلام به نظر من دولت باید در گوشه گوشه شهر ها فروشگاه‌های بزرگ ایجاد کرده و مایحتاج مردم را خود توزیع کند تا دست دلالها از بازار کوتاه شود.

  • منوچهرخلیلی
    0

    دولت باید جلو این همه گرونی رو بگیره از اجاره خونه گرفته تا قیمت خودرو بخدا اگه کسی ب خدا اعتقاد داره من هر شب میزنه ب سرم ک خود کشی کنم دیگه نداریم بخوریم

  • ...
    0

    آخر ملت طاقت شون و از دست ميدن . بترسيد از اون روز بترسيد. زودتر يه فكري به حال اين اوضاع بكنيد.

  • علی محمد صادقیان
    0

    پدال گاز قیمتها زیر پای مدیران دولتی است .

  • یکی از مردم
    0

    ترمز کجابود آقا؟! اینها پاشونو گذاشتن رو گاز... همینجوری پیش برن یه فاجعه بزرگ درپیشه

  • ناشناس
    0

    .فقط میتونم بگم که مردم دارن چوب بی عرضگی وبی لیاقتی مسولین رو میخورن

  • مجیدکمالیان
    0

    سلام مقصران اصلی مدیران دولتی هستندوکنترل قیمتها کاربسیار سهل وآسانیست اگر مدیریت نظارت وکنترل قیمتها دراختیار بنده بود با روش مدیریتی که دارم هرگز شاهد چنین بازاری نبودیم.

  • کیان خوش خلق
    0

    بی کفایی دولتمردان سوءمدیریت منصب داران دزدی از ملت و کشور و هزاران دلیل دیگر

  • گمنام
    0

    چون دیگه مملکت رو ول کردن و دارن تا میتونن جمع میکنن و چوب حراج زدن به کشور دیگه دارن یواش یواش کشور فروشی‌میکنن فقط مطمئن باشین یه روز از خواب پا میشین میبینین همشون با هواپیماهاشون رفتن کانادا و لبنان کشور رو هم رها کردن به حال خودش...

  • وجدان
    0

    دیگه حوصله خواندن اراجیف راندارم.مردم ایران مانند لشکری هستند که فرمانده شان نفوذی طرف مقابل است.بنی صدر دوم حاکم است.دیگه ازبس دروغ هایش از حد گذشته صداوسیما خجالت می کشد تعداد دروغ های ترامپ را بگوید

  • کاربر ناشناس
    0

    تا جایی که عقل ناقص من میگه گرونی از بنزین و ماشین شروع شد

  • هماروشن
    0

    خوددولت باعثتمام گرانی هاست وقتیاجازه میده خودرومثلا۳ماه یک بارگرون کنه معلومه که ارزون ننیشه

  • محمد زهانی
    0

    ترمز زیر پایه مسعولا کم نشده خودشونو زدن به. آدم باید چه قدر خنک یا هرچیز دیگه باشه که تو جنابعالی ریس یه جایی مثل تعزیرات باشی و نبینی که اجناس ومعیشط مردم ثانیه به ثانیه گران بشه و نفهمی خوب ای آدم نا حسابی برید همونی که یارانه رو15 سال ثابت نگه داشته رو به جایه خودت بگذار لیاقتش از تو مسول سر کشی اجناس بالاتره که تونسته این همه سال یارانه رو45تومان ثابت نگهداره اون لیاقتش بیشتر از شماست به فکر خودتون نباشید برید تو بازآ گوچه خیابان ببینید اینقدر ظلم به مظلوم نکنید به خدا این مردم گناه دارن به شما اعتماد کردن کوتاهی نکنید اگر دین دارید.

  • محمد
    0

    اینها همش مشتی مفت خورن که به فکر مردم کشور نیستن فقط به فکر منافع خودشون توکشور وخارج کشور هستن .همین .مردم سیخی چند

  • علی‌باقری
    0

    ریشه گرانی‌خوددولت‌به‌نظرمن‌هست‌مگرسوریه‌ویمن‌‌وجاهای‌دیگرفشارروی‌انها‌زورگویان‌عالم‌ندارندچراارزش‌پول‌ملی‌انها‌پایین‌نمی‌آیدماازافغانها‌هم‌که‌بیش‌از۴۰سال‌شده‌جنگه‌کمتریم‌پس‌ریشه‌درمدیران‌نالایق‌است

  • علی شایان مطلق
    0

    خدا ازاین دولت مردان بی کفایت نگذره مردم دارن له میشن الکی میان تقصیرو گردن اینو اون میدازن هیچ کس به فکر مردم نیست فقط میخان جیب خودشونو پر کنن

  • مهدی تیموری
    0

    خریت مردم که هرچه گران میشود می خرند علت فقط همينه

  • Omid
    0

    از شکم هر حکومتی مشتی نالایق زاده می شوند. چهل و چند سال از این دولتهای مختلف که اول انتخابات قول نان و کره به می دهند می گذرد. و آخر هم به جز نون و تره که چه عرض کنم ، کوفت هم به مردم نمی دهند.دولت بنی صدر که در آشوب و غوغا بود تا اینکه فرار کردوبعد دلمان رابه دولت رفسنجانی دادیم چیزی عایدمان نشد و دل به خاتمی دادیم بدتر شد ، خاتمی رفت و غوغای احمدی نژاد و قولهای بگم بگم او هم چیزی نصیبمان نکرد.او رفت و شیخ حسن آمد و یک مشت وعده های سر خرمن و حالا باید منتظر یکی دیگه با وعده های دروغین دیگه باشیم. جالبه که هر دولتی هم که عوض میشه. ته مونده ش چند معاون و وزیر دزد نصیب مردم می شود. بچه هامون جوان شدند ، جوانهامون پیر ، یه مشت از پیرمردان مردند. آخرش هم تو را ندیدند، ای ارزانی.

  • بی خانمان
    0

    سلام تا این قد تو کشورمون دزدی وچپاول هست وضع همینه که هست همش میگن فلانی چندمیلیارد دلار دزدیده آقا بس کنین دیگه ترمز کجا بوده این مملکت نه مدیر داره نه مدبر فقط بچاپ بچاپ ودزدی گور پدر ما مردم مردیمم که مردیم به حق سیداشهدا خیر خوشی نه این دنیا ببینه نه تو آخرت باعث بابی این وضع الان مملکت واگذارتون کردیم به خدا هرجور که میدونه جوابتونو بده داریم پیر پیشیم بچه هامون بزرگ میشن اما یه سقف بالا سر نداریم آخه بی عدالتی تا کی

  • ناشناس
    0

    بی کفایتی مدیران و رها کردن مملکت به حال خود چطور میشه هر سه ماه برای خودروسازان چند میلیون مجوز افزایش قیمت می دهند در حالی که برای کارمند مبلغ ناچیزی اول سال اضافه کرده اند و مگر این تورم قیمتها شامل کارمندان نمیشه

  • میترا
    0

    بی کفایتی مدیران باعث تورم هست از اون رده های بالا تا پایین همشون از دم این گرونی چهل و دو ساله که شروع شده و تا به امروز ادامه پیدا کرده از سال 57 تا 99 تو این سالها هرگز قیمتها کنترل نشده

  • فاطمه
    0

    وقتی حکومت بیفته دست یک مش روضه خون که نه تخصصی دارن نه کتابی خوندن نه هیچی اوضا بهتر که نمیشه بدترم میشه اینا کارشون شغلشون روضه خونی و عزاداری و قرآن خوندن برا امواته کار دیگه بلد نبستن مثل اینه که ماشینت خراب بشه ببری پیش آخوند مکانیکی بلد نیست که میگه سوار شو آیت الکرسی بخون ایشالا اتفاقی نمیفته اگر افتادم میری بهشت مملکت داریشونم همینطوریه

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      الان که دولت تکنوکرات و لیبرال هست و همشون تحصیل کرده (مهره ) غرب هستند

    • رهجو
      0

      درود بر شرفت ,استاد رهجو هستم پوفسور و عضو اکادمی اقتصاد کشور ,اها من اقتصاد دان هستم اقتصد نجات میدم روضه خون نیستم.

  • مریم
    0

    علت سکوت مردم هستش که جرات اعتراض به گرانی رو ندارن و اگه این کار رو انجام بدن متهم میشن به مهره ی کشورهای دیگه! خوب ، پول نفت گم میشه و شفافیت در موردش وجود نداره ولی آیا مردم نباید مطالبه گر مالیاتها یی که هم روی حقوق ماهانه ازشون کم میشه وهم روی اجناس به اسم ارزش افزوده ازشون گرفته میشه ،باشند!!!! واقعا این مالیات ها سر از کجا در میاره!؟ کشورهای نفتی اقتصاد شون بر پایه ی نفت میچرخه مثل عربستان، کشورهای اروپایی بر پایه ی مالیاتی که از مردم گرفته میشه و مردم با ذره بین پیگرد هزینه کرد مالیاتها شون هستن . اقتصاد کشور ما بر پایه ی مثلا نفت و مالیات هستش اما وضعیتش به این شکله! چون مردم مطالبه گر نیستن مثل مردم آمریکا که سه ماهه به خاطر قتل یک سیاهپوست مسئولانشان رو رها نمیکنن وای به روزی که یکی از مسئولینشون بخواد مثل مسئولین ما اختلاس کنه چه میکنند!!!!همینطوره که آمار فساد اقتصادی در این کشورها بسیار پایینه چون مثل رییس جمهور کره ی جنوبی براشون از سمت مردم عواقب بدی داره! ما حتی جرات اعتراض به خاوری و مرجان شیخ السلام رو هم نداریم! و دولتها هم تا روزی که مردم اینگونه هستن همچنان دست در جیب مردم میکنند و به دلالی دربازار و سود جویی و جبران کسری بودجه از جیب مردم ادامه می دهند! از ماست که بر ماست!

    نظرات شما -
    • رهجو
      0

      بله درست میفرمایین.پوفسور رهجو هستم .سوالات خوداز من بپرسین.

  • رهپو
    0

    به دولت انتقاد نکنید حمله نکنید ,دولت تدبیر و امید است ,جوجه رو اخر پاییز میشمارن ,فعلا اخر پاییز نیوند ه ,انچنان چیزا ارزان شوند که با ده هزار تومن یک ماشین اسباب بازی بگیرین ,استاد پورفسور رهپو ,استاد و عصو هیت علمی دانشگاه بین المللی روستا.دانشجوی فوق فوق پوفسوری .

  • یاور
    0

    فعلا هرکی سرشو به چیزی گرم کردن یکی بورس یکی دلار یکی طلا یکی دلالی ماشین.همه هم از پایین اومدن قیمتا خوشحال نمیشن چون براشون ضرر داره.تو این اوضاع خرتوالاغی فقط بدبخت کارگروقشر ضعیفه که محکوم به مردنه.خدا خودش درست کنه.

  • هادی
    0

    امید به خونه دار شدن؛ امید به زندگی ؛ امید به ازدواج جوانان ؛ کار خوب و درامد خوب و خریدن ماشین و اداره کردن زندگی برا متاهل ها مشکل ساز شده ؛ پولهایی تو این مملکت اختلاس و گم میشه که سر ما سوت میکشه انگار همه خواب اصحاب کهف بودن ؛ دارید نسل ایرانی رو هم عذاب میدید و هم ازبین می برید؛ دولتمردان تو فکر ثروت اندوزی و پولدارها هم تو فکر پز دادن به فقرا؛ همش شعار شده و گوشمون از شعار ها پرشده؛ همه نشستند دارن نگاه میکنن ؛ 50 درصد مردم ایران اجاره نشین هستند با اجاره های هنگفت و سرسام آور و هرکس به هرطریقی که از قافله پولداری عقب نمونه داره همنوع خودش رو عذاب میده و لذت هم میبرن

  • رجاییان
    0

    خواب عمیق و بی کفاینی دولت و نداشتن درد فقردرک نکردن مسوولین

  • شهروندی از شهریار
    0

    با سلام، فقط باید این دولت و کلیه وابستگان سیاسی آن از کار بر کنار شود و عده‌ای کار بلد از حوزه‌های دانشگاه برای نجات مملکت وارد گود شود، تنها راه نجات برکناری دولت و محاکمه آن است. والسلام

  • ایران ایرانیی
    0

    شکم سیر ازگرسنه خبر نداره

  • داوود
    0

    این قصه سر دراز داره . تازه روزخوش مونه عزیز دل برادر

  • حسین
    0

    تنهاراه جلوگیری ازگرانیهااستیضاح روحانی واخراج هرچه اصلاح طلب وغرب گداازمملکت،که به قول حضرت امام تا زمانیکه این لیبرالها وغربگراهاتوی این مملکت هستن این مملکت آباد نخواهد شد پس ملت باید دوباره انقلاب کنن واین دشمنان وطن رودوربریزن وبه خیانتهای این وطن فروشهای بی اصل ونسب پایان دهند #نفوذیها-وطن فروشها، اخراج لیبرالها وغربگداها اخراج دزدان سرگردنه که ازرئیس دولت گرفته تا اون زیر دست مسئول اصلاح طلب طرفدار لیبرالی همگی دزدانی هستن که فقط چپاول بلدن وخباثت وخیانت

  • Mojtaba
    0

    بی لیاقتی مدیران وزرا ونماینده های بی‌کفایت مجلس

  • بهنام
    0

    هیچ چیز درست نمیشه کی دیدین چیزی بره بالا پایین بیاد از مسئولین بی کفایت با مدارک جعلی گرفته تا کوچکترین ها همه دزد و راهزن خوب هم سوار خر مراد هستن حرف بزنی به هزار جا وصلت میکنن یمشت کذاب بر سریر دولت پادشاهی میکنن خودشون بچه هاشون.حیف از اون جوانمردانی که ۸ سال جنگیدن فقط شعار شعار جمع کنین بابا اگر تونستی ارزش پول رو درست کنی مردی هر روز قیمتها افزایش داره کو تعزیرات دزدها همه از هم اتو دارن شک نکنین دست دولت و مدیران بیسواد در کاره ما مردم هم بدتر هستیم همه سر هم کلاه میزاریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها