نامه برخی اساتید دانشگاه آزاد خراسان رضوی به رهبر معظم انقلاب درباره حقوقشان

جمعی از اساتید دانشگاه آزاد در خراسان رضوی درباره تبعیض و بی‌عدالتی موجود در نظام آموزش عالی کشور به مقام معظم رهبری نامه نوشتند.

نامه برخی اساتید دانشگاه آزاد خراسان رضوی به رهبر معظم انقلاب درباره حقوقشان

در متن این نامه چنین آمده است:

«بسمه تعالی»

محضر مبارک حضرت آيت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)

با عرض سلام و آرزوی تندرستی برای حضرتعالی،

همان‌گونه که مستحضر هستید خانواده‌ بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی همیشه در صف اول خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی در تربیت جوانان شایسته و فرهیخته بوده و هست و همچنین سهم دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم و افتخار آفرینی برای میهن عزیزمان در سطح ملی و بین المللی غیر قابل انکار می باشد.

لیکن این مجموعه، چند سالی است که از تبعیض و بی‌عدالتی موجود در نظام آموزش عالی کشور رنج می‌برد. این تبعیض منجر به ایجاد بی‌انگیزگی و بی‌رغبتی گسترده‌ در میان اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شده است. پر واضح است که دلیل این مدعا، تفاوتهای فاحش میان دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در بخشهای مختلف می‌باشد. از طرفی در طی عمر چند دهه‌ای دانشگاه (به ویژه از سال 1391 به بعد)، وعده‌های پرشمار مسئولان دانشگاه، خانواده‌ بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی را حقیقتاً خسته و ناامید کرده است تا جایی ‌که اکنون پس از سالها سکوت و تحمل این تبعیض، بر آن شدیم که دردنامه‌ خود را خدمت حضرتعالی ارائه نماییم تا همچون همیشه با نگاه عدالت‌خواه و نظر بلند حضرتعالی، مشکلات این خانواده مرتفع و شاهد بازگشت انگیزه و رغبت به تک تک اعضا باشیم.

تلاش می‌شود در این دردنامه، به طور مختصر به مهمترین موضوعات تبعیض اشاره گردد:

احکام حقوقی و دریافتی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی حداقل 7۰ % کمتر از دانشگاههای دولتی است و در مقابل، ساعات موظفی اساتید 50% بیشتر است.

مقایسه زیر به صورت میانگین و در تراز و رتبه‌های تقریباً یکسان انجام شده است (مستندات پیوست می‌باشد) :

حوزه مقایسه

رتبه عضو هیأت علمی

اساتید دانشگاه دولتی (سال 99)

اساتید دانشگاه آزاد اسلامی (سال 98)

‌ حقوق

استادیار

115,452,939 ریال

65,002,101 ریال

دانشیار

144,303,151 ریال

76,308,402 ریال

استاد تمام

196,328,390 ریال

103,260,857ریال

موظفی تدریس

استادیار

10 ساعت

15 ساعت

دانشیار

9 ساعت

14 ساعت

استاد تمام

8 ساعت

12 ساعت

همانطور که ملاحظه می نمائید مقایسه حقوق بین آخرین احکام سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی و آخرین احکام سال 99 دانشگاههای دولتی صورت گرفته است. به این دلیل که متأسفانه تا آخرین لحظات تنظیم این دردنامه، هنوز مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، احکام سال 99 را ابلاغ نکرده اند در حالی که اکثریت سازمانهای کشوری و لشگری به این مهم اقدام نموده اند.

در دانشگاه آزاد اسلامی، 50% حق‌الزحمه پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی علی العموم پرداخت نمی شود.

این عدم پرداخت، معلول بخشنامه های پژوهشی سختگیرانه و مختص دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد که نظیر آن در دانشگاه های دولتی وجود ندارد. لازم به ذکر است که در این بخش، حق تشویقی مقالات نیز بسیار کمتر از دانشگاههای دولتی است.

فرایند ارتقاء و تبدیل وضعیت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی بسیار طولانی و سخت گیرانه می‌باشد که معمولاً زمان بررسی و پاسخ به پرونده‌ها چند برابر نمونه‌های مشابه در دانشگاه‌های دولتی است.

نکته قابل تأمل این است که بررسی پرونده ارتقاء اساتید در دانشگاه آزاد را اساتیدی از دانشگاه دولتی در تهران بر عهده دارند که بسیار سخت‌گیرانه عمل می نمایند و حتی این شائبه قریب به یقین وجود دارد که نگاه مثبتی به ارتقاء اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی ندارند (مصداق این مدعا این است که در بند 3-1 ارزیابی مقالات، آن دسته از مقالاتی را که در مجلات علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی چاپ شده است ملحوظ نمی‌کنند).

گروه‌های آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاههای دولتی بسیار تضعیف شده اند.

به عنوان نمونه، شاهد هستیم که نیروهای متقاضی عضویت در هیأت علمی دانشگاه، با دستورات فرا قانونی به گروه‌ها تحمیل می‌شوند و در مقابل، نیروهای با سابقه و خدمتگزار گروه‌ها علی رغم نظر مثبت گروه از گروه‌ها کنار گذاشته می‌شوند. این در حالی است که ساختار دانشگاه، اساساً ساختاری حرفه‌ای است و در خصوص همکاری یا عدم همکاری با اساتید (در صورت نیاز)، این گروههای آموزشی هستند که باید نظر کارشناسی و تخصصی ارائه دهند.

از سال 1391 به بعد، نیروهای مدیریتی و اداری از خارج دانشگاه به این مجموعه تحمیل شده‌اند.

خانواده دانشگاه آزاد اسلامی دارای حدود 25000 عضو هیأت علمی و حدود 30000 كارمند است که اعتبار و موفقیت خود را مدیون دانشگاه آزاد اسلامی می‌دانند و به این ساختار تعلق روانی، شغلی و سازمانی دارند. تجربه فعالیت در این ساختار را داشته و با فرهنگ و اقتضائات آن آشنا هستند. بسیاری از این اساتید دارای رزومه‌ای بسیار درخشان در سطح ملی و بین‌المللی هستند و قابلیت، تعهد و شایستگی مدیریت این ساختار را درسطح کلان دارند. علی‌رغم وجود این نیروهای فرهیخته و با تجربه در جمعیت بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، از سال 1391 به بعد، متأسفانه مسئولانی از خارج دانشگاه به این مجموعه وارد شده‌اند که به صورت ویژه برای ایشان احکام استخدامی صادر می‌شود. ورود این مسئولان به بدنه دانشگاه همراه بوده است با ورود تعداد زیادی نیرو از سایر سازمانها و دانشگاههای دولتی به این دانشگاه (رویکرد پرولتاریا دارند). چالش ها و تبعاتی که ورود این نیروها به همراه داشته است عبارتند از:

تحمیل هزینه‌های سنگین روانی و مالی به بدنه‌ دانشگاه آزاد اسلامی صدور احکام خاص، شرایط خاص و حقوق خاص عدم شناخت از ساختار دانشگاه آزاد اسلامی و مدیریت مبتنی بر سعی و خطا که این مورد اخیر، خود منجر شده است به تغییرات فراوان در ساختار و چارت سازمانی و صدور بخشنامه‌های غیر کارشناسی شده و تغییر کوتاه مدت بخشنامه‌ها تزریق نگرش و رفتار موقت و بی ثبات به خانواده دانشگاه که باعث فرسایش ساختار دانشگاه شده است رویکرد خانواده دانشگاه نیز به مدیرانی که از بدنه دانشگاه نیستند همچون رویکرد فرزندان یک خانواده به "پدری ناتنی" شبیه است که فضای تعامل و همکاری صمیمانه را از این سیستم سلب نموده است بی‌توجهی به ایده ها و طرح های نیروهای با سابقه دانشگاه که می تواند علت و حتی معلول بی‌اعتمادی دوطرفه باشد

مصرانه پیشنهاد می کنیم جهت مدیریت دانشگاه در سطوح عالی، به افردی از بدنه خود دانشگاه اعتماد شود تا بهبود نتایج عملکردی دانشگاه را شاهد باشیم.

ضعف و نارسایی جدی در تأمین و توجه به امکانات رفاهی حداقلی در مقایسه با سایر دانشگاه ها و ارگان های دولتی و حتی خصوصی عدم دسترسی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مقالات علمی بین المللی از مسیر قانونی علی رغم الزام و تعهدات سختگیرانه پژوهشی به چاپ تعداد مقالات بیشتر نسبت به دانشگاههای دولتی تفاوت های جدی، معنادار و تحقیرآمیز در خصوص نوع رفتار سازمانی، نوع ادامه حضور و نوع تأمین حقوق و مزایای اساتید بازنشسته دانشگاه آزاد اسلامی در قیاس با دانشگاه های دولتی در سال‌های اخیر شاهد تحمیل طرح‌های پژوهشی با هزینه‌های سنگین از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران به واحدهای دانشگاهی بوده‌ایم.

این طرح ها با دستورات فرا قانونی مدیران انجام شده است که در خصوص ضرورت، کیفیت و مجری طرح ابهامات زیادی مطرح است.

در پایان لازم به ذکر است که تبعیض حقوقی و درآمدی در دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها در خصوص اساتید بلکه در مورد کارکنان و نیروهای شریف اداری دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعمال شده است به نحوی که نارضایتی و بی انگیزگی گسترده‌ای در بین این عزیزان ایجاد شده است.

لذا خواهشمند است نسبت به استیفای حقوق خانواده دانشگاه آزاد اسلامی که مجموعه ای چند ده هزار نفری است دستور پیگیری و اجرای عدالت مبذول فرمایید.

هرچند فراق، پشت امید شکست

هرچند جفا دو دست آمال ببست

نومید نمی شود دل عاشق مست

هر دم برسد به هر چه همت، دربست

جمعی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی

3 تیر 1399

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    0

    ی ساعت میان کلاس خاطره میگن. کلی پول میگیرن. طلبکارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کاملا حق با شماست! دیدم و شنیدم که تایید می کنم! همین کلاسای مجازی... استاد پیره، داده به نوه ی محترمش لپ تاپ و میکروفونو! نوه ش همش میگفت: استاد می فرمایند.... پدربزرگ من، نمیتونی درس بدی بشین توی خونه! جا رو باز کن برای جوون ترا! درضمن کارمندا رو از قلم انداختن! کارمندای دانشگاه آزاد اغلب دانشجوی دکتری یا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد هستن و هرروز، در محل کار حضور دارن و حتی بخاطر کرونا به صورت دورکاری در منزل هم مشغول کار هستن... اونوقت یه استادیار توی خونه از راه دور تدریس کرده و خاطره تعریف کرده و هزینه رفت و آمد هم نداده و در معرض ویروس کرونا قرار نگرفته، حداقل داره 6.5 میگیره معترضه! کارمندای قراردادی چی باید بگن که چون پارتی نداشتن نتونستن هیات علمی بشن و برای گذران زندگی به صورت ساعتی تدریس هم میکنن تا به زور بتونن ته تهش 4 تومن گیرشون بیاد؟ کارمندا آدم نیستن؟

  • ناشناس
    0

    تمامی مقالات یا شاید اکثر اونها، با روابط در مجلات چاپ میشند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      والله تا اونجایی که ما می دونیم اکثر مقالات اساتید دانشگاه دولتی و دانشجوهاشون بدون داوری و با یه تلفن چاپ می شه.

  • هیئت علمی پشیمان
    0

    وضعیت اسفناک اساتید هیئت علمی دانشگاه آزاد یک تراژدی دردناک هست...!!!

  • دانشگاه آزاد خوزستان
    0

    چنان کمر به نابودی هیئت علمی بسته شده که تا سالیان سال در این ملک و‌مملکت کسی سودای آموختن علم و دانش نداشته باشه..آیینه ی عبرتی برای نسل آینده...!!!

  • خانواده یک هییت علمی
    0

    دریغ از گوش شنوا و چشم بینا دیگه نمیدونیم داد این بیداد رو به کجا ببریم .

  • sasan
    0

    ما اعضا هیات علمی دانشگاه آزاد بدست طهران چی نابود شدیم. ما را دریابید...

  • موسی
    0

    اقا چطور نامه بدیم به رهبر چطور اخه بیت رهبری پاسخگو نامهای ما نشده هنوز اقا چند بار نامه زدیم پیگیری نمیکنن

  • میرحبیب موسوی
    0

    بسیار عالی دانشگاه آزاد نیاز مبرم به مدیریت مالی دارد حقوق کارکنان دانشگاه آزاد از آبدارچی خیلی از ادارات دیگر کمتر است

  • احمد حسین زاده
    0

    لطفا به وضعیت معشیت اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد رسیدگی کنید والله در قرن 21 در شرایط شعب ابی طالب هستیم

  • ناشناس
    0

    احسنت. هر آنچه که در طی این سالها می‌خواستیم بگوییم این عزیزان گفته اند. مشکل این دانشگاه هنگامی حل خواهد شد که مسئولان بلند پایه آن برخواسته از میان همین اساتید و کارمندان باشند و نه افرادی که چندین شغل در جاهای دیگر داشته و دارند و هیچ وقت غم معاش نداشته و تجربه ای در خصوص دانشگاه آزاد ندارند.

  • حسنزاده
    0

    حتما آقا بر این بی عدالتی برنخواهد تابید اگه مقامات دانشگاه بزارند فی الفور دستور رسیدگی عطا می فرمایند. این رو اضافه کنم که در مختارنامه اعراب عراقی گفتن ایرانیا چون عجمند باید پیاده به جنگ دشمن بروند و کیان به حکم فرمانده بر خلاف میل عمل کرد و الان قضیه دانشگاه آزادیا که فرماندهانش هم از دانشگاه دولتیاس می گن کارکنان دانشگاه دولتی بر آزاد اسلامیها برتری دارند وباید سوار بر اسب تامین زندگی باشند و دانشگاه آزاد اسلامیا در این جبهه وجهاد علمی پیاده باشند.به هیچ وجه من الوجوه قابل توجیه نیس وسریعا عذر مدیران این دانشگاه خواسته شود..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها