انوشیروانِ روحانی

تولدت مبارک خالقِ "تولدت مبارک"

امروز یکمِ مُرداد ماه، زادروزِ هشتاد و یک سالگیِ استاد «انوشیروانِ روحانی» است؛ آهنگساز «تولدت مبارک»، «سلطان قلب‌ها» و «گل سنگم» که بیش از شصت سال است بزرگترهایِ ما و خودِ ما با ساخته‌هایِ او زندگی کرده‌ایم.

تولدت مبارک خالقِ "تولدت مبارک"

امروز یکمِ مُرداد ماه، زادروزِ هشتاد و یک سالگیِ استاد «انوشیروانِ روحانی» است؛ آهنگساز و پیانونوازی که بیش از شصت سال است بزرگترهایِ ما و خودِ ما با ساخته‌هایِ او و با آن پیانونوازیِ پُر شورِ ایشان، زندگی کرده‌ایم.

بسیاری از آهنگ‌هایِ ماندگارِ ایران ساخته‌یِ اوست؛ از سلطانِ قلب‌ها و گلِ سنگم گرفته تا تولدت مبارک که تقریبا تمامیِ ایرانیان در مراسم‌هایِ تولد با آن خاطره دارند.

۵۰۰ قطعه آهنگ

همانطور که خودش گفته، تاکنون، حدود ۵۰۰ قطعه مختلف را ساخته است که تا به حال تنها ۵۰ تای آنها ضبط شده اند و حدود ۲۵۰ تای آنها هم نوشته شده اند اما از میان این کارها بدون تردید، ۳ اثر تولدت مبارک، سلطان قلب ها و گل سنگم از شهرت بیشتری میان عموم مردم برخوردار است.

افتخارات

ازبین همه افتخاراتی که انوشیروان در ایران و اروپا کشف کرده می توان به کسب جایزه نخست جشنواره موسیقی اسپانیا اشاره کرد برای آهنگ Mi Destino که ورژن اسپانیایی آهنگ سلطان قلبها است.

پاورقی

انوشیروان روحانی اولین کسی است که ارگ الکترونیکی را از ژاپن وارد کرد و رفته رفته آن را تعمیم داد. همچنین او اولین هنرمندی است که توانست در ایران هواپیمای شخصی بخرد. او هواپیمای کوچک سسنا به قیمت هفتصد هزار تومان خرید.

احداث مدرسه

روحانی در سال ۱۳۵۰ به هزینه شخصی مدرسه‌ ای در روستای کلشتر واقع در شهر رودبار استان گیلان احداث نمود.

بیوگرافی انوشیروان روحانی ، انوشیروان روحانی کجا زندگی میکند

فعالیت بین المللی

انوشیروان همیشه این دغدغه را داشت که موسیقی را از مرزهای کشورش ایران فراتر ببرد.‌ اولین جایزه جهانی او در سال ۱۹۶۷ به خاطر اجرای فرانسوی قطعه سلطان قلب ها به خوانندگی رزی آرمن در فستیوال آوازی اسپانیا بود

او سال ها بعد با همکاری ارکستر سمفونیک چک، آلبومی تحت عنوان love melodies را تولید کرد و در اواخر سال ۲۰۰۳ ترانه ای تحت عنوان : may be I may be you را برای گروه معروف اسکورپیوز که در رده آلترناتیو راک فعالیت می کند ساخت که در آلبومی تحت عنوان unbreakable توسط شرکتی فرانسوی روانه بازار شد و این قطعه مدت‌ها جزو قطعات پرفروش دنیا است.

تولدت مبارک خالقِ تولدت مبارک.

منبع: برترین‌ها

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • احمد رضا
    0

    سلام.جای تاسف اینکه ابتذال ومنهیات وگناه بعنوان خاطره خوب شصت ساله دراین خبر عنوان میشود.هنر مخصوصا در دوره قبل انقلاب جز انکار وحدانیت وشریعت نبود. افسوس از این شیطنت

  • رضا
    0

    حيف... و احسنت به چنين استاد بي نظير هميشه مايه افتخار مائيد ازش ياد بگيرن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها