اتفاق عجیب ۸۰۰ میلیون سال پیش دلیل آغاز حیات در زمین

دانشمندان دانشگاه اوکازای ژاپن در تازه‌ترین یافته‌های خود به نتایج جالبی درباره منشاء اصلی حیات در کره زمین دست‌ یافتند.

اتفاق عجیب ۸۰۰ میلیون سال پیش دلیل آغاز حیات در زمین

اینکه حیات در کره زمین دقیقا از چه زمانی آغاز شده همواره محل کنجکاوی بوده است. دانشمندان و نجوم شناسان بیش از سایرین به این مسئله می‌اندیشند. به تازگی دانشمندان دانشگاه اوکازای ژاپن به دنبال مطالعاتی که در این زمینه انجام داده‌اند به نتایج جالب توجهی دست یافته‌اند.

به گفته یکی از دانشمندان این تحقیق، زمین و ماه حدود ۸۰۰ میلیون سال پیش با تعداد بیشماری از شهاب سنگ‌ها بمباران شده‌اند، آن‌ها این فرضیه را در جریان بررسی سن ۵۰ دهانه مختلف ماه ارائه دادند. به اعتقاد آن‌ها ۸۰۰ میلیون سال پیش درست زمانی که اولین نشانه‌های زندگی پیچیده در زمین نمایان شده بود، شهاب سنگ‌ها در حال بمباران کره زمین و ماه بودند.

شهاب سنگ

بر خلاف زمین، ماه دچار فرسایش نشده است و همین امر باعث می‌شود دانشمندان بتوانند برخورد سیارک‌ها با سطح ماه و تاریخ دقیق این اتفاق را بررسی کنند.

بر اساس یافته‌های این تیم ژاپنی، دهانه‌های مورد مطالعه دقیقا در همان زمان یعنی ۸۰۰ میلیون سال پیش هنگام بارش شهاب سنگ‌ها ایجاد شده‌اند که طول آن‌ها ۱۹ کیلومتر است؛ اما حاصل این برخورد با سطح زمین سونامی‌ها، آتش سوزی‌ها و مقادیر زیادی فسفر بوده است.

به گفته این تیم تحقیقاتی شهاب سنگ‌ها هنگامی به وجود آمدند که یک سیارک غول پیکر به طول ۱۰۰ کیلومتر به ده‌ها صخره کوچکتر در اعماق منظومه شمسی برخورد کرد.

کره ماه

پروفسور کنتارو ترادا از دانشگاه اوکازا معتقد است این دوره تغییر و تحولات زیست محیطی بزرگی را بر روی زمین ایجاد کرده است و این بمباران بی‌امان می‌تواند به دلیل ایجاد فسفر زیاد، باعث آغاز حیات در کره زمین شده باشد. در هیچ کجای زمین به اندازه کربن، فراوانی هیدروژن یا اکسیژن نداریم، بنابراین فسفر یکی از عناصر اصلی زندگی در سیاره ماست.

این دانشمند افزود: فسفر برای غشای سلولی و مولکول حامل انرژی سلول‌های ATP نیز حیاتی است، این کمک می‌کند تا ستون فقرات، زنجیره‌های طولانی نوکلئوتید‌های تشکیل دهنده DNA را ایجاد کند. درک بمباران شهاب سنگی زمین موضوعی است که از نظر علمی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می‌تواند اثرات بالقوه خطرناکی برای زمین داشته باشد.

او گفت: انفجار کامبرین یک رویداد سریع تکاملی است که منجر به واگرایی گروه‌های اصلی حیوانات شده و ۵۴۱ میلیون سال پیش اتفاق افتاده است. از آن زمان حداقل پنج انقراض انبوه رخ داده که اثرات سیارک‌ها یکی از دلایل اصلی در نظر گرفته شده است؛ اما آن‌ها می‌توانند برای زندگی مفید هم باشند.

به گفته پروفسور ترادا زمان شناسی دهانه‌های ماه، بینش جدیدی را در مورد برخورد سیارک‌هایی ایجاد می‌کند که ممکن است اکوسیستم‌ها را به سمت ارگانیسم‌های بزرگتر و به طور فزاینده پیچیده از ۸۰۰ میلیون سال پیش سوق دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • Mohsen
    0

    این چه ترجمه ای بابا اه اه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها