عجیب‎ ترین جاذبه ‌های گردشگری ایران + عکس

از آنجایی که در کشور ما از این عجایب بسیار وجود دارد، بر آن شدیم تا این عجایب را با شما به اشتراک بگذاریم.

عجیب‎ ترین جاذبه ‌های گردشگری ایران + عکس

چشمه‌های باداب سورت

باداب سورت چشمه‌های پلکانی بینظیری در اطراف ساری است شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است و بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت شده است. چشمه‌های باداب سورت شامل دو چشمه می‌شود. چشمه پر آب آن بسیار شور است، یه قدری که در فصل زمستان یخ نمی‌زند. این چشمه استخری عمیق به قطر 15 متر دارد و در تابستان برای آب تنی استفاده می‌شود. آب این چشمه جهت درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و سردرد میگرن مفید است. چشمه دوم که در شمال غربی این چشمه قرار دارد ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و اکسید آهن را از قعر صخره‌ها به زمین می‌آورد. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها در شیب پایین دست کوهستانی خود طبقات و حوضچه های پلکانی منحصر و بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز را در اندازه‌های مختلف به وجود آورده است. ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل هایی با درختان سوزنی برگ، گیاهان بوته ای، درختچه‌ها و درّه‌ها در اطراف این چشمه‌ها مناظر چشم نوازی ایجاد کرده است.

کلوت های شهداد کرمان گرم ترین نقطه زمین

یکی از جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعی ایران کلوت‌های شهداد هستند. برخی، منظره کلوت‌های شهداد را چشم‌اندازی ماورایی و فرا زمینی توصیف می‌کنند. این منطقه با عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین شناخته شده است و بخشی از دشت لوت را دربر می‌گیرد که نامش در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. کلوت‌های شهداد در گستره‌ای 11 هزار کیلومترمربعی شکل گرفته‌اند و برخی این منطقه را شهر افسانه‌ای کلوت‌ها می‌نامند. این پدیده طبیعی حدود 20 هزار سال قبل در اثر فرسایش آبی و بادى، ایجاد شده است. شهداد منطقه ای کویری است و باید در فصول خنک و به ویژه پاییز به آن سفر کنید. هترین فصل سفر به شهداد، پاییز است و هوا رو به اعتدال می رود. زمستان شب‌های به شدت سردی در این فصل انتطار شما را می‌کشد؛ اما در اواخر اسفند گردشگران دوباره روانه کویر می‌شوند.

جنگل‌های سرخدار هیرکانی

درباره «پیرترین جنگل دنیا»، «یادگاری از اولین دوره جنگل روی زمین» یا «بازمانده‌ای از عصر یخبندان» چیزی شنیده‌اید؟ این‌ها همه عنوان‌هایی هستند که به جنگل‌های هیرکانی نسبت داده می‌شوند؛ جنگلی که برای دنیا اهمیت بسیاری دارد. جنگل‌های سرخدار میراث کهن کشور ما هستند؛ درختانی بادوام و همیشه سبز متعلق به دوران سوم زمین شناسی و قبل از عصر یخبندان است که می‌توان گفت ۱۹۰ میلیون سال بر روی زمین دوام آورده‌اند. پوست تنه این درخت سرخ است و احتمالا به همین علت چنین نامی را برای آن انتخاب کرده‌اند. چوب درون آن نیز به رنگ قرمز شاه بلوطی، قهوه ‌ای روشن و چوب بیرونی گاهی متمایل به زرد است. برگ های سوزنی آن نیز در مقابل حشرات بسیار مقاومند. سرخدارها معمولا بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر می‌کنند اما برخی گونه‌ها می‌توانند بیشتر هم عمر کنند. تعیین سن درختان سرخدار مشکل است زیرا داخل تنه خالی می‌شود و شمردن حلقه‌ها دشوار. علاوه بر این درختان سرخدار می‌توانند در شرایط نامطلوب، رشد خود را قرن‌ها متوقف کنند تا اینکه دوباره شرایط مهیا شود و سپس دوباره به زندگی باز گردند و رشد خود را از سر گیرند. در این سال‌ها حلقه و ضخامتی به تنه درخت اضافه نمی شود. جنگل‌های سرخدار در ارتفاعات گرگان، جنگل‌‌های نهارخوران تا جنگل‌‌های سوادکوه و در دره‌‌ها و پرتگاه‌‌های گیلان، مازندران و گرگان همراه با سایر گونه‌‌های جنگلی یافت می‌‌شوند. مهم‌ترین رویشـگاه طبیعی جنگل سـرخدار در ایـران در دره زرین‌گل شهرسـتان علی آباد کتول، اسـتان گلستان قرار دارد. سرخدار در زمین‌‌های سنگلاخی و پرشیب که به خوبی زهکشی شده و موادآلی بالا داشته باشد، می ‌روید.

گنبد نمکی طغرود

کوه نمک قم در ۱۵ کیلومتری جاده قم به سمت جعفریه قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی استان قم است. تاریخ زمین ‌شناسی گنبد نمکی قم به شصت میلیون سال قبل می‌رسد. گنبد نمکی طغرود که تنها گنبد نمکی متقارن جهان است، با داشتن دریاچه‌ای کوچک در دل خود پدیده‌ای طبیعی و نادر به شمار می رود. در این گنبد، بلورهای نمک به شکل تیغه‌های مشخص و کنگره‌دار درآمده‌اند و مناظر زیبایی را خلق کرده‌اند. این گنبد خیلی بزرگ است و گستردگی شمالی آن تا طول سه کیلومتر ادامه دارد. وجود دریاچه نمک در میان گنبد نکته قابل توجه دیگری است. در این منطقه گرمسیری بعد از بارندگی‌های فصلی به دلیل گرمای زیاد، آب‌های شور تبخیر و گنبدهای نمکی با اشکال بسیار متفاوت و زیبا شکل می‌گیرند که این امر موجب جذب گردشگران و توریست‌ها به این گونه مناطق می‌شود.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی جزیره قشم شناخته می‌شود. علاوه بر طبیعت زیبا و مسحور کننده‌ای که دارد حکایت‌ها و افسانه‌های زیبایی از زبان اهالی بومی قشم درباره این دره گفته می‌شود. آن‌ها اعتقاد دارند احجام سنگی موجود در این دره، میلیون‌ها سال قبل توسط موجودات فرازمینی به وجود آمده‌اند. از جذابیت‌های این دره، صداهای نسبتا ترسناکی است که با وزش باد و هجوم ماسه‌ها در دالان‌های تو در تویی که در میان دیواره‌های غول‌آسای تراشیده شده قرار گرفته‌اند، در سکون بیابان شنیده می‌شود. محلی‌ها هنوز هم اعتقاد دارند که شب‌ها، ارواح، اجنه و موجودات فرازمینی در این دره رفت و آمد می‌کنند. اشکال عجیب و غریبی که در طول هزاران سال بر اثر فرسایش صخره‌های دریایی به وجود آمده‌اند.

منبع: لست سکند

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    استفاده اقتصادی و نا کارآمدی وبی تدبیری مسؤلان موجب خواهد شد که با قرا داد 25سااه به برادران چینی واگذارشود. شاید این پیشنهاد موجب ارتقاء درآمدی شما نمایندگان اقلیت شود. یا پستی در حد رئیس مجلس یا......

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها