تیم روباتیک دختران افغانستان، دستگاه تنفس مصنوعی ساخت

اولین دستگاه تنفس مصنوعی ساخته تیم روباتیک دختران افغانستانی در شهر هرات رونمایی شد.

تیم روباتیک دختران افغانستان، دستگاه تنفس مصنوعی ساخت

دختران جوان افغانستانی موفق به اختراع دستگاه تنفس مصنوعی ارزان قیمت برای افراد مبتلا به ویروس کرونا شدند.

سمیه فاروقی و شش همکلاسی او در دبیرستانی در شرق هرات موفق شدند یک دستگاه تنفس مصنوعی ارزان قیمت تولید کنند. این دستگاه تنفس مصنوعی بسیار سبک بوده و قابلیت حمل و نقل آسان را دارد.

این دختران جزو تیم روباتیک افغانستان هستند و پیش‌تر در مسابقات بین المللی موفق به کسب مدال شده بودند. از ماه مارس (اسفند ماه) که ویروس کرونا در این کشور گسترش یافت، تیم روباتیک افغانستان تحقیقات خود برای ساخت دستگاه تنفس مصنوعی ارزان قیمت را آغاز کردند.

این دختران چهار ماه وقت برای اختراع این دستگاه صرف کردند و در این راه از طراحی دانشگاه ام آی تی و نیز راهنمایی‌های متخصصان دانشگاه هاروارد بهره‌مند شدند.

با هر بار شارژ این دستگاه می‌توان ۱۰ ساعت از آن استفاده کرد. هزینه تمام شده این محصول ۷۰۰ دلار است، این در حالی است که دستگاه‌های تنفس مصنوعی موجود در بازار هم اینک قیمتی معادل ۲۰ هزار دلار دارند.

اختراع این محصول در افغانستان می‌تواند باعث پیشرفت در مبارزه با شیوع ویروس کرونا شود. هم اینک تنها ۸۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی در تمامی افغانستان وجود دارد و دولت امیدوار است با تایید نهایی این محصول، به دستگاه‌های ارزان قیمت دسترسی داشته باشد.

ویروس کرونا ریه افراد را درگیر می‌کند و مبتلایانی که شرایط حاد دارند باید حتما از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنند. کمبود این دستگاه یکی از عوامل مهم افزایش شمار قربانیان در کشور‌های فقیر و کم درآمد است.

تاکنون ۳۵ هزار تن در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، متاسفانه یک هزار و ۱۸۱ تن جان خود را از دست داده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها