۳۰ ایده کسب و کار خانگی در دوره کرونا

حالا که خیلی‌ها به دلیل شیوع کرونا مجبورند در خانه بمانند، می‌توانند به فکر راه‌اندازی یک شغل خانگی باشند.

۳۰ ایده کسب و کار خانگی در دوره کرونا

مشاغل یا كسب و كار‌های خانگی آن دسته از فعالیت‌هایی است كه از سوی یك عضو یا اعضای خانواده در فضای مسكونی در قالب یك طرح كسب‌و‌كار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسكونی همجوار شكل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت یا كالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسكونی می‌شود. این تعریفی است كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برای مشاغل خانگی ارائه می‌كند. راه‌اندازی كسب‌وكارهای خانگی و راه‌اندازی كسب‌وكار در منزل می‌تواند مزایای گوناگونی را برای شاغلان این عرصه داشته باشد كه از جمله آنها می‌توان به حذف هزینه‌های جاری محیط كار مانند خرید، رهن و اجاره، مالیات، عوارض و قبوض مصرفی، ایجاد توازن بین مسؤولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از نیرو و تخصص اعضای خانواده، ایجاد زمینه‌های كار خانوادگی، امكان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد - شاگردی بین اعضای خانواده و... اشاره كرد. گرچه از گذشته‌های دور بسیاری از زنان به انجام مشاغل خانگی مانند قالیباف ی، تولید صنایع‌دستی، آرایشگری، شست‌وشو و اتوكشی و... برای ایجاد منبع درآمدی می‌پرداختند، امروزه تحولات حوزه فناوری اطلاعات و دسترسی سریع و راحت به اینترنت و شبكه‌های مجازی در سال‌های اخیر كمك كرده تا مشاغل خانگی دچار تحول شگفت‌انگیزی شود و بازار به مراتب بزرگ‌تری را پیش روی خود ببیند. این روزها مشاغل خانگی طیف وسیعی از كسب‌وكارها را دربر می‌گیرد، حوزه‌هایی كه گرچه قطعا به تخصص یا مهارت ویژه‌ای نیاز دارد، اما با كمی صرف انرژی و خلاقیت قابل یادگیری و ایجاد درآمدزایی است. در ادامه نگاهی به برخی از رایج‌ترین كسب‌وكارهای خانگی و ملزومات‌شان خواهیم انداخت. شاید تخصص یا مهارت شما هم جزو یكی از اینها باشد، اما تا‌به‌حال از جنبه درآمدزایی به توانمندی خود نگاه نكرده باشید. وقت آن رسیده كه برای ورود به یك شغل خانگی با درآمد مناسب آستین‌ها را بالا بزنید.
عسل اخویان طهرانی دانش

۱
پرورش قارچ: با توجه به رواج زیاد پرورش قارچ در سال‌های اخیر شاید فكر كنید كه بازار قارچ اشباع شده است. اما از آنجا كه این خوراكی خوشمزه و پرطرفدار گونه‌های بسیار متنوعی دارد و از طرفی تمامی اطلاعات و ریزه‌كاری‌های پرورش آن را به‌راحتی می‌توان در میان كتاب‌های موجود در بازار و منابع اینترنتی به دست آورد با كمی خلاقیت می‌توانید جای خود را در بازار پر تقاضای قارچ‌های خوراكی باز كنید.

۲
پرورش پرنده‌های زینتی: اگر از جمله افراد علاقه‌مند به نگهداری پرنده‌های خانگی هستید، ممكن است تجربه تخم‌گذاری این پرنده‌ها را در خانه داشته باشید. اما اگر قصد داشته باشید به چشم منبع درآمدی به آن نگاه كنید، قطعا باید محیط زندگی‌تان به گونه‌ای باشد كه امكان توسعه فضای این كار بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان برایتان میسر باشد. علاوه‌بر این از آنجا كه با موجودی زنده سر و كار دارید، پیش از هرچیز آموزش‌های لازم برای پرورش سلامت این پرندگان را بیاموزید.

۳
پرورش ماهیان زینتی: از جمله حوزه‌هایی است كه به چشم نمی‌آید اما بازار بسیاری وسیعی در جهان و حتی ایران دارد. تكثیر و پرورش برخی ماهیان زینتی نظیر گوپی، سیچلاید و گلدفیش در فضاهای محدود خانگی كاملا انجام‌شدنی است. اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید پیشنهاد می‌كنیم یك آكواریوم كوچك و یكی دو كتاب مربوط به تكثیر و پرورش ماهی‌های زینتی را از فروشگاه‌های آكواریومی بخرید و كار را با گوپی شروع كنید. ماهی زنده‌زا و مقاومی است. پس از این‌كه مهارت كافی در نگهداری و پرورش و تكثیر این ماهی را طی چند ماه پیدا كردید، كم‌كم سراغ ماهی‌های دیگر بروید. بعد در فكر بازاریابی و ارتباط با واسطه‌ها باشید و به‌تدریج تكثیر و پرورش صنعتی ماهیان زینتی را در بخشی از فضای خانه كلید بزنید.

۴
پرورش بلدرچین: پرورش بلدرچین از مواردی است كه در هر خانه‌ای امكان‌پذیر نیست. اما اگر خانه‌تان آپارتمانی نیست و شرایط نگهداری از پرندگان را دارید این روزها پرورش بلدرچین گوشتی و تخم‌گذار می‌تواند سودآوری مناسبی در بازه نسبتا كوتاهی داشته باشد. البته باید پیش از شروع این كار اطلاعات كافی برای نحوه نگهداری در شرایط بهداشتی و سالم این پرندگان را بیاموزید و در صورتی كه بخواهید آن را توسعه دهید حتما برای دریافت پروانه بهداشت اقدام كنید.

۵
دست‌سازها: از جمله مواردی است كه از سال‌های دور بخش عمده‌ای از مشاغل خانگی را دربر گرفته و امروز نیز حیات بسیاری از صنایع‌دستی ما به وجود چنین كسب‌وكارهایی وابسته است. این دسته شامل اقلام متنوعی مانند دستباف‌ها، سوزن‌دوزی، بافتنی، انواع سازه‌های تزئینی مانند مجسمه‌ها و... را شامل می‌شود. البته نكته‌ای كه در این مورد باید به آن توجه كنیم این است كه چشم ما ایرانیان به صنایع‌دستی رایج كشورمان عادت دارد و حتی خیلی از ما استادكاران ماهر در این رشته‌ها را می‌شناسیم و به آنها برای خرید مراجعه می‌كنیم، بنابراین اگر بخواهیم كسب‌وكار كوچكی را با بازار خوب در این حوزه راه‌اندازی كنیم، مهم‌ترین ابزاری كه به آن نیاز داریم خلاقیت است. ایده‌های خلاقانه در طراحی متفاوت و نوآورانه دست‌سازه‌ها می‌تواند به‌خوبی مخاطب خود را در بازار پیدا كند و سود‌آوری بسیار خوبی به همراه داشته باشد. در همه‌جای دنیا برای دست‌سازها ارزش افزوده بسیار زیادی قائل هستند.

۶
پرورش گیاهان زینتی آپارتمانی: پرورش گل و گیاه نیز از جمله مواردی است كه اگر فضای مناسبی برایش در خانه داشته باشید نه‌تنها مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نمی‌كند بلكه بسیار چشم‌نواز نیز هست. منابع خوبی برای آموزش نحوه تكثیر گیاهان آپارتمانی مختلف مانند كاكتوس و بنفشه آفریقایی كه سودآوری قابل قبول به همراه دارند در دسترس است و اگر بتوانید شرایط محیطی مساعدشان را فراهم كنید با هزینه معقول می‌توانید به درآمدزایی مناسبی بدون دردسر دست پیدا كنید.

۷
طراحی و تولید زیورآلات: یادگیری نرم‌افزارهای مورد نیاز برای طراحی جواهرات در كنار پشتكار و صدالبته ذوق و سلیقه شما می‌تواند مسیر جدیدی برای درآمد‌زایی به همراه داشته باشد.
همچنین بسیاری از زیورآلات دیگر مانند سازه‌های برنجی یا رزینی و... به‌راحتی در خانه امكان تولید دارد و مسیر فروش آنلاین نیز می‌تواند بازار خوبی برای فروش زیورآلات خاص به سبك شما را فراهم كند.

۸
تولید مواد خوراكی خانگی: شكل سنتی این كسب‌وكار خانگی كه این روزها همچنان پررونق مشغول فعالیت است، تولید مربا، ترشی، لواشك و سبزیجات خشك یا سرخ كرده است. البته این روزها اقلام خوراكی‌های خانگی به‌شدت متنوع شده و بازار این محصولات پرطرفدار دیگر فقط به همسایه‌های اطراف محل سكونت محدود نمی‌شود. در این كسب‌وكار نیز علاوه بر مهارت كافی، خلاقیت در نحوه ارائه می‌‎تواند تضمین‌كننده درآمدزایی خوبی برای شما باشد. هرچند با توجه به ارتباط مستقیم این حوزه با سلامت به‌شدت جای سازوكاری برای مجوزهای وزارت بهداشت به جهت اطمینان بیشتر مصرف‌كننده خالی است.

۹
شیرینی‌پزی و فینگرفود: شاید زمانی تصورمان از شیرینی و كیك‌های خانگی به كیك‌های ساده‌ای ختم می‌شد كه در ظروف یك‌بار مصرف ساده در سوپرماركت‌های نزدیك خانه‌مان می‌دیدیم. اما این روزها تولید كیك و شیرینی خانگی و غذاهای انگشتی از جمله مشاغل خانگی قوی به‌شمار می‌رود. فعالان این حوزه كه تعدادشان نیز اندك نیست این روزها بسیار حرفه‌ای هستند و رقابت تنگاتنگی برای ارائه محصولات باكیفیت و خاص مطابق سلیقه مشتری دارند. اما نگران نباشید، دوره‌های آموزشی زیادی به صورت حضوری و آنلاین مهارت‌های لازم برای پخت و تزئین كیك، شیرینی‌های خانگی و كوكی‌های تزئینی در دسترس است. اگر نگران هزینه تهیه لوازم مورد نیاز هم هستید، می‌توانید ابتدا كسب‌وكارتان را به صورت محدود راه‌اندازی كنید و به مرور براساس درآمدی كه به دست می‌آورید، تجهیزات خود را گسترده‌تر كنید.

۱۰
تولید پاكت و جعبه‌های كادو دست‌ساز برای مناسبت‌های مختلف: بسته‌بندی صنعت بسیار خلاقانه‌ای است كه روز به روز در حال پیشرفت است. این روند حتی در نحوه ارائه هدیه ما به دوستان‌مان در طول چند سال گذشته نیز به‌خوبی مشهود است. پس چرا از این دنیای پر از ایده و خلاقیت كه حتی به وسایل و ابزار گرانقیمت هم نیاز ندارد، برای تولید درآمد استفاده نكنید؟ برای شروع می‌توانید با كمی جست‌وجو در اینترنت با ایده‌های جالب و ویدئوهای آموزشی آشنا شوید. كمی كه در این زمینه تبحر پیدا كنید، قطعا نوآوری‌های بسیار بیشتری را متناسب با بازار هدف‌ اجرا خواهید كرد. برای فروش نیز در كنار فروش اینترنتی می‌توانید محصول‌تان را به فروشگاه‌های این اقلام یا لوازم‌التحریرفروشی‌ها ارائه كنید.

۱۱
چاپ سیلك: حتما لیوان‌، ماگ‌، پیكسل‌ و دیگر اقلام پلاستیكی یا لعابی و پارچه‌ای كه چاپ عكس‌ یا تصاویر كارتونی را روی آنها انجام می‌دهند را در بازار دیده‌اید. جالب است بدانید ابزار چاپ این اقلام ابعاد كوچكی دارند. به‌علاوه در مقایسه با بسیاری از تجهیزات تولیدی، هزینه بسیار بالایی برای خرید آنها لازم ندارید. پیشنهاد می‌كنیم اگر پس‌انداز مختصری دارید در اینترنت راجع به ابزارهای چاپ پیكسل و ماگ و... جست‌وجو كنید و بعد یكی از این چاپگرها و مواد اولیه‌اش را از بخرید و به خانه بیاورید.
حتما تجارب اول شما با شكست‌هایی همراه است اما كم‌كم طرز كارش را یاد می‌گیرد. از اینجا به بعد كافی است در فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام صفحه‌ای درست كنید و برای كار و محصولات‌تان تبلیغ كنید تا اولین سفارش را بگیرید.

۱۲
طراحی، مدیریت و پشتیبانی وبگاه: این‌كه وبگاه به‌گونه‌ای طراحی شود كه هم چشم‌نواز و گیرا باشد و هم تجربه كاربران از تعامل با آن به هدفی كه سفارش‌دهندگان از طراحی وبگاه داشته‌اند نزدیك شود و خروجی همه آنها به فروش بیشتر بینجامد، آرزوی مدیر هر كسب‌وكاری است. اگر طراح وبگاه خوبی باشید و در این زمینه مهارت كسب كنید نان‌ شما در روغن است! پشت رایانه در خانه می‌نشینید و وبگاه طراحی می‌كنید. با این‌حال با طراحی وبگاه كار تمام نمی‌شود. وبگاه برای فعال‌ ماندن نیاز به مدیری دارد كه محتواهای صفحات مختلف را از تولیدكنندگان محتوا بگیرد، آنها را بارگذاری و در زمان مناسب و با شیوه اصولی‌ای كه مشاور بهینه‌سازی موتور جست‌وجو می‌گوید، آن را منتشر كند. اگر در این كار خبره شوید در تمام دنیا برایتان كار هست و همه هم از خانه انجام‌شدنی است.

۱۳
مشاور بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (سئو كار): مدیر هر كسب‌وكاری كه وبگاهی راه‌اندازی كرده، حتما می‌خواهد كاربران اینترنت وقتی در مورد محصولش در گوگل جست‌وجو می‌كنند، وبگاه او را در صفحه اول و در رتبه‌های بالا ببینند. برای این‌كه این اتفاق بیفتد بایستی در مدیریت وبگاه و شیوه ارائه محتوا اصلاحاتی انجام شود و نكاتی مدنظر قرار گیرد. این نكات آنقدر متنوع و گسترده است كه موجب شده متخصصانی با دانش و تجربه خود مدیریت بهینه‌سازی یا مدیریت سئوی وبگاه‌های شركت‌ها، سازمان‌ها و مراكز مختلف را در اختیار بگیرند و پس از مدتی كار روی تنظیمات وبگاه، به‌تدریج كمك كنند رتبه وبگاه در گوگل بالا بیاید. این كاری است كه انجامش از خانه ممكن است و اتفاقا صاحبان كسب‌وكار پول خوبی به سئوكارهای باتجربه می‌دهند. از همین رو می‌توانید به سئو و پیشرفت و باتجربه‌شدن در آن فكر كنید. همین الان درباره سئو در گوگل جست‌وجو كنید!

۱۴
برنامه‌نویسی و طراحی اپلیكیشن (اپ‌های اپساز): برنامه‌نویسی و طراحی اپلیكیشن جزو پرطرفدارترین و پردرآمدترین مشاغل این روزها در تمام جهان است. اگر كمی وقت بگذارید و الفبای این كار را از طریق مطالعه كتاب‌ها و شركت در وبینارهای آموزشی بیاموزید، به‌زودی مهارتی خواهید داشت كه نه‌تنها در ایران كه در تمام دنیا برایتان شغل وجود خواهد داشت. به‌علاوه امروزه با وجود وبگاه‌های نظیر وردپرس و همچنین بسیاری از وبگاه‌های اپلیكیشن‌ساز، طراحی وبگاه و اپلیكیشن برای كسب‌وكارها، شركت‌ها و مشاغل مختلف آسان‌تر از هر زمانی شده است. از اینجا به بعد باید از ارتباطات خود بیشتر بهره بگیرید تا بتوانید اولین اپلیكیشن را برای اولین مشتری خود بسازید. تجربه و دانش و مهارت، سه ركن مهم برای موفقیت در این حوزه هستند.

۱۵
امور مشتریان و پشتیبانی اینترنتی كسب‌وكارها: شیوع كرونا موجب شد كه بسیاری از كسب و كارها بیش از گذشته به ظرفیت استفاده از نیروهای دوركار فکر كنند و از طرفی سمت‌وسوی كسب‌وكارشان را به سمت آنلاین شدن سوق دهند. پشتیبانی اینترنتی كسب‌وكارها نیز از آن مشاغلی است كه به‌راحتی از خانه قابل انجام است. تنها ابزاری كه نیاز دارید، دستگاهی است كه بتواند به اینترنت پرسرعت متصل شود. بنابراین با كمی جست‌وجو حتما با كسب‌وكارهایی روبه‌رو می‌شوید كه به دنبال نیرویی برای انجام پشتیبانی اینترنتی به صورت دوركار هستند. البته شاید خیلی درآمد بالایی نداشته باشد اما مزیتش این است كه اگر توانایی كنترل چند كار با هم را داشته باشید، می‌توانید برای چند مجموعه همزمان كار كنید.

۱۶
تولید پادكست: پادكست‌ها یا مجلات شنیداری، محتوای شنیداری هستند كه به خاطر شباهت زیادشان به رادیو گاهی به اشتباه به آنها رادیوآفلاین گفته می‌شود. مخاطبان این محتوای شنیداری كه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در جهان و همین‌طور كشور ما داشته، می‌تواند كودكان تا سالمندان را شامل شود. در تولید محتوا و شیوه ساخت این بسته شنیداری نیز محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید در هر حوزه‌ای كه به آن اشراف یا علاقه دارید پادكست‌ را تولید كنید. در حقیقت نحوه ارائه و میزان جذابیت محتوا از عوامل اصلی موفقیت پادكست‌ است. پادكست‌ها می‌توانند به صورت انفرادی یا گروهی، روایت محور یا مصاحبه و زنده یا از پیش‌تولید شده ارائه شوند. هم‌اكنون پادكست‌های زیادی به زبان فارسی در حال تولید هستند كه از میان آنها حوزه فوتبال، ارائه خلاصه كتاب‌ها، روایت رویدادهای واقعی جنایی - اجتماعی، بیوگرافی و تاریخی با استقبال بیشتری مواجه هستند.
برای تولید پادكست به هیچ‌چیز جز یك ذهن خلاق و گوشی هوشمند مجهز به نرم‌افزارهای همراه تولید و پخش پادكست نیاز ندارید. درآمدزایی این كسب‌وكار از طریق جذب حامی مالی و تبلیغات خواهد بود. هرچه بتوانید محتوای جذاب‌تری ارائه كنید و مخاطب بیشتری را جذب كنید قطعا درآمدزایی بیشتری نیز خواهید داشت.

۱۷
تولید محتوا برای شبكه‌های اجتماعی: تا دل‌تان بخواهد این روزها وبگاه و كانال و صفحه اینستاگرام به زبان فارسی داریم كه كسب‌وكارها و شركت‌های مختلف برای بهبود وضع كسب‌وكارشان ایجاد كرده‌اند، اما نمی‌دانسته‌اند چه مطالبی، با چه دسته‌بندی و با چه سبكی در چه صفحاتی و چطور باید بارگذاری كنند تا مشتریان بیشتری سراغ‌شان بیاید. تولید محتوا و تسلط بر فنون آن از مهارت‌های پرطرفدار در روزگار كنونی است كه هر روز مشتریان اینترنتی آن بیشتر از روزهای قبل می‌شوند. در این باره باید به فنون و مهارت‌های مربوط به نگارش مسلط شوید، با فتوشاپ و شیوه ویرایش عكس و فیلم و صدا آشنا باشید، كار با گوگل آنالیتیكس را بیاموزید و از اصول بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (سئو) هم تا حد خوبی باخبر باشید. در این صورت كم‌كم بازار كار خوبی برای‌ شما مهیا می‌شود كه به‌خوبی با كار پشت رایانه شخصی در خانه از پس آن برخواهید آمد.

۱۸
تبلیغ‌نویسی (كپی‌رایتینگ): برای صاحبان كسب‌وكار مهم است كه نیرویی داشته باشند كه بتواند متون تبلیغاتی ترغیب‌كننده برای فروش بیشتر محصولات‌شان بنویسد. هنر نویسندگی و شم بازاریابی اینجاست كه باید دست به دست هم بدهند تا كاربران گریزان از خواندن و دیدن پست‌های تبلیغاتی در فضای وب و شبكه‌های اجتماعی را وادار به كلیك روی این پست‌ها كند. تبلیغ‌نویسی دنیای بسیار وسیع و پیچیده‌ای است كه پس از تسلط به فنون گوناگون تولید محتوا می‌توانید كم‌كم به فكر ورود به این حوزه باشید. این روزها وبینارهای گوناگونی در این زمینه برگزار می‌شود كه برای پیداكردن آنها كافی است در اینترنت جست‌وجو كنید. كتاب‌های خوبی هم در این زمینه وجود دارد و از آن كارهای پردرآمد می‌تواند باشد كه كه برای گرفتن حقوقش نیازی نیست پا از در منزل بیرون بگذارید!

۱۹
ترجمه و ویراستاری: اگر به زبان خارجی تسلط كافی دارید و همچنین به متون ادبی یا علمی به زبان فارسی و هر زبان دیگری تسلط دارید، قطعا یكی از ساده‌ترین كارهایی كه می‌توانید به‌راحتی در خانه كسب درآمد داشته باشید ترجمه و ویراستاری است. این موضوع می‌تواند شامل ترجمه و ویراستاری مقالات و كتاب‌های علمی در حوزه تخصصی‌تان باشد كه در این صورت بازار هدف‌تان دانشجوها و نشریات علمی خواهند بود. یا می‌توانید از طریق همكاری با انتشارات و مجلات و روزنامه‌های مختلف كتاب، مقاله یا گزارش‌های مختلف را ترجمه یا ویراستاری كنید. این روزها حتی تولیدكنندگان برخی پادكست‎‌های صوتی نیز نیاز به همکاری با مترجمان برای تولید محتوای مورد نیازشان دارند.

۲۰
ساخت تیزر و موشن‌گرافی: اگر به كارهای تبلیغاتی علاقه دارید، مسلط‌ شدن به نرم‌افزارهای ساخت تیزر و تولید موشن‌گرافی كه این روزها مورد علاقه همه كسب‌وكارهاست، چندان كار دشواری نیست. باید رایانه‌ای با كارت گرافیك و سی‌پی‌یو قوی در خانه مهیا كنید. بعد در چند وبینار آموزشی در این حوزه شركت كنید تا اصول كار را بیاموزید. از اینجا به بعد باید دست به كار تولید چند تیزر آزمایشی شوید و آن را در صفحات شبكه‌های اجتماعی و كانال‌های پیام‌رسان به اشتراك بگذارید و نمونه كارهای‌تان را تبلیغ كنید تا به‌‎زودی اولین مشتری به شما پیام بدهد و قرارداد ببنیدید.

۲۱
مشاوره آنلاین: منظورمان از مشاوره آنلاین ارائه توصیه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف است. اگر تخصص ویژه‌ای در رشته‌هایی مانند روان‌شناسی، طراحی داخلی و معماری، حقوق و... دارید شاید بد نباشد كه به فضای مجازی از این پس به چشم محلی برای ارائه خدمات نگاه كنید. قطعا هرچه مشاوره شما كاربردی‌تر و تخصصی‌تر باشد جامعه مخاطبان‌تان افزایش خواهد یافت و شیوه تبلیغ دهان به دهان در کنار استفاده از فضای تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در رونق كسب‌وكارتان بسیار مؤثر باشد.

۲۲
تدریس آنلاین: شاید تا چند وقت پیش تدریس خصوصی یكی از منابع درآمد كمكی برای افراد صاحب دانش یا هنری مانند زبان‌های خارجی، موسیقی، نقاشی، آشپزی و... بود. اما رفت و آمد به خانه كسی كه نمی‌شناسیم، همیشه نگرانی‌ها و خطراتی به همراه دارد. با شیوع كرونا و رونق گرفتن آموزش‌های مجازی، این روزها بازار تدریس آنلاین داغ شده است. پس اگر مهارت یا دانشی دارید كه می‌توانید به صورت تصویری آن را آموزش دهید، بدون نگرانی و دلهره سریع‌تر دست به كار شوید و با كمك فضای مجازی مخاطبان‌تان را بیابید.

۲۳
عروسك‌سازی: ساخت عروسك نیز از آن دسته مشاغلی است كه نه سر و صدایی دارد و نه هزینه گزافی برای تهیه لوازمش نیاز است. شاید بگویید عروسك‌سازی مهارتی بسیار دشوار و پر از ریزه‌كاری است. ولی قرار نیست كه در خانه با تجهیزات اولیه عروسك برنامه‌های عروسكی را تولید كنید. با كمی جست‌وجو در میان ایده‌های موجود در فضای مجازی می‌بینید كه بسیاری از انواع عروسك‌های فانتزی در عین خاص و تك بودن مراحل ساخت بسیار پیچیده‌ای ندارند. كافی است بتوانید گروه هدف را در ابتدای شروع كار به‌درستی انتخاب كنید و محصول‌تان را براساس سلیقه گروه هدف به‌نحوی تولید كنید كه به صورت معمول در هر مغازه عروسك‌فروشی ندیده باشد.

۲۴
برنامه‌نویسی رایانه: از جمله مهارت‌هایی است كه این روزها مخاطب زیادی دارد و هر روز به تعداد موقعیت‌های شغلی دوركار بر پایه این مهارت، افزوده می‌شود. از طرفی احتیاجی نیست كه حتما تحصیلات دانشگاهی در این زمینه داشته باشید. در حقیقت در دنیای فناوری كسی برنده خواهد بود كه بتواند كار حرفه‌ای‌تری ارائه كند نه كسی كه مدرك بالاتری دارد. البته قطعا اگر تحصیلات‌تان نیز در این زمینه باشد، مسیر هموارتری پیش‌رو خواهید داشت. با این وجود اگر احساس می‌كنید به این حوزه علاقه دارید می‌توانید فعالیت‌تان را با آموزش از طریق روش‌های خودآموز آغاز كنید و با اجرای پروژه‌های ساده در ابتدا دستان خود را ورزیده كنید. وبگاه‌های آموزشی آنلاین زیادی نیز این روزها با ارائه پروژه‌های آموزشی برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف از جاوا و سی‌پلاس‌پلاس تا پایتون و اندروید را آموزش می‌دهند. حتی بسیاری از این آموزشگاه‌های آنلاین در پایان شما را با بازارهای موجود برای مهارت‌تان آشنا می‌كنند. به مرور زمان با افزایش مهارت می‌توانید به نیروی دوركار بسیاری از مجموعه‌ها تبدیل شوید و از خانه با انجام كار مورد علاقه‌تان به درآمدزایی برسید.

۲۵
طراحی لباس و خیاطی: خیاطی و طراحی لباس از جمله مشاغل خانگی پرسابقه است. در حال حاضر دوره‌های فنی‌حرفه‌ای و كلاس‌های آموزشی فراوانی برای آموزش خیاطی و طراحی لباس در دسترس است. از طرفی به تجهیزات گرانقیمت یا شرایط ویژه‌ای برای راه‌اندازی این كسب‌وكار نیاز ندارید. اگر احساس می‌كنید خیاطی به اندازه فرسایش جسمانی‌اش درآمدزایی ندارد، شاید به خاطر نگاه سنتی به این حرفه است. با كمی جست‌وجو و آشنایی با ذائقه حال حاضر بازار به‌راحتی می‌توانید از طریق فضای مجازی محدوده مخاطبان‌تان را افزایش دهید. همچنین می‌توانید با مزون‌ها یا فروشگاه‌های لباس نیز ارتباط برقرار كنید و بر اساس قرارداد همكاری با آنها وارد همكاری شوید.

۲۶
بازاریابی تلفنی و اینترنتی: بسیاری از مشاغل این روزها به دنبال نیروهای دوركار برای تبلیغ و بازاریابی تلفنی و اینترنتی هستند. اگر فرد خوش‌صحبتی هستید و روحیه ارتباطی قوی دارید بدون شك بازاریابی تلفنی و اینترنتی یكی از بهترین روش‌های كسب درآمد برای شما خواهد بود. این موضوع در صورتی كه در حوزه خاصی مثل صنایع غذایی، دارو و... تخصص داشته باشید، می‌تواند به عملكرد تخصصی‌تر شما و درآمدزایی بیشترتان نیز منجر شود.

۲۷
راهنمای گردشگری مستقل: راهنمای گردشگری از آن دست مشاغلی است كه نیاز به اخذ مجوز دارد. بنابراین اگر به طبیعت یا میراث فرهنگی علاقه‌مندید می‌توانید با شركت در دوره‌های آموزشی راهنمایان گردشگری فرهنگی یا طبیعت‌گردی و سپس قبولی در آزمون جامعی كه از سوی وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود، كارت یا همان مجوز لازم برای راهنمای گردشگری شدن را دریافت كنید. این روزها بسیاری از راهنمایان گردشگری به صورت مستقل با كمك تبلیغ در فضای مجازی اقدام به ارائه تورهای خصوصی می‌كنند كه درآمدزایی مناسبی نیز دارد. البته همه اینها منوط به پایان دوران همه‌گیری كرونا و بازگشایی كامل فضای گردشگری در كشور خواهد بود. اگر هم راهنمای رسمی هستید و در این دوران به دلیل خانه‌نشینی متأثر از كووید-19 درآمد خود را از دست داده‌اید، شاید بتوانید از ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارائه اطلاعات تخصصی تاریخی یا برگزاری تورهای مجازی و معرفی اماكن تاریخی و گردشگری اقدام كنید.

۲۸
مشاوره تور شخصی: اگر در دسته سفربروها طبقه‌بندی می‌شوید و به مكان‌های مختلفی بارها سفر كرده‌اید و معمولا دوستان و آشنایانی كه می‌خواهند سفر بروند با شما مشورت می‌كنند، یعنی به نوعی كارشناس سفر هستید! پس چرا از اطلاعاتی كه در طی سال‌ها به دست آورده‌اید درآمدزایی نكنید. خرجش ساخت یك صفحه مجازی یا طراحی وبگاهی است كه در آن اطلاعات مختلفی را برای علاقه‌مندان به سفر فراهم كنید. از طرفی به صورت خصوصی برای هر علاقه‌مندی می‌توانید بسته مسیر سفر پیشنهاد دهید. به عنوان مثال خانواده‌ای با دو فرزند خردسال می‌خواهد برای شهریور سفری داخلی داشته باشد و بودجه‌ مشخصی را نیز برای سفر در نظر گرفته ‌است، شما می‌توانید بهترین مقاصد متناسب با فصل و شرایط خانوار، طول سفر، وسیله سفر، محل اقامت، اماكنی كه در مقصد می‌توانند از آن بازدید كنند و برنامه‌ریزی دقیق برای بازدیدها با توجه به دوری و نزدیكی اماكن از هم و ساعت مجاز بازدید از آنها در ازای مبلغ منصفانه‌ای پیشنهاد كنید.

۲۹
فروش اینترنتی گل و گل‌آرایی: گل‌آرایی و فروش گل تا چند سال پیش نیاز به مغازه‌‌ای داشت و بیشتر كاری مردانه بود. اما این روزها بسیاری از افراد به‌ویژه خانم‌ها در خانه خود گل‌آرایی می‌كنند و سفارش مشتری را با پیك به دستشان می‌رسانند. از آنجا كه شما براساس سفارش روزانه نیاز به خرید گل به مقدار مشخصی خواهید داشت، شرایط و تجهیزات زیادی برای نگهداری گل‌ها نیاز ندارید. از طرفی چون گل‌ها به صورت سفارشی آماده می‌شود دست‌تان برای نوآوری و خلاقیت و تغییر ذائقه عموم جامعه به سمت سبك خاصی كه از آن پیروی می‌كنید، فراهم‌تر خواهد بود. از طرفی قیمت تمام‌شده نیز با توجه به این‌كه هزینه‌های مكان و مالیات روی گل‌ها اضافه نمی‌شود، برای مشتری بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

۳۰
برگزاری مراسم جشن: برگزاری مراسم جشن در منزل افراد یكی از دیگر از كسب‌وكارهایی است كه به مغازه و دفتركار ویژه‌ای نیاز ندارد. می‌توانید برای این كار برخی قسمت‌ها مانند آشپزی، پذیرایی یا نورپردازی را برون‌سپاری كنید یا به صورت خانوادگی این كسب‌وكار را دنبال كنید و همگی در آن با توجه به مهارتی كه دارید فعالیت و ملزومات برگزاری مراسم مورد نظر را براساس سلیقه مشتری فراهم كنید.

۳۱
فروش اینترنتی محصولات هنری: اگر در زمینه هنری خاصی مانند نقاشی یا خطاطی تبحر دارید، می‌توانید از ظرفیت فضای مجازی و افراد تأثیرگذار در شبكه‌های اجتماعی برای ارائه نمونه كار و تبلیغ آثارتان استفاده كنید. ارائه تابلوهای نقاشی و خطاطی، سفارش نقاشی پرتره یا نقاشی روی پارچه و لباس از جمله مواردی است كه مخاطبان زیادی را در فضای مجازی به خود جذب كرده‌اند. این روزها كه بسیاری از ما بیش از گذشته به خرید آنلاین اقلام مورد نیاز خود روی آورده‌ایم، فروش آنلاین محصولات هنری می‌تواند با استقبال خوبی روبه‌رو شود. از طرفی به دلیل این‌كه پای واسطه‌ای در میان نیست هم درآمد بهتری خواهید داشت و هم مشتری با قیمت مناسب‌تری می‌تواند محصول دلخواهش را دریافت كند.

۳۲
دوخت ماسك: براساس توصیه وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با كرونا استفاده از ماسك در دوران كنونی شیوع كووید-۱۹ الزامی است و از طرفی گفته شده استفاده از ماسك‌های پارچه‌ای نیز می‌تواند در كاهش انتقال این ویروس مؤثر باشد. اگر كمی با خیاطی آشنا هستید و در خانه چرخ‌خیاطی دارید دوخت ماسك‌های پارچه‌‌ای می‌تواند روش خوبی برای كسب درآمد در این دوران كه بسیاری از مشاغل نیز با مشكل روبه‌رو شده‌اند، باشد.

منبع: جام جم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها