ماجرای آتش‌سوزی کتیبه کول‌فرح ایذه

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه گفت: برخی افراد در ماجرای آتش سوزی در محدوده نگارکندهای کول‌فرح ایذه بدون توجه به راستی‌آزمایی دقیق ماجرا به قضاوت زودهنگام پرداختند.

ماجرای آتش‌سوزی کتیبه کول‌فرح ایذه

مهدی فرجی اظهار داشت: بر اساس گفته های نگهبان محوطه ، بچه های خانواده‌ای که برای تفریح به حاشیه کول فرح رفته بودند درکنار یکی از نقش برجسته ها آتش کوچکی برپا کردند.

وی افزود: نگهبان این محوطه باستانی بلافاصله با حضور در محل ضمن خاموش کردن آتش، به والدین بچه‌ها تذکر داد ‌و آنها نیز پس از این جریان منطقه را ترک کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه تاکید کرد: متاسفانه برخی افراد از این آتش بسیار کوچک با عنوان آتش‌سوزی نقش برجسته های کول فرح سخن گفتند و ابعاد ماجرا را بسیار وسیع کردند.

فرجی با بیان اینکه بودجه لازم برای تکمیل سایبان‌های این محوطه تاریخی مصوب شده‌است گفت: با تلاش صورت گرفته از سوی پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر و پیگیری های مدیرکل محترم میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به زودی سایبان های مخصوصی بر اسکلت های فلزی برگشت پذیری که پیشتر نصب شده است برای حفاظت نگارکندهای کول‌فرح نصب خواهد شد.

سنگ‌نگاره‌های کول‌فرح یا سنگ‌نگاره‌های کول‌فرح که با نام کتیبه‌های سنگی کول‌فرح در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است، مربوط به دوره عیلامیان - دوره الیمایی است که در شهرستان ایذه، روستای کول‌فرح جای گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ۱۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.


منبع: ایرنا

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها