مطالبه‌گران «اعدام نکنید»، «ربات» و «آلبانی‌نشین» نبودند

کاربران شبکه‌های اجتماعی میان« اعدام _ نکنید»‌ها به تندی از «ایران ‌اینترنشنال» و پوشش سخنرانی «مریم رجوی» انتقاد کردند.

مطالبه‌گران «اعدام نکنید»، «ربات» و «آلبانی‌نشین» نبودند

مریم رجوی که با پشتیبانی برخی اکانت‌های بی‌نام و نشان توییتر همچون دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده امریکا و سلطنت‌طلبان مشغول سوار شدن بر موج «اعدام نکنید» بود، روز گذشته با چنین موج انتقادی مواجه شد که حتی کاربرانی را که به‌طور معمول از واژگان محترمانه در توییت‌های‌شان استفاده می‌کنند نیز بر آن داشت تا به تندی از او و گروهک تروریستی تحت مدیریتش و البته «ایران‌اینترنشنال» انتقاد کنند.

این میان البته برخی کاربران نظیر امید بلاغتی، فعال رسانه‌ای معتقد بودند که «ایران‌اینترنشنال» باید هدف اصلی انتقادات باشد. او در همین زمینه در توییتر خود می‌نویسد: «از هشتگ مریم رجوی [...] خورد خوشم میاد اما واقعیت اینه که رجوی و امثالهم یک‌صدم نفوذ خود رسانه‌ای مث ایران اینترنشنال رو توی توده مردم ندارند. خود ایران‌اینترنشنال رو باید موضوع اصلی این پوشش زنده می‌کردیم (هنوزم دیر نیست) و در اصل ایران‌اینترنشنال [...] خورد.» سعید نمکی، فعال رسانه‌ای نیز به شکل دیگری بر این مهم تاکید کرد و با یادآوری نقش ایران‌اینترنشنال در این میان نوشت که «عرضم حضورتان که «اعدام نکنید» اما برای یادآوری معروضم که مریم رجوی [...] خورد» همراه با همه متعلقاتش حتی مزدک (میرزایی) که دوستش دارم!» حسین رزاق، فعال توییتری نیز در همین رابطه نوشت: «هشتگ مریم رجوی [...] خورد آن لولوی مجاهدین که بالای سر ملت نگه داشته بودند برای فکر نکردن به فردا را هم نابود کرد. مردم نشان دادند آن‌قدر آگاه هستند که غذای مورد علاقه هر جنایتکاری را به وقتش سرو کنند.»

واکنش‌ها اما به همین‌جا ختم نشد. مرتضی گلپور، خبرنگار حوزه دولت روزنامه ایران نیز «ایران‌اینترنشنال» و مدیران این شبکه را که براساس اسناد منتشر شده بخشی از سرمایه‌گذارانش را چهره‌های به نسبت سرشناس عربستان‌سعودی تشکیل می‌دهند، مخاطب قرار داد و نوشت: «آقا یا خانم ایران‌اینترنشنال! کشورهای جهان، با کسانی که دوش به دوش دشمن، علیه مردم و وطن خودشون می‌جنگند، چه‌کار می‌کنند؟ بگید ما هم همون رفتار رو با منافقین بکنیم. حتی بنی‌صدر و شاپور بختیار حاضر به نوکری دژخیمی به اسم صدام نشدن، اما شما به مریم رجوی [...] خور می‌گید رییس‌جمهوری منتخب؟!» مسعود بهنود نیز در این میان به نوع دیگری به انتقاد از این شبکه تلویزیونی پرداخت و نوشت: «این همه از رفع تبعیض و یکسانی گفت و نگفت پس چرا خودش به چنین بازسازی مهیبی از صورت متوسل شده، در حالی که هفتاد سالگان دیگر با عینک‌های ته استکانی و سبیل و ریش، درون آن دخمه دارند می‌پوسند. نفرین بر همه آدمکشان و خشونت‌طلبان. ظالم و مظلوم در کار نیست.»

ضعف داخلی

بدین‌ترتیب و با تمام این مباحث، خط و مرز کاربران با «مجاهدین» مشخص است و جالب آنکه اکثر قریب به اتفاق کاربرانی که علیه «ایران‌اینترنشنال» نوشتند، همان‌ها بودند که مطالبه «اعدام نکنید» را تکرار می‌کردند تا به روشنی بر ادعاهای برخی چهره‌های نزدیک به جریان سیاسی اصولگرا که آنان را «ربات» و «آلبانی‌نشین» معرفی کرده بودند، تکذیب کنند اما در این میان شاید اصلی‌ترین پرسش به عملکرد صداوسیمای جمهوری اسلامی برگردد؛ صداوسیمایی که با ظرفیت‌های فراوان تشکیل شده تا با پوشش بی‌طرفانه و بدون موضع‌گیری اخبار و اطلاعات عموم جامعه را از تماشای شبکه‌های خارج از مرزها بی‌نیاز کند اما به‌زعم تحلیلگران و ناظران پس از گذشت بیش از ۴ دهه از عمر انقلاب، نه‌تنها این مهم محقق نشده، بلکه مدیران رسانه ملی از قرار معلوم به ‌جای پرداختن به نقاط ضعف خود و اصلاح آنان، همچنان «فضای مجازی» را مقصر پنداشته و گاه و بی‌گاه تلاش‌هایی را برای اعمال محدودیت‌های بیشتر بر آنان به کار می‌برند. اقدامی که با رشد فیلترشکن‌ها میان ایرانیان احتمالا راه به جایی نمی‌برد و چنان‌که کاربران نیز در یکی، دو روز گذشته تاکید کردند، بهبود نقاط ضعف رسانه‌های داخلی تنها راه بازسازی پل‌های ارتباطی میان مردم و حاکمیت است.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها