ارتباط پرونده اکبر طبری با آیت الله آملی چیست؟

امروز باید از آقایان یزدی و زاکانی و همه اصولگرایانی که تا دیروز اتهامات طبری را به آملی لاریجانی نسبت می دادند سئوال کرد: پس چه شد آن همه شور فسادستیزی؟ مگر این همان فردی نبود که مدعی بودید، دو رئیس قوه را بیچاره کرده؟

ارتباط پرونده اکبر طبری با آیت الله آملی چیست؟

ارتباط پرونده طبری پور با آیت الله آملی چیست؟

✍️ امتداد - محمدپوریا بهشتی: مردادماه سال 98 حرفهای آیت الله یزدی علیه آملی لاریجانی منتشر شد که واکنش تند آیت الله آملی را هم به همراه داشت. مبنای همه این مسائل هم دستگیری علی اکبر طبری‌پور بود. از همان زمان، تا دو هفته قبل که رهبری در یک سخنرانی از «پاکدستی» آیت‌الله آملی سخن بگوید، اصولگرایان آملی لاریجانی را متهم به فساد می‌کردند. اما به یکباره همه چیز فروکش کرد.

حالا بار دیگر ضرغامی در یک مصاحبه معتقداست که آملی لاریجانی نمی‌تواند بگوید فساد طبری به من مربوط نیست. او گفته است: «اینکه الان رئیس قوه قضاییه وقت بگوید حالا این یک مدیر بوده که فساد کرده و به من ربطی ندارد، شاید در مواردی تا حدی قابل پذیرش باشد اما در این مصداق خاص، این سخن قابل قبول نیست. آن فرد از طرف رئیس قوه به همه دستور می‌داده، اعمال نفوذ می‌کرده، فساد مالی هم پیدا کرده است.» (انتخاب 22 تیر 99)

اگر به سال قبل بازگردیم می بینیم که آیت الله یزدی نیز به موضوع دستگیری طبری اشاره کرده و گفته بود: «رییس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟!» او البته به این مساله نپرداخته بود که طبری از زمان ریاست آقای هاشمی شاهرودی در قوه قضائیه بود و آنچه امروز در دادگاه بررسی میشود هم رنگ بوی فساد در دهه هشتاد را بیشتر دارد.

اما با این حال آقای یزدی مشخصا به موضوع ساخت و ساز مدرسه آیت الله آملی اشاره کرده بود. در پاسخ آیت الله آملی اما گفته بود که ساخت مدرسه را به یک «نفر» سپرده است که نامش را در نامه بیان نشده است. آقای آملی می گوید که قرار بود این فرد برای ساخت این مدرسه بانی آن را هم خودش پیدا کند. در این بخش از نامه آمده بود: «زمانی که مدیر مدرسه وضعیت نابسامان ساختمان قبلی مدرسه را مطرح کردند، بنده به جهت اشتغال در قوه قضاییه به ایشان گفتم که اینجانب در ساخت مدرسه هیچ دخالتی نمی کنم و این از باب مصالح مختلفی بود که بنای بر رعایت آنها داشتم از جمله همین حرف و حدیث ها که جنابعالی گاه و بی گاه بیان ‌می کنید . ایشان بعد از مدتی گفت یکی از آشنایان ما که مساجد و ساختمان های مشابهی ساخته است، حاضر است ساختمان مدرسه را بعهده بگیرد و بانیانی هم برای اینکار بیابد . بنده هم گفتم به شرط آنکه هیچ ارتباطی به اینجانب پیدا نکند، مانعی ندارد.»

سئوال این است که آیا در مورد پرونده ساخت مدرسه آیت الله آملی هم طبری باید پاسخگو باشد؟ سئوال اساسی تر این است که آیا سازنده مدرسه که آقای آملی میگوید «از آشنایان ما بود» همین اکبرطبری است؟ پاسخ آقای ضرغامی به این موضوع چیست؟ آیا او از ماجرا مطلع است؟ اگر این فرد طبری است چرا در دادگاه به این موضوع پرداخته نشده است؟ همین مسائل باعث میشود به این فکر کنیم که آیا ممکن است بخشی از پرونده اکبر طبری پور به طور محرمانه رسیدگی شود؟

امروز باید از آقایان یزدی و زاکانی و همه اصولگرایانی که تا دیروز اتهامات طبری را به آملی لاریجانی نسبت می دادند سئوال کرد: پس چه شد آن همه شور فسادستیزی؟ مگر این همان فردی نبود که مدعی بودید، دو رئیس قوه را بیچاره کرده؟ آیا رئیس قوه در این امور دخیل بود؟ اگر بود چرا در دادگاه هیچ اثری از این موضوع دیده نمیشود؟ اگر نبود، چرا بیان کردید؟

این مساله یک صورت و شکل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. آنهم اینکه مثلا آقایان یزدی و زاکانی معتقد باشند که پرونده به آیت الله آملی مربوط است اما با اظهار نظر رهبری دچار مشکل شده اند. در این صورت باید به این حرفهای آیت الله یزدی که همان زمان اتفاقا به آیت الله آملی توصیه کرده بود رجوع کنیم. او به آملی توصیه کرده بود: «هرچند در مساله‌ای نظر ولی‌فقیه خلاف عقیده من باشد، موظفم که اطاعت کنم؛ چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است.»

آیا سکوت او و سایرین به خاطر شکسته نشدن حریم ولایت و حاکمیت است؟ یا آنکه ضرغامی، زاکانی و آقای یزدی در مورد آملی اشتباه می‌کردند و روی عذرخواهی ندارند؟ شفاف شدن این موضوع به خاطر تبعات فعلی و آتی آن اهمیت بسیاری دارد.

منبع: امتداد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ارد مفتاحی
    0

    باعرض سلام احتراما به عرض میرساند که ما در محله حمزه اباد کهریزک اب اشامیدنی نداریم. به داد ما برسیدلطفا"

  • زاگرس انارانی
    0

    حالا که پرونده به پایان نرسیده تامشخص شود چه کسانی دخیل هستند یا نیستند بخش مهمی از پرونده هم با منصوری مدفون شده!!!!ضمن اینکه اسم نبردن از املی در دادگاه در حال حاضرنیز دلیل بر بی گناهی وی نمی تواند باشد!!!!ضمنا تو چرا هنوز هیچی نشده برای املی گریبان چاک کردی؟بادمجون دور قابچین ....

  • yad
    0

    مگه توهم برتون داشته آقای لاریجانی بدبخت کی رییس قوه بوده

  • عزیزی
    0

    سلام خسته نباشی خداروشکربلاخره تواین مملکت کسی پیداشدملت راازیرچپاول سودچندبرابر بانکهانجات بده.ازتون خاهش دارم پیام مارابه اقای ریسی برسانیدبخاطردستورالعمل ۲۱/۴/۹۹که حمایت وجانبداری چندین سالی دادگاهها ازبانکها دستورتوقف شوصادرکردندبی نهایت متشکریم خدااجرشون بده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها