بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پنجمین سالروز امضای برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای ضمن اشاره به جوانب مختلف اهمیت توافق هسته ای، بر ضرورت اجرای آن تاکید کرد.

بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پنجمین سالروز امضای برجام

به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالروز امضای برجام[توافق هسته‌ای] در بیانیه‌ای گفت: این یک دستاورد تاریخی چندجانبه برای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در جهان است و به امنیت منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند.

بورل در ادامه این بیانیه مطرح کرد: برجام تنها ابزار برای فراهم کردن ضمانت‎های ضروری راجع به برنامه هسته‌ای ایران است. این توافق شامل تعهدات مربوطه اجرایی از سوی ایران در ازای لغو تحریم‌ها از سوی جامعه جهانی با چشم‌انداز عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است. این توافق همچنین امکان نظارت و راستی ‌آزمایی بی‌سابقه را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم می‌کند و من خواستار فعالیت مداوم حرفه‌ای، فنی و بی‌طرفانه آژانس هستم. اجرای کامل برجام از سوی تمامی کشورهای عضو هنوز هم بسیار مهم است.

او همچنین درباره خروج آمریکا از برجام بیان کرد: جای تاسف دارد که آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود و از آن موقع در هیچ نشست یا فعالیتی مشارکت نداشته است. اعضای باقی‌مانده در برجام به فعالیت جمعی در راستای در نظر گرفتن نگرانی‌های پیرامون اجرای [تعهدات] هسته‌ای در چارچوب این توافق و همچنین تاثیرات گسترده‌تر خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها از سوی آن ادامه می‌دهند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این بیانیه افزود: به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون برجام، مصمم هستم تا به همراه بقیه اعضای این توافق و جامعه جهانی برای حفظ برجام تلاش کنم. نباید گمان کنیم که در آینده دوباره فرصت این برای جامعه جهانی پیش خواهد آمد تا به روشی چنین جامع برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کنند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها