ظریف پس از جلسه با کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد؛

بررسی پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک کاری مجلس و وزارت خارجه برای تشویق صادرات

وزیر امور خارجه گفت: کمیته مشترک کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه با هدف تشویق صادرات غیرنفتی تشکیل می‌شود.

بررسی پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک کاری مجلس و وزارت خارجه برای تشویق صادرات

«محمد جواد ظریف» امروز سه شنبه پس از پایان نشست با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارداشت: جلسه بسیار خوبی داشتیم نزدیک به سه ساعت بحث خیلی تخصصی و کاری برای دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه انجام شد.

وی افزود: ما هم تلاش‌ها و هم چالش‌هایمان را در این حوزه گفتیم و هم وظایفی که وزارت امور خارجه دارد. همکاران در کمیسیون سوالات بسیار خوبی را مطرح کرده و مسائل بسیار خوبی را تذکر دادند و پیشنهادهای خیلی خوبی مطرح شد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: مهمترین کاری که در این جلسه کردیم این بود که ریاست کمیسیون پیشنهاد کرد کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به مسئولیت معاون اقتصادی و کمیسیون برای تشویق صادرات تشکیل شود، برای اینکه ما بتوانیم مسیرهای کمک به صادرات غیرنفتی را بازتر کنیم و موانع را برداریم و کمیسیون هم از لحاظ قانون گذاری‌هایی که مجلس می‌خواهد انجام دهد به ما کمک کند.

ظریف تصریح کرد: اطمینان دارم که این جلسه خوبی بود البته روز یکشنبه هم جلسه خیلی خوبی با کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس داشتیم و آنجا هم بحث‌های خیلی خوبی مطرح شد امیدوارم بتوانیم این روش را به عنوان یک روش همکاری مداوم با مجلس ادامه دهم.

وزیر امور خارجه همچنین درخصوص سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اظهارداشت: چینی‌ها اسفندماه پیش‌نویس خود را بر مبنای پیش‌نویس ما ارائه دادند و ما درباره اینکه این دو پیش‌نویس را نهایی کرده و به یک توافق برسانیم، مذاکره می‌کنیم.

وی یادآورشد: در تماس ویدئو کنفرانسی که ۱۰ روز قبل با وزیر خارجه چین داشتم، به آنها اطلاع دادم که ما آماده مذاکره برای برای نهایی کردن هستیم و شروع به مذاکره کردیم.

ظریف خاطرنشان کرد: زمانی که متن نهایی شود و مورد توافق قرار بگیرد، در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید و بر اساس محتوای متن و اینکه چه میزان تعهدات مشخص دارند و یا برنامه بیشتری هست، باید درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وزیر امور خارجه همچنین درباره اقدامات و پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی برای اقدام تروریستی آمریکا و شهادت سردار سپهبد سلیمانی اظهارداشت: بلافاصله پس از شهادت سردار سلیمانی ساعت ۶ صبح روز جمعه در وزارت امور خارجه برای اقدام حقوقی، سیاسی و تبلیغی جهانی برای حفظ و رعایت خون سردار سلیمانی و نشان دادن جنایتکار بودن و تروریست بودن رژیم آمریکا برنامه‌ریزی کردیم.

ظریف گفت: از جمله این برنامه‌ها ایجاد ستادی در وزارت امور خارجه در بالاترین سطح برای پیگیری مسائل حقوقی و بین‌المللی شهادت ‌سردار سلیمانی بود. همه همکاران من از جمله همکارانم در بخش حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه، سفارت ایران در ژنو- نمایندگی ما در دفتر اروپایی ملل متحد- و در نیویورک موظف شدند موضوع را پیگیری کنند و اقدامات متعددی در همه این مراکز انجام شد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: یکی از اقدامات اطلاع رسانی به گزارشگر ویژه اقدام‌های فراقانونی بود که نتیجه آن بحمدالله گزارشی بود که منتشر شد و نشان دهنده اقدام غیرقانونی ایالات متحده است. برخورد تند ایالات متحده نشان می دهد که چه مقدار از این حرکت ما نگران است.

به زودی طرحی را برای فعال‌سازی دیپلماسی‌ اقتصادی به صحن می‌بریم

همچنین عزت الله اکبری تالار پشتی در خصوص نشست امروز کمیسیون با وزیر امور خارجه گفت: محور این جلسه دیپلماسی اقتصادی و رفع موانع بر سر راه صادرات تولید داخل بود. وزارت خارجه یکسری موانع قانونی که ما باید ‌آن را برطرف کنیم یکسری بحث‌های نظارتی هست که در این زمینه باز هم موانعی سر راه وزارت خارجه هست.

وی گفت: امیدواریم این روند ادامه یافته و به زودی مجلس طرحی را برای الزام دولت به فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی که معنی آن رفع موانع قانونی هست به زودی به صحن خواهیم برد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها