عوارض سیگار برای زنان ده برابر مردان

یک متخصص بیماری های قلبی و عروقی می گوید که 10 برابر بیشتر زنان از تدخین دخانیات آسیب می خورند. این آسیب سبب انواع سرطان و نازایی ها می شود.

عوارض سیگار برای زنان ده برابر مردان

سیگار می تواند شریان ها و شریان های جنسی زنان و مردان را مختل کند. این سبب ناتوانی های عدیده ای بویژه ناتوانی جنسی و ناباروری می شود. مصرف سیگار در سال های اخیر در اقشار زیادی من جمله زنان افزایش پیدا کرده و سن تدخین کاهش یافته است. این ارتباط مستقیم با مرگ و میرهای به دلیل بیماری های غیر واگیردار و ناباروری دارد . دو مقوله ای که در باره آنها هشدار داده شده است. پرسش این است که به ترتیب، تدخین چه صدماتی به سلامت زنان، مسایل هورمونی و سکسولوژی زنان و در هایت ناباروری دارد.

جعفر گلشاهی، « استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری های قلبی و عروقی» ،این موضوع را واکاوی می کند.

گلشاهی، متخصص بیماری های قلبی و عروقی، گفت: دخانیات ، تمام مویرگ ها یبدن را دچار اختلال می کند. شدت این اختلال وابسته به مقدار مصرف سیگار، سن مصرف سیگار و طول مدت مصرف است.جز سن، هر کدام از این فاکتورها بیشتر باشد ، باعث می شود که معبر داخلی شریان ها تنگ تر شود. تمام شریان های قطور و نازک، آهسته به اختلال دچار می شوند. اختلالات می تواند طی دو دهه برملا شوند و عوارض خود را نشان دهند. کسی که در بیست سالگی شروع به سیگار کشیدن کند ، حدود چهل سالگی اختلالات را تجربه می کند. تنگی ها شریان ها می توانند خود را مانند سکته های قلبی و مغزی نشان دهند. تنگی شریان های کلیوی و نارسایی ها و عملکرد ضعیف علایمی هستند که ممکن است پس از چند سال کار بیماران را به دیالیز بکشند.

عادت ماهانه زنان سیگاری بدون تخمک گذاری اتفاق می افتد
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، در تشریح « شرایط بالینی زنانی که دخانیات مصرف می کنند» ادامه داد: تنگی شریان های دستگاه تناسلی نیز از موضوعات مهم است. در مردان موجب افت توان جنسی و در زنان ممکن است باعث نامنظم گشتن عادت ماهیانه شود. حتی ممکن است عادت ماهیانه را عادی داشته باشند اما متوجه نشوند که با تخمک گذاری همراه نیست. بطور کلی نامنظم شدن عادت ماهیانه، بیش و کم شدن میزان خونریزی، غیر قابل پیش بینی شدن تخمک گذاری، عوارض جنسی سیگار برای زنان محسوب می شود.

خونریزی ماهانه در زنان سیگار ی تا 10 روز
وی افزود: اگر ماه را 28 روز در نظر بگیریم، هفته اول می تواند عادت ماهیانه باشد و روز چهاردهم روز تخمک گذاری زنان است. این در زنان عادی بین 13 تا 15 روز تلورانس دارد. ولی در افراد سیگاری این نظم و انظباط را ندارد. ممکن است آنها یک ماه 20 ام یا یک ماه 10 ام تخمک گذاری کنند. یا اصلا یک ماه تخمک گذاری نداشته باشد. در واقع عوارض واد سمی در سیگار ، وقتی بر شریان های تناسلی زنان نفوذ می کنند ، فرایند تولید مثل آنها را نامنظم می کنند. حتی این بر زمان خونریزی زنان هم تاثیر دارد و می تواند زمان آن را تا ده روز افزایش دهد. این برای خانم هایی است که بیش از 10 سال سیگار مصرف می کنند.

عوارض سیگار برای زن ها ده برابر بیشتر از مردها است
گلشاهی اشاره کرد: مشکلات تناسلی - جنسی جدای تمام عوارض قلبی، ریوی و عروقی است که در زنان سیگاری بر جای خود است. عوارضی مانند سرطان پستان و مثانه بر قوت خود باقی است. همه عوارضی که مردها دارند هم زن ها دارند؛ و باید بگویم که عوارض سیگار در زن ها ده برابر شدیدتر از مردان است.

زنان سیگاری ده برابر بیشتر مستعد سرطان ها
این متخصص قلب و عروق گفت: بدترین نوع دخانیات قلیان است و متاسفانه زیادند زنانی که امروز قلیان تدخین می کنند. هر یکبار قلیان کشیدن ( متوسط 15 دقیقه) معادل 70 تا 100 سیگار است. توجه کنید که عارضه تخمدان کمترین عارضه سیگار برای زنان است. عارضه های اصلی سرطان ها ی دهان و زبان، مری، ریه، مثانه و معده و سکته های مغزی و قلبی است . آنچه در زنان وجود هم هست و ده برابر آن برای مردان است.

بسیاری ازاختلالات با ترک سیگار از بین می روند
گلشاهی تاکید کرد: عارضه ها مشکلات برطرف نمی شوند مگر با قطع سیگار . البته رابطه مستقیم با مدت مصرف سیگار دارند. عوارض قلبیو سیگار پس از پنج سال ترک سیگار برمی گردد. یعنی شرایط فرد هیچ تفاوتی با افراد سیگاری نخواهد داشت. این در رابطه با عوارض ریوی سیگار ده سال است. البته اگر بیماری پیشرفته ای قبل از ترک ایجاد نکرده باشد.

اولین اقدام زوجین برای درمان ناباروری باید ترک سیگار باشد

وی افزود: مسایل هرمونی مربوط به عادت ماهانه، عوارض روحی هم دارد. بهم ریختگی برنامه طبیعی تخمک گزاری در زنان، بی تردید عوارض روحی و روانی هم دارد. همچنین تاثیر آن بر ناباروری محرز است. همسرانی که سیگاری هستند، مشکل ناباروری دارند و در تلاش برای علاج هستند، پیش از هر اقدام پزشکی باید سیگار را ترک کنند. توجه کنید که زن و مرد هر دو باید سیگار را ترک کنند. زیرا همین اتفاق برای مردان نیز می افتد. ممکن است تشکیلات اسپرم سازی او مختل شود.

ترک سیگار سبب بهبود نظم تخمک گذاری
گلشاهی در پایان گفت: ترک سیگار سبب بهبود نظم تخمک گذاری در زنان می شود. اما ناتوانی جنسی مردان اگر در حد ناتوانی نعوذ باشد ، باید اقدام درمانی انجام شود. افراد به طور طبیعی با خیزش از خواب نعوذ دارند. افراد سیگاری اگر این نعوظ را نداشته باشند، سبب سیگار است که به شریان تناسلی آنها صدمه زده است. آنها باید اقدام به درمان و بازگشایی شریان های تناسلی کنند، تا امکان باروری برای آنها فراهم شود. در خانم ها کار به اینجا نمی رسد. توانایی جنسی خود را پس از ترک سیگار بدست می آورند.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نادر
    0

    این جا هم تبعیض جنسیتی؟؟!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها