۱۰ درصد کادر درمان استان کرمان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی علوم پزشکی کرمان، از افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا در استان کرمان خبر داد و گفت: حدود ۱۰ درصد کادر درمان استان نیز مبتلا شدند.

۱۰ درصد کادر درمان استان کرمان به کرونا مبتلا شدند

مهدی شفیعی، شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طی دو هفته اخیر در استان کرمان افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان شناسایی شده، بستری و فوتی‌های ویروس کرونا را شاهد هستیم اظهار داشت: این افراد با علائم مختلفی به مراکز درمانی مراجعه کردند که این مسئله نشان از آن دارد که چرخه انتقال ویروس دوباره در استان کرمان برقرار شده است.

وی، با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که افزایش تعداد مبتلایان کووید 19 در استان کرمان ادامه موج اول بیماری است یا اینکه موج دوم شیوع ویروس کرونا در استان کرمان آغاز شده است افزود: تا چند هفته آینده و با جمع‌بندی تعداد مبتلایان و روند شیوع بیماری و تحلیل آمار این مسئله مشخص می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با اشاره به اینکه در ابتدای اپیدمی کرونا در استان کرمان توان آزمایشگاهی خود را روی بیمارانی گذاشتیم که از جواب آزمایش بیشتر منتفع می‌شدند گفت: در ابتدا از بیماران بستری در بیمارستان این تست گرفته می‌شد.

وی، با بیان اینکه در مرحله بعد که فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی، تعطیلی اصناف و محدودیت‌های ترافیکی در استان اجرا شد با روند کند شیوع ویروس در سطح جامعه رو‌به‌رو شدیم افزود: در این مرحله به سراغ شناسایی کانون‌های شیوع ویروس در جامعه رفتیم.

شفیعی، با اشاره به اینکه هیچ محدودیت و کمبودی از لحاظ انجام تست و کیت‌های آزمایشگاهی در استان کرمان نداریم تصریح کرد: واقعیت این است که انجام تست‌های زیاد نیازمند منابع مالی زیادی است و در روند درمان و بهبود بیماران نیز تاثیر بسزایی ندارد.

وی، با عنوان اینکه در حال حاضر شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه افزایش زیادی داشته و تقریبا همه‌گیر شده است افزود: در وضع موجود گرفتن تست‌های زیاد از افراد خیلی موثر نیست چرا که بلافاصله بعد از مراجعه بیمار بنا را بر ابتلای به کرونا گذاشته و خدمات درمانی آغاز می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با اشاره به اینکه تمام شهرستان‌های استان کرمان درگیری نسبی با کرونا دارند گفت: اصناف بازگشایی شده و جامعه کم کم به حالت عادی برگشته است.

وی، با تاکید بر اینکه به لحاظ تست کمبودی در استان نداریم اما در فرآیند درمانی بیمارن تاثیری ندارد افزود: در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از هر چیز در قطع زنجیره انتقال ویروس در جامعه موثر است.

شفیعی، با اشاره به اینکه درصد نسبتا بالایی از مردم مبتلا هستند و تست‌گیری از همه اثری در کنترل ویروس ندارد گفت: تست برای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه مانند خانم‌های باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند گرفته می‌شود اما مردم باید برای جلوگیری از انتقال ویروس پروتکل‌ها را رعایت کنند.

وی، با عنوان اینکه 40 تا 60 درصد مبتلایان به ویروس کرونا علایم خفیف دارند که در سطح جامعه در حال تردد هستند تصریح کرد: برای همه مردم امکان تست نیست و نه در ایران که در هیچ جای دنیا هم این امکان وجود ندارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با بیان اینکه در سه آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان و در آزمایشگاه‌های شهرهای جیرفت، بم، سیرجان و رفسنجان امکان گرفتن بیش از هزار تست وجود دارد افزود: انجام این میزان تست لازم نیست.

وی، با اشاره به اینکه از طرف ستاد ملی کرونا برای باز بودن تالارها به استان‌ها اختیارات داده شده است گفت: از آنجا که در زمان تعطیلی تالارها مراسم به سمت باغ‌ها، خانه‌ها و اماکن و فضاهای محدودتری رفته بود که مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد از این رو در استان کرمان تصمیم بر بازبودن تالارها است.

شفیعی، با بیان اینکه وقتی بیماری تا این اندازه قدرت دارد که همه گیری ایجاد کند پس خطر آن خیلی جدی است و نباید آن را ساده گرفت افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند ما را در برابر ویروس ایمن کند.

وی، با اشاره به اینکه نظافت دست‌ها و استفاده از ماسک بسیار ضروری است و مردم برای جلوگیری از شیوع بیماری در سطح جامعه باید همکاری کنند گفت: سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان یک مرجع بین‌المللی پروتکل‌هایی دارد که کشور ما از آن بهره می‌گیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با بیان اینکه استفاده از ماسک تایید شده این سازمان است و نشان داده که در کنترل بیماری بسیار موثر بوده است گفت: توصیه جدی داریم که مردم بلافاصله که از منزل بیرون می‌آیند ماسک بزنند و استفاده صحیح از ماسک داشته باشند.

ویف با عنوان اینکه عدم استفاده صحیح از ماسک باعث انتقال و شیوع بیشتر کرونا می‌شود افزود: استفاده از ماسک یک الزام است چرا که از انتشار بیماری در جامعه جلوگیری می‌کند.

شفیعی، با بیان اینکه گشت ویژه مقابله با کرونا نیز تشکیل شده و مردم تخلفات و گزارشات عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را گزارش کنند گفت: شایعه مبتلا شدن نیمی از پرسنل بیمارستان‌ها در استان کرمان کذب بوده و واقعیت ندارد.

وی، با اشاره به اینکه هر بیمار روزانه به سه تا پنج نفر پرسنل برای مراقبت نیاز دارد و کار سختی است عنوان کرد: حدود 10 درصد پرسنل و کادر درمان استان از ابتدای شیوع بیماری به ویروس کرونا مبتلا شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با بیان اینکه وقتی یکی از کادر درمان به بیماری مبتلا می‌شود باید در منزل تا بهبودی کامل استراحت کند و نمی‌تواند خدمات بدهد گفت: این مسئله باعث کم شدن تعداد کادر درمان و خستگی سایر نیروها می‌شود لذا از مردم درخواست داریم که توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها