جشنواره فیلم فجر آنلاین می‌شود؟

بررسی برگزاری آنلاین پنج جشنواره مهم سازمان سینمایی در حالی در دستور کار قرار گرفته که این سوال مطرح می‌شود که آیا جشنواره ملی فیلم فجر هم، به شرط برگزاری، قرار است آنلاین شود؟

جشنواره فیلم فجر آنلاین می‌شود؟

روابط عمومی سازمان سینمایی در خبری اعلام کرده است دومین جلسه هماهنگی جشنواره‌های سینمایی با حضور حسین انتظامی - رییس سازمان سینمایی - و دبیران پنج جشنواره ملی و جهانی فجر، حقیقت، کوتاه و کودک و نوجوان برگزار شده است.

در این خبر نام ابراهیم داروغه‌زاده به عنوان دبیر جشنواره ملی فجر ذکر شده که در کنار محمدمهدی عسگرپور - دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر - ، علیرضا تابش - دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان - ، محمد حمیدی مقدم - دبیر جشنواره سینما حقیقت - و سیدصادق موسوی - دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران - در جلسه حضور داشته و با توجه به کرونا و ضرورت اتخاذ سیاست‌ها و روش‌های اقتضایی مقرر شده است هر یک از دبیران در شورای سیاستگذاری خود، جنبه‌ و میزان برگزاری آنلاین را بررسی کنند. همچنین گزارشی از نرم‌افزار جشنواره جهانی ارائه و مقرر شده همه جشنواره‌ها از یک پلتفرم مشترک که قابلیت شخصی‌سازی داشته باشد استفاده کنند.

در جلسه رائد فریدزاده - دبیر شورای بین الملل سازمان سینمایی و معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی - هم گزارشی را از تجربه بازار مجازی کن و حضور ایران در این جشنواره ارائه کرده است.

اما یک نکته مهم درباره بررسی آنلاین برگزار کردن جشنواره‌های سینمایی در این است که از ابتدای شیوع کرونا در کشور درباره برگزاری یا تعویق برخی از این جشنواره‌ها خبرهایی متتشر شده بود، ولی درباره جشنواره ملی فجر خبرهای رسمی چندان زیاد و قابل توجه نبود جز این‌که ابراهیم داروغه‌زاده بارها تاکید کرده که دیگر تمایلی به پذیرش مسئولیت دبیری این جشنواره ندارد، هرچند شاید با توجه به این‌که پزشک است در شرایط فعلی بتواند از لحاظ اشراف به مسائل پزشکی گزینه خوبی باشد.

البته غیر از دبیری جشنواره، این مسئله را باید مدنظر قرار داد که با توجه به ادامه شیوع کرونا در کشور که بر روند تولید فیلم‌ها نیز تا حدی تاثیرگذار بوده و همچنین هشدارهایی که درباره وخیم شدن اوضاع در نیمه دوم سال از سوی کارشناسان مطرح شده است، کلیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در هاله‌ای از ابهام بوده و پیگیری‌ها حاکی از این است که هنوز وضعیت برگزاری این روایداد مشخص نیست، ولی اگر قرار بر برگزاری باشد گویا نظر رییس سازمان سینمایی بر ادامه حضور داروغه‌زاده در سمت دبیری جشنواره فجر است که خبر منتشرشده هم گویای همین نکته است.

نکته قابل توجه دیگری که در این خبر به چشم می‌خورد، بررسی چگونگی برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان است که به تازگی فراخوان بخش المپیاد آن منتشر شده و برگزاری آن در حال پیگیری است.

درباره جشنواره سینما حقیقت هم پیگیری‌های مدتی قبل ایسنا از دست‌اندرکاران مربوط به این نتیجه رسیده بود که این جشنواره حتما برگزار می‌شود، که البته بررسی برگزاری آنلاین آن از مدت‌ها قبل شروع شده بود تا اگر شرایط برگزاری فیزیکی به لحاظ همه‌گیری بیماری مهیا نبود، فقط آنلاین برپا شود.

برخی کارشناسان معتقدند در شرایطی که بسیاری از جشنواره‌های سینمایی دنیا به تعویق افتاده یا برای امسال تعطیل شده‌اند، شاید جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران و حقیقت شرایط ایده‌آل‌تری برای آنلاین برگزار شدن داشته باشند، اما برای برگزار شدن یا نشدن باقی جشنواره‌ها شاید نیاز باشد رویکرد دیگری را درنظر گرفت.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها