ناگفته‌هایی از پرونده مرگ شهردار سئول / شهرداری که به اتهام تجاوز خودکشی کرد

بعد از پیدا شدن جسد پارک، شهردار پایتخت کره جنوبی، این شهر پنج روز عزای عمومی اعلام کرده و مراسمی منحصربه‌فرد برای خداحافظی از او ترتیب داده است. راز این محبوبیت چیست؟

ناگفته‌هایی از پرونده مرگ شهردار سئول / شهرداری که به اتهام تجاوز خودکشی کرد

اتفاقات بعد از خودکشی شهردار سئول همچنان همه را شوکه کرده است. با اینکه پارک وون سون متهم به آزار جنسی منشی خود بود و برخی می‌گویند به همین علت خودکشی کرده اما محبوبیت او هر لحظه در حال بیشتر شدن است.

بعد از پیدا شدن جسد پارک، شهردار پایتخت کره جنوبی، این شهر پنج روز عزای عمومی اعلام کرده و مراسمی منحصربه‌فرد برای خداحافظی از او ترتیب داده است.

پارک وون ـ سون پیش از این چند روز مفقود بود. در حالیکه همه به دنبال او می‌گشتند، دخترش یادداشتی شبیه به وصیت نامه از او یافت که در آن خطاب به همه، به‌خصوص بستگانش ابراز "پشیمانی" می‌کند و می‌گوید: «بخصوص برای خانواده‌ام برای همیشه متأسفم، چون من تنها باعث درد آن‌ها شدم.»

پارک وون سون یک روز پیش از مرگ توسط منشی خود به آزار جنسی متهم شده بود. منشی آقای پارک که از سال 2015 میلادی تا کنون با او همکاری می‌کرد رسماً علیه شهردار سابق شکایت کرده بود.

به ادعای این زن، پارک وون سون «در ساعتهای کاری آزار جنسی و حرکت‌های بدنی نابجا» از خود نشان می‌داد. این زن همچنین ادعا کرده است که شهردار متوفی پعد از ساعت‌های کاری نیز عکس‌هایی از خود با لباس زیر و اظهارنظرهایی غیر حرفه‌ای برای او می‌فرستاده است. پلیس ثبت شکایتی در این باره را تایید کرده ولی جزئیات شکایت را بازتاب نداده است.

لازم به ذکر است که پارک وون سون بالاترین مقام سیاسی کره جنوبی محسوب می‌شود که تا کنون متهم به آزار جنسی شده است. او نزدیک به یک دهه شهردار پایتخت و از مقام‌های عالیرتبه حزب چپ میانه دموکراتیک در این کشور بود.

اما چرا با وجود افشای چنین اتهاماتی، شهردار سئول همچنان محبوب است؟ بد نیست برای کشف این راز زندگی نامه او را بررسی کنیم.

از هنر به سیاست؛ شرکت در تظاهرات، زندان و سفر به لندن

پارک وون سون یکی از خوشنام ترین و بزرگترین شهرداران سئول بود که طولانی ترین دوره اداره این شهر را بر عهده داشت. پارک از سال 2011 تا 2020 شهردار پایتخت کره جنوبی بود. او همچنین از اعضا حزب دموکرات کره جنوبی است و نقش تعیین کننده ای در سازمان دهی این حزب داشته است.

پارک متولد مارس 1956 در منطقه "شانگ یئونگ" بوده است. او ابتدا تلاش کرد دوره کارشناسی خود را در زمینه هنر در دانشگاه سئول بگذراند اما در دوره ریاست جمهوری "پارک چونگ - هی" در تظاهرات ضد دیکتاتوری شرکت کرد و پس از دستگیری به چند ماه حبس محکوم شد.

این اتفاق مسیر سیاسی پارک وون سون را تغییر داد. او حالا تصمیم گرفته بود به جای هنر وارد سیاست شود. پارک به انگلستان مهاجرت کرد و در لندن حقوق بین الملل خواند. پس از پایان تحصیلات، به کره بازگشت. ابتدا وارد دستگاه قضایی شد و توانست دادستانی یکی از شهرهای شانگ یئونگ(زادگاهش) را به دست بگیرد. بعد از مدتی اما به سئول مهاجرت کرد و به عنوان وکیل مشغول فعالیت شد. در همین زمان به شدت در کمپین های حقوق بشری فعال شد و توانست شهرت بسیاری کسب کند. در سال 2005 وارد کمیته حقیقت و اصلاح گردید. این کمیته وظیفه اش بررسی جرم ها و حوادث رخ داده در تاریخ کره و نقض قوانین از بعد جنگ ژاپن در 1910 تا سال 1991 بود.

در سال 2006 پارک فعالیت های خود را بیشتر کرد. او یک اندیشکده راه انداخت و در زمینه اصلاح زمینه آموزشی و اقتصادی و حقوقی کره فعالیت های بسیاری کرد. او همزمان وارد جناح چپ میانه دموکراتیک کره شد و توانست در سال 2011 شهردار سئول شود.

لازم به ذکر است که پارک وون تنها در زمینه سیاسی مشهور نیست. او در زمینه برابری جنسیتی در کره فعالیت‌های زیادی داشت و به خصوص مدیر یک انجمن خیریه مشهور و بزرگ بود که به واسطه آن همواره به عنوان یکی از خیرین بزرگ کره ای شناخته می‌شد.

فعالیت به عنوان شهردار سئول؛ خوشنامی به علت طرح شهر اشتراکی

فعالیت‌های پارک در زمان شهرداری، بسیار مشهور شد. او یکی از افرادی است که تاکید بسیاری بر دوستی با کره شمالی داشته است. در زمان او طرح مسابقه فوتبال بین بازیکنان دو کشور مطرح شد. او همچنین، فعالیت های اقتصادی و اجتماعی بسیاری در سئول انجام داده است.

پارک بیش از همه چیز برای طرح "شهر اشتراکی" اش مشهور است. در این طرح، شهرداری موظف شد ابر شهری مثل سئول را طوری سازماندهی کند که همه ساختارها و خدماتش قابل اشتراک بوده و محدود به ساکنین یک بخش یا منطقه نباشد.

این طرح به خصوص در زمینه اقتصادی بسیار مطرح است. طبق نظریه ساز و کار اشتراکی، همه افراد یک شهر باید بتوانند کسب و کار خود را آزادانه و بدون مزاحمت ایجاد کرده و از خدمات شهری استفاده کنند. این طرح در تلاش بود که بسیاری از خدمات شهری به خصوص مترو را توسعه داده و به همه شهروندان به یک اندازه ارائه دهد. طرح شهر اشتراکی باعث شد پارک به یکی از مشهورترین و در عین حال، نوآورترین شهرداران شرق اسیا و حتی جهان تبدیل شود.

اگرچه پارک سالهای خوبی را در سئول گذراند؛ اما همواره در معرض اتهام هم بوده است. در سال 2012 برخی مخالفین پارک در حزب مخالف، را متهم کردند که از قدرت سوء استفاده کرده و به پسرش پست داده است. این اتهامات توسط دادگاه بررسی شد و بعد از تبرئه شدن پارک، متهمین مجبور شدند از او و پسرش رسما عذرخواهی کنند.

اتهام آزار جنسی، خودکشی و گذشت مردم

با اتهام جنسی منشی پارک وون سون به او و شکایتش در اداره پلیس حیات سیاسی شهردار به خطر افتاد. حالا او زندگی خود را بیش از پیش در خطر می دید. هر چند خبر این شکایت هنوز در جراید درز پیدا نکرده بود اما به زودی می توانست باعث رسوایی شهردار خوشنام سئول شود.

پارک وون به خصوص روی خانواده اش بسیار حساس بود. همسر او "کانگ- نان هی" یکی از زنان مشهور و محبوب سئول بود و هرگونه خیانتی به او باعث خشم مردم می شد.

به همین دلیل و شاید به علت عذاب وجدان شهردار سئول تصمیم گرفت خودکشی کند. در فرهنگ شرقی، خودکشی یکی از راههای تطهیر روح از گناه و زشتی است. شاید این امر در مورد اقای پارک هم صادق باشد. خودکشی او باعث افزایش محبوبیت فزاینده او شد.

طبق اخبار منتشر شده حدود 992 هزار نفر در تشییع جنازه آنلاین او شرکت کردند. بسیاری در شبکه های اجتماعی در رثای او پست گذاشتند و با اینکه او متهم به آزار جنسی بود اما کاربران بسیاری به حمایت از او پرداختند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ب ه
    0

    خب میتونسته بگه صیغه ش کردم یا اینکه بگه با میل خودش اومد پزشک قانونی هم تایید میکرد اجباری در کار نبوده . اونوقت دیگه لازم نبود خودکشی کنه همه میگفتن زنش بوده خب، یا میگفتن منشی وضعش خراب بوده. به همین راحتی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نامردی توجیه شده.جالب است .با این مردم لابد انتظار داریم که...

    • آرش ضیائی
      0

      عزیز من اونا چیزی به اسم وجدان دارن. شما با این همه درایت مسئول کجایی؟؟

    • آشنا
      0

      رابطه ای نبوده ، آزار جنسی بوده ، یعنی شهردار به منشی اش متلک گفته ، چیزی که در فرهنگ ما عادی شده

  • 09125483092
    0

    اگه این سنت خودکشی در ایران هم باب بشه باید مسئول و وزیر و وکیل از خارج وارد کنیم . واقعا هیچکدام ارزش زندگی کردن رو ندارند و بفکر خودشون هستند

  • آریایی مهر
    0

    اینها با اینکه مسلمان نیستن ولی به مسائل اخلاقی شدیدا پای بند هستن. مثل ما مقدس ماب نیستن که همه چی ماس مالی کنن

  • Dad
    0

    عجیب است مسئولین آنجا هم مانند مدیران ما انقدر بین مردم محبوب هستند .؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

  • بی نام
    0

    عجب خوبه مسئولین کرگدن پوست ما از این آدم ها کمی یاد بگیرند

  • علی
    0

    خدا کنه بعضی از مسئولین ما هم اینطوری قهرمان شن قول میدم براشون شمع روشن کنم

  • ایرانی
    0

    هنرمندی که حقوقدان شد و ازتجربه شبهای دراز زندان بهرهها برای تلفیق هنر و حقوق در زندگی مردمش گرفت .هیچ کس مقدس نیست .گاه زندگی بی دلیل بیرحم است .

  • سعید
    0

    می تونست منشی اش رو بکشه بعد بگه کلاغ بوده بعد هم حزبی هاش بیان ازش حمایت کنن و آبروی اون زن رو هم ببرن تا دیگه کسی هوس نکنه همچین کاری با رییسش بکنه

  • رضا
    0

    اینجا طرف فیلمش بیرون اومد بازم انکار میکرد دیوار حاشا بلنده اونم دیونه بوده وگرنه گناهی نکرده که بخواد عذاب بکشه!!!

  • زاگرس انارانی
    0

    اینو مقایسه کنین با طبری،با اینکه ظاهرا عملا کاری نکرده وهمش در حد ،حرکات وپیامک و....بوده ولی هنوز شرافت خانودگیش وانسانیتش زنده بوده واز خود وخانوادهاش خجالت کشیده که براش غیر قابل تحمل بوده،ولی طبری بدون شرم در چشم مردم نگاه میکنه ودزدیها وخباثتهاش را توجیه وانکار میکنه

  • فهيمه
    0

    منشيه چطور الان يادش اومده بوده

  • سارا
    0

    دوستان همه حرف ها راگفتند،اما نکته قابل توجه تفاوت فرهنگ هاوباورهای اعتقادی هست دریک فرهنگ خودکشی گناه کبیره ومستوجب عذاب ابدی می باشد ودر باور دیگر خودکشی تطهیر ازگناه وراه رستگاری هست...کدام حقیقی هستند؟پاسخ معلوم نیست...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها