موردی از ابتلا به کرونا در مراکز بهزیستی استان زنجان مشاهده نشده است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان، گفت: تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در مراکز بهزیستی زنجان مشاهده نشده و از افرادی که به تازگی وارد این مراکز شده‌اند، قبل از ورود تست کرونا گرفته شده است.

موردی از ابتلا به کرونا در مراکز بهزیستی استان زنجان مشاهده نشده است

محمد محمدی‌قیداری، ظهر امروز در نشست خبری که به‌ صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی و شرح برنامه‌های این اداره‌کل در هفته جاری، اظهار کرد: سازمان بهزیستی از جمله مهم‌ترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می‌کند. این سازمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، آغاز به کار کرده است.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر اداره‌کل بهزیستی استان زنجان با پنج معاونت برای خدمت به جامعه هدف خود فعالیت می‌کند و ۸۵ هزار و ۹۲۵ نفر مددجو را به همراه خانواده و بدون احتساب افراد قرار گرفته در طرح آمبلیوپی تحت پوشش خود قرار داده است، افزود: تعداد ۲۰۴ هزار و ۶۴۸ نفر با احتساب افراد قرار گرفته در طرح آمبلیوپی، تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند که شامل ۱۹ درصد خانوارهای استان بوده و تعداد آن‌ها به ۲۸ هزار و ۶۷۹ خانوار زنجانی تحت پوشش این اداره‌کل می‌رسد. از طرفی ۶۵ درصد این افراد مستمری‌بگیر و ۳۵ درصد مابقی نیز از سایر خدمات این اداره‌کل بهره‌مند می‌شوند.

این مسئول، با بیان اینکه مجموعه معاونت توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان، اقدامات هدفمندی را برای توانمندسازی اشخاص معلول برای دست‌یابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی - روانی، اجتماعی و حفظ این توانایی‌ها انجام می‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲ هزار و ۱۹۰ مورد معلولیت ثبت شده است و ۲۱ هزار و ۶۲۱ مورد پرونده تحت حمایت این اداره‌کل هستند که شامل ۷.۱ درصد از جمعیت کل استان بوده که ۲۸ درصد این افراد به تعداد ۱۴ هزار و ۴۱۱ خانوار از معلولان و بیماران اعصاب و روان مستمری‌بگیر این اداره‌کل را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان، با بیان اینکه در حوزه توانبخشی، تعداد ۷۹۸۰ فرد معلول که از این تعداد ۳۲۳ معلول ضایعه نخایی هستند، خدمات توان‌پزشکی، حق پرستاری و سایر خدمات مددکاری را دریافت می‌کنند، ادامه داد: مابقی معلولان تحت پوشش شامل ۶۹ درصد باقی‌مانده، با توجه به نداشتن شرایط احراز دریافت مستمری از خدمات مددکاری، مشاوره‌های تخصصی و سایر برنامه‌های این اداره‌کل بهره‌مند هستند. گفتنی است که در این معاونت از ۱۰۴۳ دانش‌آموز و ۲۳۱ دانشجوی معلول نیز حمایت می‌شود.

محمدی‌قیداری، با بیان اینکه در سه ماه اول امسال، ۴۵۱۵ نفر در معاونت اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان پذیرش شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۳۱۸ مورد پرونده مددکاری در این حوزه وجود دارد که از این تعداد ۳۶۶۷ مورد مربوط به زنان و خانواده و ۴۰۳۵ خانوار نیز در این حوزه مستمری‌بگیر هستند؛ قابل ذکر است از ابتدای امسال‌ تاکنون اداره‌کل بهزیستی استان زنجان برای ۶۴۱ نفر تحت پوشش این مجموعه، اشتغال ایجاد کرده و ۸۸ باب مسکن نیز به مددجویان این اداره‌کل واگذار شده است.

وی، با اشاره به کاهش ۱۷ درصدی آمار طلاق در سال گذشته، افزود: امسال تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۸ نفر از خدمات مشاوره حضوری دولتی و غیردولتی در ۲۴ مرکز ترک اعتیاد خدمت گرفته‌اند و این در حالی است که در یک مرکز کاهش آسیب استان نیز تعداد ۲۸۸۴ نفر از معتادان از خدمات کاهش آسیب استفاده کرده‌اند. همچنین تعداد ۴۶ هزار و ۵۲۹ کودک از خدمات غربالگری بینایی و تعداد ۱۳ هزار و ۵۴۸ کودک نیز از برنامه غربالگری شنوایی این اداره‌کل بهره‌مند شده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون مورد مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا در مراکز بهزیستی استان مشاهده نشده است، تصریح کرد: از افرادی که در مراکز تحت پوشش این اداره‌کل قرار دارند، در صورت داشتن علائم این بیماری، آزمایش تست کرونا گرفته می‌شود و از همه افرادی که در این مراکز به تازگی پذیرش می‌شوند، قبل از ورود، تست کرونا گرفته می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان، در رابطه با بینایی‌سنجی این اداره‌کل، ادامه داد: در گذشته بینایی‌سنجی توسط این اداره‌کل در آبان‌ماه انجام می‌شد ولی به دلیل شرایط کرونایی موجود، قرار شد که در تیرماه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود که اکنون منتظر تصمیم ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کرونا استان هستیم.

محمدی‌قیداری، با اشاره به جمع‌آوری ۳۰۰ معتاد متجاهر با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان، اظهار کرد: ۱۵ واحد مسکونی مددجویی، سامانه نظارتی دیده‎بان همزمان با سراسر کشور به ‌صورت مجازی، ۱۳ طرح خوداشتغالی، ساختمان اداری طارم، مراکز مثبت زندگی، مرکز غیرانتفاعی CBR و مرکز مشاوره خانواده طی هفته بهزیستی در استان زنجان افتتاح خواهد شد.

وی، با اشاره به اینکه صدور ۱۲۹۸ کارت هوشمند در استان و با بیان اینکه در سال‌جاری میزان جذب اعتبارات در حوزه اشتغال ۵۴ میلیارد ریال بوده که از این طریق برای ۱۳۹ مددجو شغل ایجاد شده است، افزود: یک نفر از افرادی که با هیئت مدیره قبلی همکاری داشت، خواستار اداره مرکز بود ولی در مصاحبه‌ها طبق قوانین رد شد و بهزیستی صلاح دانست که مرکز را به یک شخص دیگری که مورد تایید تهران و استان بود، واگذار کند.

این مسئول، خاطرنشان کرد: سلامت سالمندان اولویت بهزیستی بوده و توسط پزشکان نیز نظارت می‌شود و خوراندن موادمخدر به سالمندان نیز در این مرکز شایعه‌ای بیش بوده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها