روزانه ۱۰۵هزار لیتر اتانول طبی در کارخانه الکل‌ رازی خوزستان تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی گفت: در حال حاضر روزانه بین ۱۰۵ تا ۱۰۸ هزار لیتر اتانول طبی در این شرکت تولید می‌شود که تامین کننده نیاز ۳۱ استان کشور است.

روزانه ۱۰۵هزار لیتر اتانول طبی در کارخانه الکل‌ رازی خوزستان تولید می‌شود

علی احتشامی افزود: همزمان با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه پارسال و با توجه به تولیدات و میزان ذخیره‌ای که در اختیار داشتیم در طول ۲ ماه ۱۶ میلیون لیتر نیاز بازار کل کشور به اتانول توسط این شرکت تامین شد.

وی اظهارداشت: تولید و توزیع این میزان اتانول طبی در کشور یک رکورد محسوب می‌شود که با تلاش و همت کارکنان این شرکت در ارائه خدمت به هموطنان به ثبت رسید.

وی با اشاره به شرایط جوی استان خوزستان و روند رو به بالای دمای هوا، اضافه‌کرد: این شرایط ممکن است موانعی در مسیر تولید اتانول طبی کارخانه ایجاد کند اما تلاش می‌شود تا این موضوع رفع و مانع جدی برای خط تولید محسوب نشود.

این صادر کننده برتر سال ۹۸ استان خوزستان با بیان اینکه کشور در آستانه موج بعدی شیوع بیماری کرونا قرار دارد، افزود: به‌همین منظور تعهدات زیادی برای این شرکت ایجاد شده و با هماهنگی که بین وزارتخانه‌های بهداشت، صمت و ستاد ملی و استانی کرونا صورت گرفته، نیاز اتانول شرکت‌های تولید کننده مواد بهداشتی، ضدعفونی و بخش بیمارستانی ۳۱ استان کشور تامین می‌شود.

عرضه اتانول توسط کارخانه رازی ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت مصوب

احتشامی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که نحوه قیمت گذاری الکل تولیدی به چه شکل انجام می‌شود، گفت: شرکت خمیرمایه و الکل رازی به عنوان تولید کننده علاوه بر رعایت قیمت مصوب، با توافق‌هایی که صورت می‌گیرد این محصول را ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین تر از قیمت مصوب در بازار عرضه می‌کند.

مدیرعامل شرکت خمیر مایه و الکل رازی اظهار داشت:الکل‌های طبی تولیدی این کارخانه در بطری‌های یک و پنج لیتری تولید می‌شود.

درخواست شرکت خمیرمایه و الکل رازی برای صادرات الکل

احتشامی همچنین با تاکید بر توان تولید و تامین نیاز داخلی توسط این شرکت، گفت: در حال حاضر صادرات الکل از کشور ممنوع است اما در شرایط فعلی لازم است تا به صادرات این محصول نیز توجه لازم صورت بگیرد.

وی تصریح‌کرد: محصول اتانول تولیدی این کارخانه متقاضیان خارجی متعددی دارد که در صورت رفع ممنوعیت صادرات، بخشی از نیاز تجارت خارجی به این ماده ضدعفونی کننده تامین خواهد شد.

مدیرعامل خمیرمایه و الکل رازی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی خط دیگر تولید اتانول در این شرکت خبر داد و گفت: پیشرفت فیزیکی این خط تاکنون به ۳۵ درصد رسیده که به‌دلیل تحریم‌های اعمال شده، تکمیل آن با مشکلاتی همراه است.

احتشامی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود این خط در شرایط خوش بینامه طی ۲ سال آینده وارد مدار تولید شود.

صادرات خمیرمایه در حال انجام است

وی این شرکت را به عنوان بزرگترین تولیدکننده خمیرمایه کشور عنوان‌کرد و گفت: روند مربوط به صادرات این محصول همچنان به خوبی ادامه داد.

مدیرعامل خمیرمایه و الکل رازی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون مشکلات فراوانی بر سر راه انجام صادرات محصولات تولیدی داخلی وجود دارد، گفت: با توجه به تمام ضوابطی که در کشور جاری است تلاش های زیادی در زمینه بازارسازی و بازاریابی محصولات این کارخانه و دیکر کالاهای تولیدی داخل صورت گرفته، اما امیدواریم مشکلات موجود در مسیر صادرات بیش از این فعالیت‌های تجاری را تحت تاثیر قرار ندهد.

برنامه‌ریزی شرکت خمیرمایه و الکل رازی برای صادرات گاز CO۲

احتشامی به راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید گاز بایو دی اکسید کربن (Nab Bio CO۲) کشور در شرکت خمیرمایه و الکل رازی اشاره‌کرد و گفت: فعالیت این کارخانه به تازگی آغاز شده که به عنوان یک طرح زیست محیطی، CO۲ حاصل از خطوط تولید جمع‌آوری و سپس برای استفاده در صنایع غذایی و همچنین تجهیزات اطفای حریق به بازار داخل عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که زمینه لازم فراهم شود، این محصول نیز به خارج کشور صادر خواهد شد.

شرکت خمیرمایه و الکل رازی از شرکت‌های گروه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بوده که با هدف تولید محصولات بیوتکنولوژی مورد نیاز بازارهای داخلی و خارجی در سال ۱۳۷۷ موفق به اخذ موافقت اصولی و جواز تاسیس گردید.

پس از شروع عملیات اجرایی ساخت و نصب کارخانجات الکل و خمیرمایه ، در سال ۱۳۷۸ اولین کارخانه این شرکت با ظرفیت ۳۳ میلیون لیتر الکل طبی یا اتانول ۹۶ درصد در بهمن ماه ۱۳۸۵ تولید خود را آغاز کرد.

همچنین تولید خمیرمایه با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال با بهره‌گیری از پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا در اواخر سال ۹۰ آغاز شد و زمینه اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم را فراهم کرده است .


منبع: ایرنا

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها