چه شستی کج می‌شود؟

یک دکترای تربیت‌بدنی، علل، عوارض، نحوه درمان و... شست کج را تشریح کرد.

چه شستی کج می‌شود؟

مصطفی بهرامی اظهار کرد: انحراف شست به خارج و انحراف اولین استخوان کف پایی به سمت داخل را شست کج می‌گویند و در این تغییر شکل اولین مفصل کف‌پایی- انگشتی زاویه‌دار می‌شود.

وی با اشاره به علل شست کج، تصریح کرد: استفاده از کفش‌های پنجه تنگ (نوک باریک)، ارثی، صافی کف پا، بیماری‌های التهابی مثل روماتیسم مفصلی، قطع انگشتان مجاور شست پا، استفاده از کفش پاشنه‌بلند و افزایش سن و وزن ازجمله مهم‌ترین علل شست کج هستند.

بهرامی گفت: بدشکلی انگشت شست، ایجاد بافت پینه‌ای در قسمت داخلی شست، درد در هنگام راه رفتن، تغییر سطح تماس در سطوح مفصلی انگشتی- کف‌پایی و آرتروز زودرس در انگشت شست ازجمله عوارض این عارضه هستند.

این دکترای تربیت‌بدنی افزود: شست کج به سه شکل مشاهده می‌شود؛ انگشت شست مجاور انگشت دوم به سمت خارج منحرف می‌شود، انگشت شست در زیر انگشتان مجاور قرار می‌گیرد و انگشت شست روی انگشتان مجاور قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: شست کج نوع اول بهتر قابل اصلاح است و در انواع دوم و سوم چون تغییر شکل با یک سری تغییرات دیگر در مفصل همراه بوده از نظر اصلاحی مشکل است.

بهرامی در خصوص تشخیص این عارضه، بیان کرد: شست باید در امتداد اولین استخوان کف پایی قرار داشته باشد، هر انحرافی از این وضعیت شست کج است و بیشتر با انحراف شست به سمت خارج اطلاق می‌شود.

وی با اشاره به تشخیص قابل اصلاح تغییر شکل، گفت: انگشت شست را با دست گرفته و به حالت اولیه می‌آوریم در صورتی که تغییر شکل به‌صورت ثابت درنیامده باشد، شست به وضعیت طبیعی ولو با کمی فشار آورده می‌شود. در صورتی که مدت زمان زیادی از بروز تغییر شکل گذشته و شدت آن زیاد باشد برای اصلاح نیاز به جراحی دارد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها