نوسان مجدد قیمت مرغ در بازار؛

نرخ مرغ به ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان است.

نرخ مرغ به ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۸ هزار تا ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرغداران مقصر گرانی مرغ نیستند، بیان کرد: با توجه به نوسان شدید نرخ نهاده‌های دامی، قیمت مرغ با نوساناتی در بازار روبرو شده است که امیدواریم با کاهش نرخ نهاده‌ها و قیمت تمام شده تولید، نرخ مرغ در بازار کاهش یابد.

وی با بیان اینکه مرغ ارزانترین پروتئین در دسترس خانوار به شمار می‌رود، گفت: علی رغم افزایش قیمت مرغ طی روز‌های اخیر، اما بازهم در مقایسه با سایر محصولات پروتئینی چندان گران نیست، هر چند با وجود کاهش قدرت خرید خانوار، موضوع افزایش قیمت نگران کننده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار همچنان ۲ نرخی است، بیان کرد: واحد‌هایی که نهاده خود را با نرخ مصوب تحویل گرفتند، اقدام به توزیع مرغ با نرخ ستاد تنظیم بازار می‌کنند و در مقابل واحد‌هایی که نهاده مورد نیاز را از بازار سیاه تهیه کرده، بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا مرغ تولیدی خود را در بازار توزیع می‌کنند.

به گفته وی، علی رغم آنکه مرغداران طی ماه‌های اخیر متحمل زیان شدند، اعلام قیمت غیرمنطقی مرغ تولیدکنندگان را به چالش می‌کشد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با وجود آنکه مسئولان اذعان می‌کنند که قادر به تامین کل نهاده‌های مورد نیاز با نرخ مصوب نیستند، از این رو اعلام قیمت مصوب با هزینه‌های تولید فاصله معناداری دارد.

وی قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مصوب مرغ گرم ۵۰ درصد بالاتر از نرخ مرغ زنده است، در حالیکه با احتساب سود اصناف این اختلاف قیمت غیر منطقی است و به هیچ عنوان قبول نداریم.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ کارشناسی نیست، بیان کرد: نرخ مصوب مرغ کارشناسی نیست چرا که حداقل حقوق مرغداران را تامین نمی‌کند و تنها در صورتی امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب وجود دارد که دستگاه‌های دولتی امتیازاتی را به مرغداران بدهند.

اسداله نژاد افزود: در کارگروه تنظیم بازار ضریب تبدیل مرغ زنده به مرغ گرم بر‌مبنای ۱.۴۰ تا ۱.۴۵ باید در نظر گرفته شود که متاسفانه ستاد تنظیم بازار مبنا را ۱.۵۰ در نظر گرفته است.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر قطعه جوجه یکروزه از یک هزار و ۴۰۰ تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، در حالیکه قیمت مصوب جوجه را ستاد تنظیم بازار ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است که این نرخ جوابگوی منافع تولیدکنندگان که در چند ماه اخیر متحمل زیان شدند، نیست.

بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد

اسداله نژاد با اشاره به اینکه آشفتگی بازار نهاده‌های دامی‌همچنان پابرجاست، بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۷ هزار تومان و ذرت ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار سیاه عرضه می‌شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با تاکید بر تامین به موقع نهاده‌های دامی بیان کرد: اگر نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با نرخ مصوب تامین شود، امکان عرضه با نرخ مصوب وجود دارد.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ مصوب امکان پذیر نیست، بیان کرد: با توجه به نرخ ۱۱ هزار و ۷۰۰ تا ۱۲ هزار تومانی مرغ زنده، مرغ گرم نباید بالاتر از ۱۷ هزار تا ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار عرضه شود که متاسفانه به سبب سودجویی برخی اصناف با قیمت بالاتر عرضه می‌شود که مسئولان ذی ربط باید جلوی این ‌تخلفات را بگیرند، هرچند قیمت کارگروه تنظیم بازار به سبب نرخ بالای نهاده در بازار آزاد منطقی نیست.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به غیر واقعی بودن هزینه‌های تولید با قیمت مصوب مرغ، انتظار می‌رود تدابیری برای این موضوع بیندیشند، در غیر این صورت صنعت مرغداری دچار چالش می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • عدالتخواه
    0

    قشر ضعیف، نابود کردین

  • بینام
    0

    ایی که لعنت برپدرومادرتان که هربلایی سراین مردم درمی آوریدلطفاپخش کنید

  • کاربر ناشناس
    0

    خجالت بکشید بهتره با این کاراتون

  • کردستان ،ایرانی
    0

    انشااله مجلس محترم یه فکری به حال گرانی وبدبختی مردم کنندهمه مون خیلی توزحمت وناراحتی هستیم درکمون کنید مامثل شمانیستیم ماهی ۳۰میلیون حقوق داشته باشیم کارگر شهرداری هستیم ۲میلیون حقوق میدن اونم چهارماه عقب افتاده خودتون روحای مابزارید خانواده هامون باچه دلخوشی پیشمون بمونند دارن ازمون طلاق میگیرن،به خداقصم عین حقیقته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها