متاهل‌ها نسبت به مجرد‌ها از سلامت روانی بیشتری برخوردارند

ازدواج برای حفظ سلامت روان مفید است، چرا که علائم افسردگی و اضطراب در افراد متأهل نسبت به مجرد‌ها روند کاهشی دارد.

متاهل‌ها نسبت به مجرد‌ها از سلامت روانی بیشتری برخوردارند

از آن جایی که ازدواج، بستری برای رشد و نمو است. افراد با ازدواج کردن می‌توانند سبک زندگی و عادات خود را به شیوه‌هایی که از لحاظ فردی و اجتماعی مفید هستند تغییر دهند.

به طور کلی، ازدواج کردن عملی مفید برای افراد است چرا که می‌تواند شرایط مناسبی را برای آن‌ها و پرورش فرزندانشان در آینده فراهم کند.

ازدواج نقش مهمی را در منافع مشترک میان زن و شوهرایفا می‌کند. به همین خاطر، در این مطلب به برخی از فواید آن برای افراد اشاره می‌کنیم.

به طور کلی، افراد متاهل از لحاظ جسمی و روحی در مقایسه با افراد مجرد سالم‌تر و شادتر هستند و می‌توانند به مدت طولانی تری از زندگی خود لذت ببرند.

مزایای ازدواج برای مردان تا حدّی است که به نظر می‌رسد همان طور که آن‌ها با ازدواج کردن از سلامت جسمی بالاتری برخوردار می‌شوند. درمقابل، طلاق می‌تواند بیشترین عواقب را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

این موضوع صرفا محدود به مردان نمی‌شود چرا که زنان متاهل نیز در مقایسه با زنان مجرد افسردگی کمتری دارند و احتمالا دلیل آن هم حمایت عاطفی آن‌ها از طرف همسر و خانواده اش است.

مردان متاهل در مقایسه با مجرد‌ها می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند حتی اگر تحصیلات و سوابق کاری مشابهی داشته باشند.

از اینرو، پس انداز کردن پول، یکی از موضوعاتی است که در خصوص مزایای ازدواج کردن مطرح است. به طوری که به طور متوسط، زوج‌های متاهل در مقایسه با افراد مجرد می‌توانند پول وثروت بیشتری پس انداز کنند.

یکی دیگر از مزایای ازدواج برای زنان متاهل این است که آن‌ها در مقایسه با افراد مجرد و مطلقه از شرایط اقتصادی بهتری برخوردار هستند و حمایت مالی می‌شوند.

مهرداد ثابت,روانشناس در گفت و گو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با مزیت های ازدواج اظهار کرد: تقریبا تمامی نتایج پژوهش های علمی در حوزه ازدواج و خانواده حاکی از این است که نه تنها کیفیت زندگی, بهزیستی روان شناختی, سلامت روانی و سطح درآمد افراد متاهل بسیار بهتر از افراد مجرد و مطلقه است بلکه افراد متاهل در مقایسه با مجردها, زندگی طولانی تر, سالم تر, شادتر و مرفه تری دارند.

وی با اشاره به برخی از مهم ترین مزایای ازدواج بیان کرد: اصلاح هرم جمعیتی, یکی از مهم ترین مزایای ازدواج است چرا که ایران در سال 1430, 24میلیون جمعیت سالمند خواهد داشت که کاهش رغبت به ازدواج و بچه دار شدن یکی از تهدیدهای جدّی است چرا که این موضوع نشان می دهد هرم جمعیتی نگران کننده است تا جایی که ممکن است پنجره جمعیتی بسته شود.

این روانشناس گفت: افزایش امید به زندگی از دیگر مزایای ازدواج است چرا که افراد متاهل, زندگی طولانی تر و سالم تری دارند به طوری که حتی اگر فرد متاهل بیمار هم شود در مقایسه با فرد مجرد بیشتر عمر می کند.

ثابت ادامه داد: عملکرد خوب سیستم ایمنی افراد متاهل در مقایسه با افراد مجرد نشان می دهد که ازدواج می تواند در این خصوص نیز مفید قرار بگیرد.

وی با اشاره به افزایش سلامت روانی در افراد متاهل در مقایسه با افراد مجرد افزود: ازدواج برای حفظ سلامت روان مفید است چرا که علائم افسردگی و اضطراب در افراد متاهل در مقایسه با افراد مجرد و مطلقه تا حد زیادی روند کاهشی دارد که این موضوع باعث می شود افراد متاهل عزت نفس بالایی داشته باشند و بتوانند احساس تسلط بر خود و هدفمند بودن در زندگی شان را به میزان زیادتری افزایش دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    دیگه با این همه مشکلات و گرونی کسی می‌تونه ازدواج کنه و ازدواج هم بکنه اول بدبختی و گرفتاریاشه و آمار طلاق هم روز به روز از آمار ازدواج بیشتر میشه .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها