فعال سیاسی:

ریشه انتقادات نمایندگان مجلس، انتخاباتی است

یک تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: عمده توجه منتقدان دولت این است که به افکار عمومی بگویند که ما یک جریان انقلابی تاثیرگذار و رافع مشکلات مردم هستیم و فضا را برای پیروزی در انتخابات‌ ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده کنند.

ریشه انتقادات نمایندگان مجلس، انتخاباتی است

«جهانبخش خانجانی»، تحلیلگر مسایل سیاسی موضوع سیاست خارجی را بهانه‌ای در دستان منتقدان دولت توصیف کرد و گفت: این نمایندگان در شرایطی وارد مجلس شدند که اغلب مجلس تجربه کار در سطح کلان سیاسی را ندارند به همین دلیل به نظر می‌رسد بخشی از آنها تابع جریان‌های سیاسی خارج از مجلس هستند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران ادامه داد: اشتباه است اگر فکر کنیم آنها برای این کار دست به تحقیق جامع زدند. طیفی از نمایندگان با توجه به رویکردهای آینده خود، به دنبال این هستند دولت را در مضیقه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی قرار دهند و به نوعی حرکت دولت را تضعیف کند. عمده توجه آنها این است که بتوانند در افکار عمومی کوتاه مدت این تاثیر را بگذارند که ما یک جریان تاثیرگذار و حل کننده مشکلات مردم هستیم.

وی هدف انتقادهای مطرح شده از سوی نمایندگان را انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: قصد دارند به نوعی مردم را از توانمندی دولت و عملکردش دلسرد کنند و با بازدارندگی در تصمیم‌گیری کلان، شرایط را به سمتی ببرند که مشکلات عمده کشور را بر عهده دولت بگذارند. آنها تلاش می‌کنند با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری افکار عمومی را به سمتی ببرند تا نامزد مورد نظر خود را به جامعه القا کنند و در نهایت پیروز انتخابات شوند.

برجام بهانه است

خانجانی، برجام را تصمیم کلی نظام توصیف کرد و یادآور شد: برجام یک تصمیم حاکمیتی بود و آنچه که در مورد توافق چندجانبه هسته‌ای روی داد با همراهی نظام، حاکمیت و مجلس بود. بنابراین یک بهانه جویی سیاسی و غیر منصفانه است که برجام را فقط بر عهده دولت بگذاریم. حافظه تاریخی مردم فراموش نخواهد کرد که چه علل و عوامل داخلی و خارجی در برجام رخ داد و به چنین سرنوشتی گرفتار شد.

این فعال اصلاح طلب گفت: عده‌ای از تندروها و رادیکال‌ها دست به دست هم دادند تا بتوانند برجام را از هویت اصلی خود خارج کنند. باید از آنها پرسید که کدام تصمیم‌گیری در برجام منطبق با سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی نبوده است که آنها موضوع برجام را تخطئه می‌کنند؟

وی یادآورشد: سیاست خارجی همه دولت‌های پس از انقلاب منبعث از رهنمودها و همپوشانی با آرا فکری رهبری نظام بوده است. همانگونه که دکتر ظریف اشاره کرد در سیاست خارجی علاوه بر وزارت امور خارجه نهادهای تاثیرگذار دیگری هم هستند و وزارت امورخارجه در موضوع برجام به تنهایی تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نبوده است. در لحظه به لحظه مذاکرات برجام هم با مسوولان نظام مشاوره انجام می‌گرفت.

دولت به تنهایی مسئول نابسامانی‌ اقتصادی نیست

خانجانی با بیان اینکه جریانی خاص نابسامانی اقتصادی را بر عهده دولت می‌گذارد، اظهار داشت: این جریان سیاسی می‌خواهد مشکلات کشور در حیطه اقتصادی را فقط به برجام منتسب کند، اما لوایح مرتبط با گروه اقدام ویژه مالی (FATF) در مجلس دهم از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد، این موانع را در حوزه های اقتصادی برای کشور ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت در سال آخر همانند سال اول باید قوی و استوار با کارآمدی تمام به کارش ادامه دهد، تصریح کرد: اگر دولت تحت این فشارهای سیاسی قرار گیرد و یا از موضوع استیضاح هراس داشته باشد طبیعتا حامیان خود را از دست می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود ما مجددا در انتخابات ۱۴۰۰ به نوعی در دام بازی تندروها بیفتیم یعنی قاطبه مردم حامی دولت و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در عرصه تصمیم سازی شرکت نمی‌کنند و در چنین شرایط اقلیتی تعیین کننده سرنوشت ملت رقم خواهند زد و به نظر من این یک خطای استراتژیک و یک بحران تصمیم گیری است که دولت باید با عملکرد درست خود سعی کند به این بحران دامن نزند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها