خرید توافقی ۷۴ تن زعفران بیرجند/ مشکلات همچنان حل نشده است

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به کاهش قیمت زعفران و مشکلات موجود در این زمینه گفت: دولت ۷۴ تن زعفران به صورت توافقی خریداری کرده ولی هنوز مشکلات پابرجاست.

خرید توافقی ۷۴ تن زعفران بیرجند/ مشکلات همچنان حل نشده است

محسن احتشام، صبح سه شنبه در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه در فضای اقتصادی باید قانون حاکم باشد، اظهار کرد: در حال حاضر انگیزه کار، تلاش، سرمایه‌گذاری و فعالیت مولد اقتصادی رونقی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تأکید بر اینکه در کنار این بی‌انگیزگی فعالان اقتصادی، سوداگری و فعالیت‌های کاذب غیر مولد اقتصادی افزایش پیدا کرده است، بیان‌کرد: به راستی چه مالیاتی از افراد سوداگر و دلال در عرصه اقتصادی أخذ می‌شود در حالی که بیشترین فشار بر فعالان اقتصادی که کار مولد انجام می‌دهند، است.

احتشام، ادامه‌داد: باور ما بر این است که در صادرات غیر نفتی، ارز حاصله از آن باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد و این را یک مسئولیت بزرگ اجتماعی برای خودمان می‌دانیم.

وی، با اشاره به کاهش قیمت زعفران در سطح کشور و مشکلات موجود در این زمینه بیان‌کرد: سازمان تعاون روستایی و دولت ۷۴ تن زعفران به صورت توافقی خریده ولی هنوز مشکلات این حوزه باقی مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: باید جلوی فعالیت سوداگران و دلالان در عرصه اقتصادی گرفته شود تا فعال اقتصادی به راحتی بتواند صادرات کرده و ارز حاصل از آن را به چرخه اقتصاد کشور برگرداند.

وی، عنوان کرد: عملاً با روندی که در بحث تغییر نرخ ارز شاهدیم، سودی عاید کشاورز زعفران‌کار ایرانی نمی‌شود و تنها دلالان هستند که از این بازار منتفع می‌شوند.

احتشام، گفت: سیاست‌ها، روش‌ها و رویه‌های اقتصادی در کشور باید در راستای تحقق اهداف اقتصادی دولت و ایجاد انگیزه در بین فعالان اقتصادی سالم باشد در حالی که متأسفانه در شرایط فعلی اینگونه نیست.

وی، با اشاره به مشکلات تجار با کشور افغانستان اظهار کرد: متأسفانه زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات در تعاملات تجاری با کشور افغانستان وجود ندارد که در این راستا باید با راه‌اندازی صرافی‌های مجاز در افغانستان تدبیری اندیشید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: ما همواره سخن از بهبود فضای کسب و کار می‌زنیم در حالی که این موضوع با حرف و شعار عملیاتی و اجرایی نمی‌شود.

احتشام، با اشاره به اینکه افزایش حجم نقدینگی در کشور نشان از کاهش انگیزه فعالیت اقتصادی سازنده است، اظهار کرد: متأسفانه امروز افراد به جای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های مولد اقتصادی در بخش‌هایی چون سوداگری، مسکن و بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند در صورتی که این سرمایه‌ها باید به سمت کارآفرینی، فعالیت مولد و ارزش آفرینی اقتصادی هدایت شود.

وی، یادآور شد: با توجه به خسارتی که کرونا به صادرات و صادرکنندگان وارد کرد باید فرصتی را برای پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی داده شود و تسهیلات آنان را تمدید نمایند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها