تخصیص ۴۰ میلیارد ریال به طرح تصفیه خانه خلخال

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با اشاره به در دست اجرا بودن 14 پروژه آبرسانی در استان اردبیل گفت: این شرکت ۱۴ پروژه آبرسانی در دست اجرا دارد که سه پروژه مربوط به شهرستان خلخال است.

تخصیص ۴۰ میلیارد ریال به طرح تصفیه خانه خلخال

عباس جنگی مرنی، امروز در جریان بازدید مسئولان فنی و اعتباری بخش آب سازمان برنامه و بودجه کشور از پروژه‌های بخش آب شهرستان خلخال از در دست اجرا بودن 14 پروژه آبرسانی در استان خبرداد و گفت: پروژه آبرسانی شهر خلخال شامل اجرای سد خانقاه بفراجرد به عنوان تامین‌کننده اصلی آب مصرفی مردم در بلند مدت ، خطوط انتقال آب از سد تا تصفیه‌خانه و مخازن ذخیره و تامین فشار آب برای رساندن آب به مناطق مرتفع و حاشیه‌نشین این شهر است.

وی، ادامه داد: با تکمیل طرح خط انتقال آب از سد بفراجرد و طرح تصفیه‌خانه خلخال ، آب شرب سالم و بهداشتی این شهر تا افق سال ۱۴۲۵ تامین می‌شود.

جنگی مرنی، با بیان اینکه طرح آبرسانی خلخال برای بلند مدت ۳۰ ساله انجام می‌شود، ادامه داد: با احداث سدخانقاه بفراجرد با ظرفیت هفت میلیون مترمکعب آب، طرح اجرای شبکه انتقال آب از این سد به عنوان منبع اصلی تامین‌کننده آب شرب به تصفیه‌خانه و همچنین اجرای پروژه احداث تصفیه‌خانه خلخال به روش بی‌اوتی با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال تکمیل است.

به گفته وی، سرمایه‌گذاران پنج شرکت بزرگ و صاحب نام بخش خصوصی اجرای طرح تصفیه‌خانه آب شهر خلخال را بعهده داشته و از آغاز زمان اجرای این پروژه تاکنون ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که از این مبلغ ۹۰ میلیارد ریال از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان مشارکت شده است.

وی، با بیان اینکه طرح شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای اجرای تصفیه‌خانه خلخال با روش بی‌اوتی در سال ۹۱ پیشنهاد ولی عملیات اجرایی آن از بهمن سال ۹۴ آغاز شده، اضافه کرد: علاوه بر اعتبارات هزینه شده برای تسریع در عملیات اجرایی این پروژه از مجموع ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات اعتباری منظور شده برای کمک به سرمایه‌گذار طرح تاکنون ۱۴۰ میلیارد ریال پرداخت شده و ۴۰ میلیارد ریال نیز تابستان امسال پرداخت خواهد شد.

جنگلی مرنی، یادآور شد: تصفیه‌خانه خلخال با ظرفیت تصفیه ۶ میلیون مترمکعب آب در سال یکی از طرح‌های بسیار موفق شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل است و مطابق برنامه زمان‌بندی شده در حال اجراست.

مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل گفت: سد بفراجرد خلخال بعنوان تامین کننده اصلی منابع آبی هم‌اکنون با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی تکمیل شده و در سفر سال گذشته رییس‌جمهوری به استان اردبیل آبگیری شد.

وی، اضافه کرد: تنها کار باقیمانده در بدنه سد خانقاه بفراجرد خلخال که برای آن تاکنون هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه شده آسفالت تاج است که بزودی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، خاطرنشان کرد: این شرکت متعهد به تکمیل و بهره‌برداری از خط انتقال آب ۱۱ کیلومتری از محل احداث سد تا محل تصفیه‌خانه و نیز احداث ۲ مخزن ذخیره آب در ۲ منطقه اندبیل و قازان‌داش خلخال با گنجایش هفت هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب می‌باشد.

به گفته جنگی مرنی، ۴.۵ میلیون متر مکعب از آب موردنیاز سالانه تصفیه‌خانه از محل سد بفراجرد و ۱.۵ میلیون متر مکعب نیز از آب رودخانه هروچایی تامین و وارد تصفیه‌خانه خلخال خواهد شد.

وی، گفت: از مجموع خط انتقال ۱۱ کیلومتری آب از محل سد بفراجرد تا تصفیه‌خانه که از پیشرفت ۷۰ درصدی برخوردار است، هم‌اکنون ۲ کیلومتر و ۷۰۰ متر باقیمانده و تلاش می‌شود تا زمینه تکمیل و بهره‌برداری همزمان تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آب تا پایان امسال فراهم شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها