تاثیرات منفی مرور خاطرات تلخ گذشته

یک روانشناس گفت: یادآوری و فکر کردن به خاطرات و عدم ابراز هیجان همراه آن گاهی تا جایی پیش میرود که منجر به افسردگی و اضطراب در فرد می‌شود.

تاثیرات منفی مرور خاطرات تلخ گذشته

شایسته زنجیران روانشناس و روان درمانگر درباره تاثیرات منفی مرور خاطرات تلخ، اظهار کرد: کسی نیست که بگوید تا بحال خاطره تلخی را تجربه نکرده است. همه ما تجارب ناخوشایندی داشته ایم که در گوشه‌ای از ذهن ما ثبت شده و هر از گاهی مرور آن‌ها برایمان عذاب آور باشد.

این روانشناس با بیان اینکه خاطرات مزاحم به گونه‌ای در حافظه ما ذخیره می‌شوند که با کوچکترین نشانه‌های موقعیتی می‌توانند آن‌ها را بازیابی کنند، اما ما بطور ارادی و کلامی قادر به بازیابی و بیان آن‌ها نیستیم، اضافه کرد: ناتوانی در بیان این خاطرات به این معناست که هیجان‌های منفی همراه آن‌ها فرصت تخلیه پیدا نمی‌کنند. در واقع احساس پریشانی و تنشی که همراه خاطرات تلخ و مزاحم ناشی از همین بازداری هیجانی است.

وی تصریح کرد: یادآوری و فکر کردن به این خاطرات و عدم ابراز هیجان همراه آن گاهی تا جایی پیش میرود که منجر به افسردگی و اضطراب در فرد می‌شود. اینجاست که بالاخره بااین سوال روبرو می‌شویم که با این خاطرات تلخ و مزاحم چه باید کرد؟! قبل از هرچیز با خودمان شفاف باشیم فکر کردن و نشخوار ذهنی در مورد گذشته و مرور تجربه‌های تلخ برای همه ما آزار دهنده است و مثل یه سم کشنده به تدریج ما رو از پا خواهد انداخت، بهتر است بپذیریم که از این وضعیت خسته شده ایم و باید به دنبال راهکاری جهت خلاص شدن از دست این خاطرات تلخ و آزاردهنده باشیم.

زنجیران ادامه داد: وقتی از یک خاطره تلخ صحبت میکنیم و سعی داریم آن را با کسی درمیان بگذاریم معمولا با این جمله روبرو می‌شویم که "از خاطرات بد بگذر! فراموشش کن! بهش فکر نکن" و این همان اجتناب است، در واقع بازداری هیجانی در خصوص خاطره‌ای تلخ و آزاردهنده باعث میشود کوچکترین نشانه موقعیتی باعث بازیابی آن‌ها شود.

این روانشناس گفت: در خصوص خاطراتتان با دوستان قابل اعتمادتان صحبت کنید و احساساتتان را بیان کنید، احساس واقعیتان را مطرح کنید و اجازه ندهید هیجان و احساس همراه با آن خاطره آزار دهنده سرکوب شود. برای خودتان زندگی کنید و به دنبال تایید گرفتن از دیگران نباشید. شما هرگز نمی‌توانید همه را از خود راضی نگه دارید، و نتیجه چنین تفکری ناامیدی است. این تصور که همه باید ما را دوست داشته باشند تصوری اشتباه است. تلاش برای جلب رضایت دیگران تلاشی محکوم به شکست است. چون هیچ وقت چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: کینه‌ها و افکار منفی راجع به دیگران همچون زباله‌هایی هستند که ذهن شما را آلوده و کثیف می‌کنند، تا زمانی که خود و دیگران را نبخشیم ذهن ما مملو از این زباله هاست که ما را آزار می‌دهند. پس گذشته را با خودت حمل نکند. برای خودتان هدف تعیین کنید؛ شما پتانسیل کافی برای دسترسی به نقاط بزرگ در زندگی را دارید، سعی کنید به رویا‌ها و تصورات مثبت و البته واقع بینانه خود بها دهید و در راه رسیدن به آن‌ها تلاش کنید. اهداف کوتاه و بلندمدت داشته باشید و با برنامه ریزی و مشورت با افراد دارای تجربه در صدد رسیدن به آن‌ها باشید.

زنجیران با بیان اینکه از افرادی که میتوانند شما را مورد حمایت عاطفی قرار دهند غافل نشوید، افزود: کسی که از یک بحران عاطفی خارج شده در معرض آسیب‌ها و اختلالات روانی قرار دارد پس با جلب حمایت عاطفی افراد مورد اعتماد از خودتان محافظت کنید. پاکسازی کنید و تمام یادگاری‌ها و هر آنچه که باعث یادآوری آن خاطرات مزاحم و آزار دهنده می‌شود دور بریزید.

این روانشناس با اشاره به اینکه روابط اجتماعی خود را تقویت کنید، ادامه داد: در گروه‌های جدید عضو شوید، افراد جدید را ملاقات کنید و در فعالیت‌های خیرخواهانه و داوطلبانه شرکت کنید؛ و در پایان به شما یادآور می‌شوم. همیشه در هر اتفاقی، درسی نهفته است. سعی کنید این جمله را به یاد بسپارید؛ و سعی کنید از گذشته‌ها درس بگیرید تا اتفاق‌های تلخ گذشته مجددا برایتان تکرار نشود. خودتان را دوست داشته باشید و بخاطر اشتباه گذشته خودتان را ببخشید و باخودتان مهربان باشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها