مشاور رئیس جمهوری ترکیه:

عربستان صلاحیت محاکمه قاتلان خاشقجی را ندارد

مشاور رئیس جمهوری ترکیه چند روز پس از آغاز محاکمه غیابی ۲۰ متهم در پرونده قتل رورنامه نگار و منتقد سعودی توسط دستگاه قضایی ترکیه، بار دیگر عربستان را به باد انتقاد گرفت‌.

عربستان صلاحیت محاکمه قاتلان خاشقجی را ندارد

یاسین اوکتای، مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یادداشتی طولانی برای روزنامه "ینی شفق" نوشت، عربستان قدرت و صلاحیت محاکمه قاتلان جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی را ندارد. در حال حاضر متهمان روی دستگاه قضایی عربستان و احکام صادره از سوی این دستگاه تاثیر زیادی دارند.

مشاور اردوغان گفت: جنایت ترور خاشقجی از همان روزی که رخ داد یکی از پرونده‌هایی است که در سطح جهان بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و تاثیر بسیار زیادی روی توازن روابط بین‌المللی گذاشته است، حال آنکه مرتکبان این جنایت و کسانی که نسبت به انجام این اقدام ترغیب کرده‌اند هر روز جنایت‌های بیشتری مرتکب می‌شوند و حقوق بشر را در کشور خود و خارج از آن نقض می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر مردم از این مساله نگران هستند که برخی از این واقعه علیه عربستان سوء استفاده کنند، این برخی‌ها شواهد و مدارک زیادی دارند که می‌توانند علیه عربستان استفاده کنند اما همه این شواهد و مدارک در مقابل جنایت قتل خاشقجی بی ارزش باقی مانده است.

اوکتای یادداشتش را اینگونه ادامه می‌دهد و می‌گوید: ما اینجا تنها از این جنایت صحبت نمی‌کنیم بلکه ما در مقابل یک مشت دروغ پی در پی هستیم که برای گمراه کردن افکار عمومی آنها را درست کرده‌اند و هر نوع تلاش برای سرپوش نهادن بر این جنایت از زمان وقوع آن تاکنون در واقع جنایت‌های بیشتر بر این جنایت اصلی است.

وی افزود: بعد از ۱۰ روز از وقوع جنایت به مسوولان قضایی ترکیه اجازه داده شد در محل وقوع حادثه حضور پیدا کنند و این زمان برای پاکسازی کامل محل حادثه در مقابل چشمان همه کافی است تا از شواهد و مدارک جنایت خلاص شوند. دادستان کل عربستان هم که به ترکیه آمد به جای ارائه اطلاعات درباره سرنوشت جسد خاشقجی و اظهارات متهمان بازداشتی، خواستار دریافت اطلاعات تلفن همراه و رایانه وی شد نه برای اینکه عدالت را برقرار کند بلکه برای اینکه شواهد و مدارک را سانسور کند تا پرونده به نفع مرتکبان جنایت تمام شود.

مشاور اردوغان گفت: دستگاه قضایی عربستان از بین ۲۰ متهم که دادستانی در استانبول به آنها رسیده و دستور بازداشت آنها را صادر کرده بود که ۱۸ تن از آنها از عاملان قتل و دو تن دیگر از مشوقان انجام این جنایت بودند، تنها پنج تن را مسوول این جنایت اعلام کرد. حتی پس از اینکه دادگاه حکم اعدام این پنج تن را صادر و بقیه را تبرئه کرد، حکم اعدام این پنج تن را هم پس از اعلام عفو خانواده خاشقجی لغو کرد.

اوکتای پرسید: آیا فرزندان خاشقجی صلاحیت عفو عاملان جنایتی که مادر همه جنایت‌ها محسوب می‌شود و گویی در حق تمامی بشریت رخ داده را دارند؟ آیا احکام شریعت که به آن استناد می‌کنید چنین اجازه‌ای را می‌دهد؟ اینها سوالاتی است که بدون شک مسیر ما را روشن می‌کند.

وی افزود: اما این مساله به وضوح این حقیقت را روشن می‌کند که عربستان نه قدرت و نه صلاحیت محاکمه این قاتلان را ندارد و افراد متهم در حال حاضر بسیار روی دستگاه قضایی عربستان و احکام صادره از سوی این دستگاه تاثیر دارند.

فرزندان خاشقجی اواخر ماه مه اعلام کردند، قاتلان پدرشان را عفو کردند در حالی که خدیجه جنگیز، نامزد مقتول اصرار دارد کسی حق عفو قاتلان نامزدش را ندارد.

دادگاه کیفری استانبول با لایحه اتهام دادستانی کل ترکیه علیه ۲۰ شهروند سعودی از جمله سعود القحطانی، مشاور سابق دفتر پادشاهی و احمد عسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان در پی قتل خاشقجی موافقت کرده است.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه به قتل رسید.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    واقعا ترکیه فکر کرده خریه اوه چه خبرته پالون تو سفت کن امریکا پایین نیفته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها