برداشت ۳۰ درصد از محصولات باغی استان مرکزی

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی‌ استان مرکزی گفت: سال گذشته ۴۷۸ هزار تن محصولات باغی در استان برداشت شده و امسال نیز تاکنون محصول ۳۰ درصد از باغات استان برداشت شده است.

برداشت ۳۰ درصد از محصولات باغی استان مرکزی

علی اصغر زارعی، اظهار کرد: سطح کل باغات استان مرکزی ۷۲ هزار هکتار است که با توجه به اینکه در استان مرکزی شرایط جغرافیایی متفاوت است برداشت محصولات کشاورزی به یکباره انجام نمی‌شود و از مناطق گرمسیر تا مناطق سردسیر شرایط برداشت محصول متفاوت است.

وی، با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت باغات استان شامل انگور، انار، پسته، سیب، بادام، گردو و هلو است، افزود: برخی از محصولات از جمله آلبالو، گیلاس، انگور یاقوتی، سیب تابستانه، زردآلو، آلو، هلو، شلیل آغاز و برخی در حال برداشت هستند و به طور متوسط حدود ۳۰ درصد از محصولات باغی استان برداشت شده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی‌ استان مرکزی، تصریح کرد: سال گذشته ۴۷۸ هزار تن محصولات باغی در استان برداشت شده که پیش بینی می‌شود امسال با توجه به شرایط موجود، افزایش عملکرد ۱۰ درصدی در این حوزه ایجاد شود.

زارعی، با اشاره به اینکه استان مرکزی در تعدادی‌ از محصولات دارای رتبه های شاخص است، اضافه کرد: استان مرکزی در زمینه تولید انار رتبه دوم، پسته رتبه ششم و در تولید انگور رتبه نهم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی، اضافه کرد: عدم وجود تعاونی‌های فعال، کمبود سردخانه‌ و کارخانه‌های فرآوری محصول از جمله مشکلات موجود در این حوزه است که نیازمند تدابیر ویژه است، چراکه حل این مشکلات می‌تواند تاثیر مستقیمی بر درآمد باغداران داشته باشد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی‌ استان مرکزی، خاطرنشان کرد: به شکل کلی به ازای هر ۱.۵ هکتار باغ برای یک نفر به طور مستقیم و برای دو تا سه نفر نیز اشتغال‌زایی غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

زارعی، وجود واسطه‌ها را برای باغداران نامناسب دانست و گفت: قیمت های موجود در بازار سودی برای باغدار ندارد و می‌طلبد در این راستا با تکمیل شدن زنجیره تولید و عرضه و تقاضا توسط افراد متخصص، واسطه ها حذف شوند و باغداران به سود واقعی محصولات خود برسند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها