محبوب‌ترین «همسرانِ» تلویزیون؛ حتی ۲۵سال بعد

این روز‌ها سریال خاطره‌انگیز «همسران» از شبکه آی‌فیلم در حال پخش است. در این مطلب به مرور سریالی پرداختیم که بعد از ۲۵سال همچنان تازه نشان می‌دهد.

محبوب‌ترین «همسرانِ» تلویزیون؛ حتی ۲۵سال بعد

این روزها سریال پرمخاطب همسران از شبکه آی فیلم روی آنتن می‌رود. با آن که بیش از ۲۵ سال از زمان ساخت این مجموعه می‌گذرد، اما تماشای آن همچنان جذاب است. همسران مجموعه تلویزیونی ایرانی ساختهٔ بیژن بیرنگ و مسعود رسام پخش‌شده در سال ۱۳۷۳ است که از شبکه دو سیما پخش می‌شد و از آن خیابان خلوت‌کُن‌ها بود.

دراین سریال بازیگرانی از جمله: فردوس کاویانی، مهرانه مهین‌ترابی، فرهاد جم، الهام پاوه ‌نژاد، بهروز بقایی، جمیله شیخی، بیژن بنفشه ‌خواه، رامبد جوان، امین حیایی، جلال مقدم، کمند امیرسلیمانی، جعفر بزرگی، شهلا ریاحی، نعمت ‌الله گرجی، علی بیرنگ و پرستو گلستانی بـه ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان مجموعهٔ همسران راجع به دو زوج است که در یک آپارتمان با هم همسایه هستند. کمال (فردوس کاویانی) و مهین (مهرانه مهین‌ترابی) یکی از دو زوج هستند که سن بیشتری دارند. علی (فرهاد جم) و مریم (الهام پاوه‌نژاد) یک زوج دیگر هستند که از کمال و مهین جوان‌تر هستند. بعدها معلوم می‌شود کمال، دایی مریم است که مریم از این موضوع خبر نداشته‌…

داستان سریال همسران دربارهٔ زندگی این دو همسایه است. سریال در زمان خودش بدعتی بود، هم از حیث این که در آپارتمان بود و لوکیشن محدودی داشت و هم از آن جهت که نوعی تازه از صمیمیت را میان زوج‌ها نشان می‌داد، قدیمی‌ترها شاید آن «مهیییین» گفتن‌های کمال و یا «وا» گفتن‌های مهین را در یاد داشته باشند.

همسران، در کلیت خودش تلاش کرد حتی نقش تازه‌ای به زن‌ها در یک سریال پرمخاطب به عنوان یک عنصر موثر فرهنگ‌ساز بدهد، زوج‌های همسران علاوه بر این که با هم رابطه خوبی داشتند اما برای «زنان» هم تعاریف تازه‌ای ارائه می‌کردند، بیشتر از یک زنِ صرفا آشپزخانه‌ای و سنتی و اصلا حذف «بچه» از پلات کار، شاید در جهت تکوین و ریل‌گذاریِ نقش موثر زنانِ سریال بوده.

سرنوشت بازیگران این سریال به کجا رسید؟

فردوس کاویانی

فردوس کاویانی (زاده ۳ مهر ۱۳۲۰، کرمان) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی است. فردوس کاویانی در اواخر دهه ۴۰ پایش به سینما باز شد و بعدها بازی‌های ماندگاری را در فیلم‌های مختلف ثبت کرد. او بیشترین همکاری خود را در سینما با داریوش مهرجویی در فیلم‌های «اجاره نشین‌ها»، «هامون»، «بانو»، «میکس» و «نارنجی پوش» داشته و با کارگردان‌های دیگری مثل بهرام بیضایی (سگ کشی)، محمد بزرگ‌نیا (جایی برای زندگی)، یدالله صمدی (ساوالان) همکاری کرده است. در تلویزیون هم سریال‌های «همسران» و «آژانس دوستی» از جمله کارهای شاخص اوست.

دو، سه سال قبل تصویری از فردوس کاویانی در یک مراسم منتشر شد که خیلی‌ها را ناراحت و نگران کرد، اما این روزها خوشبختانه حال این بازیگر قدیمی خوب است و اگرچه پیشنهادهایی برای بازیگری دارد، فعلا مشغول استراحت است.

سریال همسران؛

مهرانه مهین‌ترابی

مهرانه مهین‌ترابی (زاده ۲۰ مرداد ۱۳۳۶ در کرج) بازیگر ایرانی است. وی با فیلم گلبهار به کارگردانی تهمینه اردکانی در سال ۱۳۶۵ به سینما آمد و با مجموعه تلویزیونی مش خیرالله صندوقچه اسرار در سال ۱۳۷۰ عضوی از خانواده مجموعه‌های تلویزیونی شد و با نقش آفرینی در مجموعه همسران و خانه سبز به اوج محبوبیت رسید.

او همچنین دارای لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌باشد.

مهین‌ترابی تا 62 سالگی مجرد بود اما مهران مدیری در برنامه خود از ازدواج وی خبر داد. مهین ترابی به تازگی به جمع بازیگران سریال آنام پیوست و جلوی دوربین فیلم جدید جواد افشار رفت.

سریال همسران؛

فرهاد جم

فرهاد صفری جم، متولد سال ۱۳۵۳ در محله‌ی جوادیه تهران است. او بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همچنین مجری چند برنامه تلویزیونی و نویسنده رمان نیز است. فرهاد دارای مدرک لیسانس تئاتر از «دانشکده هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» است.

فرهاد جم فعالیت در تئاتر را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۷۰ و همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۷۳ با فیلم «راه افتخار» به کارگردانی «داریوش فرهنگ» آغاز کرده است. وی درهمان سال نقش کوتاهی نیز در فیلم «پری» به کارگردانی داریوش مهرجویی ایفا نمود. از اولین آثار تلویزیونی وی می‌توان به مجری‌گری «مسابقه راز سیب»، «همسران»، «تولدی دیگر»، «پول کثیف» و «ستایش۳» اشاره کرد. جم پیرامون فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر کار خاصی در دست ندارم، پیشنهادات نسبتاً زیادی داشتم، اما به دلایل مختلف فعلاً در هیچکدام از آن‌ها حضور ندارم، آخرین فعالیتم به سریال «ستایش۳» باز می‌گردد.

سریال همسران؛

الهام پاوه‌نژاد

الهام پاوه‌نژاد بازیگر زن سینما و تلویزیون و تئاتر متولد 27 شهریور 1350 در تهران می باشد و 49 سال سن دارد و اصالتا کرد است.

پاوه‌نژاد فعالیت هنری و بازیگری خود را از سال 1370 با بازی در تاتر ساحره سوزان ساخته اکبر زنجانپور آغاز نمود اما در سال 73 با حضور در سریال همسران توانست به خوبی دیده شود. او که بیشتر با آثار تلویزیونی و تئاتر شناخته شده است، در سریال‌هایی مانند «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «امین و مینا»، «ترانه مادری»، «مادر»، «همچون سرو»، «هفت سنگ» و ... به ایفای نقش پرداخته است. آخرین کار او مربوط به سریال مانکن می‌باشد.

سریال همسران؛

منبع: برترین‌ها

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها