به بهانه درگذشت سیروس گرجستانی

خداحافظی با شهریار خوش قلب

سیروس گرجستانی بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون در مجموعه‌های نمایشی مختلفی به ایفای نقش پرداخته. از جمله سریال‌های مطرح این بازیگر می‌توان به «متهم گریخت»، «شهریار»، «امام علی» و «کلاه پهلوی» اشاره کرد.

خداحافظی با شهریار خوش قلب

همه ما با آثار متفاوت سیروس گرجستانی آن هم در ماه رمضان، خاطره داریم. گرجستانی حقیقتا بازیگری خوش قلب و بی‌ادعایی بود و برخی از نقش‌آفرینی‌های او در آثار مختلف در ذهن و خاطره مردم ماندگار شده است. متأسفانه سیروس گرجستانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون صبح روز پنج‌شنبه ۱۲‌تیرماه بر اثر سکته قلبی در بیمارستان شهید لواسانی از میان ما رفت.سیروس گرجستانی بازیگر باسابقه و قدیمی سینما و تلویزیون در سریال‌های طنز و مجموعه‌های نمایشی مختلفی به ایفای نقش پرداخته. از جمله سریال‌های مطرح این بازیگر می‌توان به همکاری‌اش با رضا عطاران در مجموعه «متهم گریخت» و همچنین ایفای نقش در سریال‌های «شهریار» و «کلاه پهلوی» اشاره کرد.

سیروس گرجستانی متولد ۲۵‌اسفند‌۱۳۲۳ در بندر انزلی بود و توانست با مدرک درجه‌۲ هنری از وزارت فرهنگ و هنر وارد عرصه هنر و بازیگری شود.گرجستانی فعالیت در تئاتر را از سال‌۱۳۴۹ آغاز کرد و پس از آن به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد. پس از انقلاب، فعالیت سینمایی او با فیلم «فریاد مجاهد» به‌عنوان بازیگر در سال‌۱۳۵۸ آغاز شد. پیش از انقلاب، او در دو فیلم سینمایی با نام‌های
«بیست سال انتظار» و «مأمور دو جانبه» بازی کرده بود. او کارخود در تئاتر را با هادی اسلامی، بازیگر تئاتر و سینمای ایران شروع کرد و کمی بعد وارد تلویزیون شد. گرجستانی سابقه همکاری با کارگردانان مطرح سینمای ایران مانند رخشان بنی‌اعتماد و کیومرث پوراحمد را دارد.

سیروس گرجستانی در طول عمر ۷۶‌ ساله خود در آثار متعدد هنری فعالیت داشت و فیلم سینمایی «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی و سریال «شاهرگ» به کارگردانی سیدجلال اشکذری آخرین کارهای تصویری مرحوم گرجستانی به حساب می‌آیند.پیکر زنده یاد سیروس گرجستانی شنبه صبح امروز ۱۴‌تیرماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت.

در ادامه، ادای احترامی به روح بزرگ این هنرمند مهربان و دغدغه‌مند خواهیم داشت و مهم‌ترین آثارهنری او را مرور می‌کنیم.

امام علی و نقش ماندگار اباقطام

سریال «امام علی» ساخته داوود میرباقری در سال‌75 است. ساخت این مجموعه پنج سال به طول انجامید. داستان این سریال اواخر دوره خلافت عثمان‌بن‌عفان روایت می‌کند و تا پنج سال انتهایی به دوران خلافت و زندگی علی‌بن‌ابی‌طالب می‌پردازد. مرحوم گرجستانی در این سریال نقش ابا قطام را بازی می‌کرد.

کیف انگلیسی و خان منطقه

«کیف انگلیسی» ساخته سید‌ضیاءالدین است و داستان آن در دوران موسوم به دهه طلایی آزادی اتفاق می‌افتد؛ و زندگی سیاستمداری روشنفکر در این دوران به تصویر کشیده می‌شود. این سریال از مجموعه‌های موفق تلویزیونی دهه هفتاد بود که مورد توجه اکثر مردم قرار گرفت. گرجستانی در این سریال نقش خان یک منطقه را بازی کرده بود.

متهم گریخت

سریال «متهم گریخت» رمضان سال‌84 به کارگردانی رضا عطاران از شبکه‌3 پخش شد و بسیار مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت. «متهم گریخت» جزو مجموعه آثاری بود که سیروس گرجستانی در نقش هاشم در ذهن مردم ماندگار شد.

مسافر ری

مسافر ری فیلمی به کارگردانی و نویسندگی داوود میرباقری است. این فیلم اوضاع جامعه در زمان خلافت عباسی و
امام حسن عسکری را نشان می‌دهد. داریوش ارجمند، جمشید هاشم‌پور، محمدرضا کشاورز، ویشکا آسایش و سیروس گرجستانی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

ولایت عشق

«ولایت عشق» سریالی به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده است. موضوع سریال درباره زندگی علی‌بن‌موسی الرضا و آوردن او به مرو و دوران سخت نیابت وی و به شهادت رسیدن ایشان است. سیروس گرجستانی در این مجموعه نقش ابو یونس را ایفا می‌کرد.

شهریار

«شهریار» سریالی درباره سید‌محمدحسین شهریار، شاعر آذری‌زبان است. در این سریال، شهریار را در سه مقطع سنی می‌بینیم که اردشیر رستمی، دوران جوانی و سیروس گرجستانی با نقش‌آفرینی بی‌نظیر کهنسالی و پیری این شاعر را بازی کرده‌اند. کمال تبریزی، کارگردان این مجموعه تلویزیونی بود.

کلاه پهلوی

«‌کلاه پهلوی» پس از« کیف انگلیسی»، دومین سریال تاریخی سید‌ضیاءالدین دری است. این سریال به دوران پادشاهی رضاشاه می‌پردازد. سیروس گرجستانی در نقش یاور نیکوکار (رییس نظمیه سامان) دراین مجموعه تاریخی نقش‌آفرینی کرده است.

ساحره

«ساحره» فیلمی به کارگردانی داوود میرباقری و نویسندگی فریدون فرهودی است. میرباقری این فیلم را با اقتباس از داستان کوتاه «عروسک پشت پرده»، نوشته صادق هدایت ساخته است. مردی که همراه با مادر خود در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کند، به خانمی که بازیگر تئاتر است علاقه‌مند شده و با او ازدواج می‌کند. اما بعد از ازدواج زن متوجه شرایط غیر عادی زندگی مرد می‌شود.

منبع: صبح نو

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اهل بیت ع
    0

    روحت شادبازیگرمحبوب بازیاش درنقش شهریار وهاشم آقابه یادماندنی ساده وپاک واقعادلم گرفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها