دلیل رسوب ارز در سامانه نیماچیست؟

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:به نظر نمی‌رسد این مسئله ناشی از کمبود ذخیره ارزی باشد، زیرا بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که ذخیره‌های ارزی کشور‌های مختلف را ارزیابی می‌کنند، هیچوقت حرف از کمبود ذخایر ارزی ایران نزدند.

دلیل رسوب ارز در سامانه نیماچیست؟

احمد یدالهی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگویی در خصوص دلیل رکود فروش ارز در اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد این مسئله ( رکود فروش ارز در سامانه نیما) ناشی از کمبود ذخیره ارزی باشد، زیرا بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که حساب‌ها و ذخیره‌های ارزی کشور‌های مختلف را ارزیابی می‌کنند، هیچوقت حرف از کمبود ذخایر ارزی ایران نزدند.

وی ادامه داد: فشار‌های تحریمی شاید بتواند یکی از دلایل رکود فروش ارز باشد. در حالی که صادرات نفت کشور ما محدود شده است، صنایع پایین دستی نفت و گاز جایگزین درآمد حاصل از صادرات نفت خام شده است. اواخر سال ۸۰ درآمدحاصل از فروش نفت به واسطه قیمت بالای نفت در کشور بسیار بالا بود.

این کارشناس بیان کرد: بخشی از این درآمد حاصل از صادرات نفت خام در کشور ذخیره شد. کشور ما قبل از برجام به خاطر فشار‌های تحریمی پول صادرات برگردانده نمی‌شد. به همین ترتیب ذخایر ارزی در کشور کم شد و بعد از برجام حدود ۱۴۰ میلیارد دلار به کشور بازگشت. علاوه برآن صادرات نفتی کشور ما به دلیل افزایش تولید داخلی در کشور بیشتر شد.

یدالهی تصریح کرد: وجه مهم‌تر مسئله این است؛ موسساتی وجود دارد که سهمیه و نیاز ارزی داشته و کالا‌های اختصاصی تولید می‌کنند، اما روز به روز سهمیه این موسسات در حال کاهش است. دلیل این کاهش کمبود ذخیره نیست بلکه نشان از کمک دولت جهت تولید داخلی بهتر تولیدکتنندگان ایرانی میدهد.

وی ادامه داد: سال تنها یک اسم نیست بلکه تولید کنندگان باید به فکر افزایش تولید باشند. افزایش تولید منوط به بسته شدن ورود کالا‌های رقیب تولیدات داخلی است؛ بنابراین کندشدن پرداخت‌ها یا خارج کردن برخی از شرکت‌ها از لیست مصرف کنندگان ارزی کمک به تولید داخلی است. از همین رو نرخ از افزایش پیدا می‌کند، زیرا تقاضا برای ارز بازار آزاد بیشتر می‌شود.

این کاشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: اگر نگاهی سراسر به افزایش قیمت‌ها در هرزمینه‌ای طی سال‌های گذشته بیندازید متوجه خواهید شد که قیمت ارز بشدت افزایش یافته، اما به نسبت کالا‌های اساسی و غیر اساسی این رشد کمتر بوده است زیرا، این نوع کالا‌ها بیش از ۳ هزار برابر رشد کرده اند.

یدالهی در پایان گفت: لازمه ی جلوگیری از واردات کالاهای ارزان است. زیرا ارز در اختیار آن ها قیمت پایینی دارد و این کالاها به نسبت کالاهای تولید شده داخلی ارزان تر به فروش میرسند. پس تولید کنندپان داخلی قادر به رقابت بااین محصولات نیستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها