چرا فروش تخم مرغ‌های تولید آمریکا در اروپا ممنوع است و برعکس؟!

با وجود تولید فراوان تخم‌مرغ در آمریکا، فروش تخم‌مرغ‌های آمریکایی به ویژه در بازار‌های انگلستان و به طور کلی اروپا و برعکس ممنوع است. یعنی آمریکا نیز از بازار‌های اروپایی تخم‌مرغ وارد نمی‌کند!

چرا فروش تخم مرغ‌های تولید آمریکا در اروپا ممنوع است و برعکس؟!

با وجود تولید فراوان تخم‌مرغ در آمریکا، فروش تخم‌مرغ‌های آمریکایی به ویژه در بازار‌های انگلستان و به طور کلی اروپا و برعکس ممنوع است. یعنی آمریکا نیز از بازار‌های اروپایی تخم‌مرغ وارد نمی‌کند! اگر تعجب می‌کنید چرا، ادامه مطلب را بخوانید.

دلیل ممنوعیت فروش تخم‌مرغ های آمریکایی در بازارهای اروپایی و برعکس چیست؟

این همه مربوط به مقررات حمایت از مصرف کننده است که هر کشور یا دولت بر محصولات موجود در قلمرو خود تصویب میکند. برای تخم مرغ، کشاورزان برای محافظت از مصرف کننده در معرض خطر مسمومیت با سالمونلا تلاش می‌کنند.

شستن تخم مرغ روشی معمول در سایر کشورها نیست. کشورهای اروپایی هیچ علاقه‌ای به شستن تخم مرغ‌ های تولیدی‌شان قبل از رسیدن به مصرف کننده ندارند زیرا عدم شستشوی آنها لایه محافظ‌ بالای آن را حفظ می‌کند و این باعث می‌شود تا در دمای اتاق مصرف آن بی‌خطر باشد.

در مورد فروش تخم مرغ‌های آمریکایی در بازارهای اروپا، انجام این کار به دلیل نقض مقررات ایمنی تعیین شده توسط اتحادیه اروپا غیرممکن است. طبق این قوانین، فروش تخم‌مرغ‌ های آمریکایی در اروپا ناامن خواهد بود زیرا قوانین بازاریابی اتحادیه اروپا می‌گوید تخم‌مرغ‌ها را نمی توان قبل از قرار دادن در قفسه‌های سوپر مارکت به هیچ وجه شستشو داد.

اتحادیه اروپا این قانون را وضع کرد زیرا تمیز کردن یا شستن تخم مرغ باعث آسیب رساندن به پوسته بیرونی آن می‌شود که این یک مانع طبیعی مؤثر است که مانع از ورود باکتری‌ها و میکروب‌های دیگر به تخم می‌شود و این امر می‌تواند مصرف‌کننده را در معرض خطر قرار دهد به خصوص اگر شرایط بعدی ذخیره‌سازی ایده آل نباشد.

در اروپا مرغ‌ها علیه سالمونلا واکسینه و نگهداری می‌شوند، بنابراین نگرانی در مورد خطر مسمومیت سالمونلا در پوسته تخم مرغ وجود ندارد و نیازی به شستشوی آن نیست. به علاوه تخم مرغ در دیگر مناطق جهان به دلیل هزینه در یخچال نگهداری نمی‌شود.

همین امر در بازار آمریکا نیز صدق می‌کند. در آیین‌نامه‌های تنظیم شده توسط سازمان غذا و داروی کشور آمده است که شستن تخم مرغ قبل از بازاریابی و رسیدن به مصرف کننده برای محافظت از آنها در برابر سالمونلا لازم است، زیرا مرغ آمریکایی در برابر میکروب‌ها مصون نیست. بنابراین انتظار نمی رود تخم‌مرغ‌های تولیدی اروپا را در بازارهای آمریکا شاهد باشیم. هر دو روش با حفظ تفاوت در مقررات برنامه در هر منطقه در حفظ ایمنی مصرف کننده موفق هستند.

سالمونلا باکتری باسیل گرم منفی است که در جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها معمولاً وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی می‌باشد. سالمونلا می‌تواند تخمدان‌های پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم‌مرغ شود یا اینکه به هنگام تخم گذاردن پرنده، به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود ولی غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل‌ساز خواهند بود.

منبع: تابناک

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سعید
    0

    بجاش تولیدات ایران همه جا مشتری داره !!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها